Snelle technologische vooruitgang van het internet draagt bij aan de creatie van een nieuwe, voorheen onbekende, markt voor producten en diensten – de online markt. Dankzij deze ontwikkeling hoeven we niet langer fysiek aanwezig te zijn op een bepaalde locatie om een product te verkopen of een dienst te verlenen. Toch moeten we ons herinneren dat door de vooruitgang van het internet nieuwe diensten worden gecreëerd en nieuwe behoeften ontstaan. Dergelijke trends kunnen voor commerciële doeleinden worden gebruikt. In dit artikel gaan we ontdekken wat digitale producten zijn en wat het verschil is tussen digitale producten en digitale diensten.
Voordat we digitale producten bespreken, moeten we uitvinden wat een product eigenlijk is. Volgens het Cambridge Dictionary is een product: “iets dat gemaakt is om verkocht te worden”. Dit betekent dat we een product elke item noemen dat op de markt kan worden aangeboden en tegelijkertijd van belang kan zijn voor klanten. Bij het nadenken over een product kunnen we zowel fysieke, materiële items als: diensten, ideeën of evenementen overwegen. Dit geeft aan dat zowel een laptop als een massage in de prestigieuze SPA-salon als producten moeten worden gedefinieerd.
Vanwege het type gebruik kunnen producten in twee categorieën worden verdeeld:
Elk product heeft zijn eigen levenscyclus die bestaat uit onderscheidende fasen die het product moet doorlopen tijdens zijn reis op de markt. Aan het begin is er een invoeringsfase, waarin klanten het product voor de allereerste keer leren kennen. In deze fase wordt de marketingstrategie ontwikkeld.
De tweede groeifase is gericht op het verwerven van klanten. Intensieve branding-inspanningen in deze fase maken het mogelijk om het product te onderscheiden van kopieën die door concurrenten zijn gemaakt, en zo de positie op de markt te behouden. In de rijpheidsfase is het product “zelfondersteunend” en zijn klanten loyaal aan het merk. Uiteindelijk komt het product in de volgende afnamefase, waarin het niet langer winstgevend is en van de markt kan worden verwijderd of gemodificeerd.
In vergelijking met fysieke producten zijn digitale producten alleen beschikbaar in elektronische vorm. Ondanks het feit dat we ze niet kunnen aanraken, proeven of ruiken, zijn ze het onderwerp van consumptie. Deze producten zijn beschikbaar in veel verschillende vormen: e-books, films, online cursussen.
Afhankelijk van de interpretatie worden digitale producten door sommigen gedefinieerd als producten die zowel op het internet worden geproduceerd als op het internet worden gedistribueerd. Breder gedefinieerd kunnen deze producten worden beschouwd als producten die online worden verkocht.
Typisch worden digitale producten gemaakt in een of andere digitale indeling, zodat ze op een computer of andere elektronische apparaten kunnen worden uitgevoerd, daarom zijn deze producten niet beschikbaar in enige tastbare, fysieke vorm. Toch moet worden herinnerd dat dergelijke producten moeten worden uitgevonden, gemaakt en ontworpen, en deze processen vergen veel tijd, kennis en moeite.
Digitale producten hebben ook hun levenscyclus, die afhankelijk is van veel factoren zoals: seizoensgebondenheid, trends of marketingactiviteiten. Er zijn manieren om elke fase van de levenscyclus van het digitale product te verlengen of te verkorten, wat de kans op betere verkoopresultaten kan vergroten. Een van de vaak gebruikte marketingtechnieken is de release van teaser trailers, net voor de introductie van het product op de markt. Zo’n marketingtruc kan met succes de interesse van klanten opwekken en hun aandacht trekken.
Deze techniek wordt vaak gebruikt door de game-industrie. Voor de release van de computer game creëren gamebedrijven promotiemateriaal, meestal in de vorm van videofilms. Deze trailers kunnen verschillende vormen van inhoud presenteren: gameplay, cutscenes, animaties of live-acties.
