Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende) vaardigheden van UX-onderzoekers. Hun moeilijke taak van het modereren van interviews, analyseren van enquêtes en zoeken naar trends eindigt echter niet met de analyse – een even essentiële taak is het opstellen van een onderzoeksrapport en dit presenteren aan belanghebbenden. Onderzoeksrapporten en hun presentatie zijn een geweldige kans om de resultaten en betekenis aan de rest van het team te demonstreren. Lees het artikel om te leren wat UX-onderzoeksrapporten en presentaties inhouden en hoe je ze goed kunt voorbereiden!

UX onderzoeksrapport – inhoudsopgave:

  1. Wat is een UX onderzoeksrapport?
  2. Geschreven rapporten of live presentaties?
  3. Soorten onderzoeksrapporten
  4. Hoe bereid je een UX onderzoeksrapport voor?
  5. Hoe presenteer je de onderzoeksresultaten aan belanghebbenden?
  6. UX onderzoeksrapport – samenvatting

Wat is een UX onderzoeksrapport?

Een UX onderzoeksrapport is een document dat alle details van de uitgevoerde studie samenvat, inclusief de onderzoeksvragen, de gekozen methodologie, belangrijke inzichten samen met aanbevolen volgende stappen. Het belangrijkste doel van rapportage is om de resultaten te communiceren aan alle belanghebbenden en nauwkeurige, objectieve informatie te bieden om verdere stappen in het project te helpen nemen. Een UX onderzoeksrapport is:

  • Een samenvatting van de enquêtegegevens en resultaten,
  • Een goed geschreven document met een gestandaardiseerde structuur,
  • Informatie die vaak links, grafieken, afbeeldingen en andere gegevensbronnen bevat,
  • Een basis voor besluitvorming ondersteund door echte gegevens.

In de context van UX-onderzoek zou een rapport dat met degenen buiten het onderzoeksteam wordt gedeeld, moeten lijken op een samenvatting, dat wil zeggen, een korter document met meer nadruk op de volgende stappen en zakelijke toepassing dan op de methodologie zelf.

Geschreven rapporten of live presentaties?

Het verzamelen en analyseren van onderzoeksresultaten is slechts de helft van de taak. Het opgestelde rapport moet begrijpelijk zijn voor het publiek dat de belangrijkste bevindingen eruit moet halen en alles wat relevant is voor het project moet onthouden. Het is daarom noodzakelijk om het formaat van de onderzoeks samenvatting aan te passen aan het publiek. Ze nemen meestal de vorm aan van geschreven rapporten en/of presentaties.

Geschreven rapporten werken goed wanneer je met kleinere groepen, een verspreid team of technische belanghebbenden zoals ingenieurs of andere onderzoekers spreekt. Ze kunnen de vorm aannemen van PDF-bestanden, e-mails of pagina’s in tools zoals Confluence of Notion.

Presentaties daarentegen werken goed wanneer je tegen een groot publiek spreekt. Dit kan een diavoorstelling omvatten, het presenteren van vooraf opgenomen video’s of het houden van een workshop. Het creëren van zowel een gedetailleerd geschreven rapport als een presentatie zorgt ervoor dat verschillende soorten publieken toegang hebben tot en gebruik kunnen maken van de bevindingen.

Soorten onderzoeksrapporten

Onderzoeksrapporten kunnen in verschillende vormen komen, die typisch zijn afgestemd op het type uitgevoerd onderzoek. Bijvoorbeeld, gebruikersonderzoek vereist een gebruiksrapport, terwijl concurrentieanalyse eindigt met een concurrentieanalyse rapport, enz. De meest voorkomende soorten UX onderzoeksrapporten zijn:

Gebruikersonderzoeksrapporten – documenten die de achtergrond en methodologie van de gebruikstest schetsen, evenals belangrijke bevindingen over gebruikersgedrag, verwachtingen en uitdagingen.

Analytics rapporten – met kwalitatieve en kwantitatieve gegevens om de prestaties uit het verleden te analyseren, moeten deze rapporten inzichten samenvatten en aanbevelingen doen.

Concurrentieanalyse rapporten – rapporten gebaseerd op evaluatie van gegevens met betrekking tot klantpercepties van het merk en product, de concurrerende omgeving of industrietrends.

Kwalitatieve onderzoeksrapporten – geschreven rapporten over onderzoek met behulp van kwalitatieve methoden zoals 1-op-1 interviews of dagboekstudies.

Kwantitatieve onderzoeksrapporten – geschreven voor onderzoeksstudies die kwantitatieve methoden gebruiken, zoals first-click tests of A/B tests.

Hoe bereid je een UX onderzoeksrapport voor?

Een basisstructuur van een UX onderzoeksrapport moet een inleiding, onderzoeksdoelstellingen, zakelijke waarde, methodologie, belangrijke bevindingen en aanbevelingen bevatten. Hieronder beschrijven we wat er precies in elk van de bovengenoemde punten moet worden opgenomen.

Inleiding:

  • een algemeen overzicht van het onderzoek,
  • zakelijke doelstellingen,
  • gebruikersproblemen,
  • potentiële zakelijke toepassing.

Onderzoeksdoelstellingen:

  • belangrijke beslissingen die moeten worden genomen,
  • onderzoeksvragen.
  • hypothesen en verwachtingen.

Zakelijke waarde:

  • bedrijfsdoelen,
  • teamdoelen,
  • productontwikkelingsdoelen.