Om de levenscyclus van het digitale product uit te breiden, biedt de IT-industrie frequente updates van hun producten aan. Dankzij deze praktijk hebben klanten toegang tot de nieuwe, actuele versies van het digitale product, zoals software, onmiddellijk na de release. Een andere optie die door producenten wordt gebruikt, is korting op het digitale product, dat al enige tijd op de markt is. Dankzij deze procedure kunnen klanten die het product niet konden betalen tegen de initiële prijs, besluiten het te kopen na de prijsverlaging.
Een digitale dienst is elke actie die online wordt uitgevoerd zoals:
Door de snelle technologische ontwikkeling verplaatsen veel industrieën hun diensten naar de online wereld. Als gevolg hiervan groeit de markt voor remote werk snel samen met de freelance arbeidsmarkt. Het belangrijkste voordeel van digitale diensten is de bredere controle over alle betrokken processen, evenals de grotere mogelijkheid om de dienst aan te passen aan de individuele behoeften van de klant.
Voor veel individuen kan het inkomen dat wordt verdiend met online diensten een nieuwe vorm van hun dagelijkse inkomen worden. Deze vorm van werk – de afstandelijkheid stelt ons in staat om vanuit elke plek ter wereld te werken. Bovendien heeft de dienstverlener – de freelancer, de mogelijkheid om zijn eigen netwerk van contacten en vaste klanten op te bouwen, terwijl hij tegelijkertijd zijn kennis uitbreidt en zijn vaardigheden verbetert. Constante ontwikkeling is bijzonder belangrijk voor individuen die online diensten verlenen, aangezien de concurrentie hoog is en het gemakkelijk is om failliet te gaan.
Momenteel zijn er veel platforms waar freelancers naar werk kunnen zoeken of hun diensten kunnen adverteren. Een van de populairste diensten is: Fiverr – alle aanbiedingen daar zijn verdeeld in categorieën zoals: Graphics and Design, Digital Marketing, Video and Animation, Programming and Tech, en nog veel meer. Het voordeel van dergelijke websites is het handige gebrek aan de noodzaak om een eigen geregistreerd bedrijf te hebben. Het platform heeft functionaliteiten die het mogelijk maken om facturen uit te geven namens de dienstverlener. Toch moet worden opgemerkt dat dergelijke websites een percentage van het bedrag dat de freelancer verdient, in rekening brengen.
Vanuit het perspectief van de bedrijven bieden platforms zoals Fiverr veel interessante oplossingen voor hun problemen. Managers die op zoek zijn naar specifieke diensten kunnen aanbiedingen en portfolio’s van veel freelancers op één plek doorbladeren.
Het moet worden opgemerkt dat het beheer van veel onafhankelijke dienstverleners – freelancers geen gemakkelijke taak is, daarom is het goed om ons uit te rusten met tools ter ondersteuning van het beheer van samenwerkers en opdrachtnemers. Bijvoorbeeld, Frimbee.com heeft een systeem voor freelance werkbeheer vooraf geïnstalleerd in de applicatie, dat alle processen vergemakkelijkt: werving, communicatie, coördinatie en controle.
Het belangrijkste verschil tussen digitale producten en digitale diensten is de mogelijkheid van automatisering van digitale producten, terwijl digitale diensten constante zorg van de dienstverlener vereisen. Dit betekent dat een digitaal product, eenmaal geproduceerd, aan klanten kan worden aangeboden, het kan worden gekocht of gedownload. Als gevolg hiervan kan de maker van het digitale product rekenen op passief inkomen. In vergelijking zijn digitale diensten gebaseerd op het aanbieden van een bepaald type operatie, wat betekent dat er na de voltooiing van het werk helemaal geen inkomen is.
Samenvattend creëert het internet veel mogelijkheden voor individuen die online winst willen maken. Het moet goed worden nagedacht of we een eenmaal gemaakt digitaal product willen aanbieden of een vorm van digitale dienst willen verlenen. We kunnen besluiten beide soorten productie te combineren en bijvoorbeeld: online training te bieden, terwijl we een e-book aanbieden dat verband houdt met onze trainingsinhoud.
Wilt u weten wat sociale verkoop is? Lees ons artikel.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, LinkedIn en Twitter.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…