Methodologie:

  • de gebruikte onderzoeksmethoden (inclusief een uitleg waarom ze zijn gebruikt).

Belangrijkste bevindingen:

  • terugkerende thema’s en trends,
  • relevante citaten, audio-video-opnames,
  • links, zoals naar een schijf met meer brongegevens.

Aanbevelingen:

  • duidelijke, gespecificeerde oplossingen en volgende stappen in het project,
  • aanbevelingen die rechtstreeks door gebruikers zijn aangegeven,
  • suggesties voor verder onderzoek dat in de toekomst moet worden uitgevoerd.
UX onderzoeksrapport

Hoe presenteer je de onderzoeksresultaten aan belanghebbenden?

Als je klaar bent met het maken van het UX onderzoeksrapport, moet je de belanghebbenden hierover informeren en hun aandacht vestigen op hoe waardevol het document is. Hoe doe je dit? Hier zijn enkele tips om te overwegen.

  1. Begrijp de verwachtingen van belanghebbenden
  2. Typisch worden tijdens het onderzoeksproces interviews gehouden met belanghebbenden. Hierdoor kan de onderzoeker leren over hun behoeften en doelen, en zo begrijpen wat ze van het gepresenteerde rapport kunnen verwachten. Daarom is het de moeite waard om de meest relevante (vanuit het perspectief van de belanghebbenden) bevindingen en de impact van deze resultaten op hun dagelijks leven op te nemen. Je moet het rapport ook afstemmen op hun voorkeuren.

    Belanghebbenden kunnen verschillende behoeften en verwachtingen hebben met betrekking tot het uitgevoerde onderzoek. Daarom moet je veel moeite doen om de presentatie af te stemmen op verschillende belanghebbende groepen door bijvoorbeeld verschillende formaten en manieren van interactie met het rapport te bieden.

  3. Definieer je eigen doelen
  4. Aan het begin van de presentatie is het handig om het publiek eraan te herinneren waarom het betreffende onderzoek in de eerste plaats is uitgevoerd. Beantwoord vervolgens de volgende vragen: Wat waren de onderzoeksdoelstellingen? Hoe zal de verzamelde informatie worden gebruikt? Hoe zal dit invloed hebben op ontwerpbeslissingen?

    Doelstellingen zijn natuurlijk iets waar de onderzoeker voortdurend naar verwijst tijdens het onderzoek. Hun waarde is dan waarschijnlijk al bekend. Het op deze manier verbinden van de studie aan de doelen laat geen ruimte voor belanghebbenden om te twijfelen aan het belang van het werk dat wordt gedaan.

  5. Leg de gebruikte onderzoeksmethoden uit
  6. De keuze van onderzoeksmethoden was niet willekeurig. De onderzoeker heeft ze geselecteerd om specifieke onderzoeksdoelstellingen te ondersteunen. Het is daarom de moeite waard om belanghebbenden het proces achter de selectie van de betreffende methoden te laten zien, zodat ze beter begrijpen hoe de onderzoeker zijn taak heeft benaderd. In deze fase is het daarom belangrijk om niet alleen uit te leggen wat de methode is, maar ook te laten zien hoe de deelnemers werden gepresenteerd, hoe de onderzoeksessies werden uitgevoerd en hoe de resultaten werden geanalyseerd.

  7. Kies een geschikte presentatievorm
  8. Het gekozen presentatieformaat zal een grote impact hebben op of belanghebbenden de informatie die ze krijgen begrijpen en hoeveel ze ervan zullen onthouden. In de meeste gevallen zullen ze niet de tijd of kennis hebben om uitgebreide bladen met ruwe, onbewerkte gegevens te analyseren. Belanghebbenden hebben vaak alleen een samenvatting van de belangrijkste inzichten nodig (en verwachten dit), gepresenteerd op een manier die relevant, praktisch en gemakkelijk te begrijpen is voor hen.

  9. Gebruik storytelling
  10. Ongeacht welk presentatieformaat een onderzoeker kiest, is het goed om narratieve elementen te gebruiken om het publiek betrokken te houden. Storytelling is communicatie die mensen raakt.

  11. Voeg onderzoeksartefacten toe
  12. Tijdens het uitvoeren van de enquête zijn waarschijnlijk onderzoeksartefacten verzameld in de vorm van video’s, audio-opnames, transcripties, e-mails, screenshots, foto’s of grafieken. Het opnemen van dergelijke items zal variatie aan de presentatie toevoegen en het publiek gefocust houden. Het is ook een manier om “tastbaar” bewijs te tonen ter ondersteuning van de getrokken conclusies en de betreffende bevindingen te illustreren.

  13. Stel de volgende stappen voor
  14. Dit deel van de presentatie bevat waarschijnlijk de grootste waarde voor belanghebbenden. Op basis van de besproken gegevens doet de onderzoeker duidelijke en specifieke aanbevelingen voor verdere actie, inclusief toekomstig onderzoek, indien nodig. Deze fase zou daarom waarschijnlijk de meeste aandacht moeten krijgen.

UX onderzoeksrapport – samenvatting

Er is niets ontmoedigender in het werk van een UX-onderzoeker dan hard werken aan onderzoek en interessante relaties ontdekken, alleen om te zien dat belanghebbenden ze negeren of over het hoofd zien. Daarom is het zo belangrijk om een UX onderzoeksrapport in een toegankelijk formaat voor te bereiden. Door de resultaten goed voor te bereiden en te presenteren aan belanghebbenden, zal de onderzoeker zorgen voor een beter begrip en ondersteuning van het project.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →