Wat is social selling? Nou, dat is een zeer goede en gerechtvaardigde vraag. Sociale netwerksites, hoewel ze veel verdienen aan advertenties, proberen al enkele jaren hun inkomstenbronnen te diversifiëren door verkoopondersteunende functies te bieden. Hier gaan we. Dus hoe gebruik je precies de zogenaamde social selling en is het überhaupt de moeite waard?

De discussie over het verkooppotentieel van sociale media heeft de marketingindustrie enkele jaren geleden in vuur en vlam gezet. En toen waren er veel meningen dat, hoewel het bouwen van merkbekendheid daar succesvol kan zijn, verkopen slecht is. Vandaag de dag is er echter geen spoor meer van deze overpeinzingen, omdat het gedrag van internetgebruikers die online kopen is veranderd. Verkopen is niet langer een eenmalige daad van vertrouwen en is een proces geworden waarin het opbouwen van een duurzame relatie met de consument centraal staat.

Sociale media zijn de plek geworden voor het smeden van dergelijke relaties. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest en – recentelijk – ook TikTok zijn platforms die uitblinken in het vragen om de tijd van gebruikers, zodat merken simpelweg niet over het hoofd kunnen worden gezien in verkoopactiviteiten.

Wat is social selling en hoe verkoop je direct op sociale media?

Social selling is niets minder dan een bewuste actie gericht op het opbouwen van een merk in sociale media. Activiteiten die zowel directe verkoop met behulp van de functies die door sociale platforms worden aangeboden, als een gerichte toename van het verkeer naar de website van de winkel in overweging nemen.

Waarom is het de moeite waard om sociale media op te nemen in je verkoopstrategie? Het is simpel: omdat ze werken. In een recente enquête van CSO Insights en Seismic zei elke derde B2B-specialist dat social selling-tools het aantal leads verhoogden waarmee ze konden samenwerken, en 39% zei dat sociale tools de tijd die aan het onderzoeken van accounts en contacten werd besteed, verminderden.

Social selling, hoewel het het meest besproken wordt in het B2B-segment, werkt ook voor B2C-merken. Het draait allemaal om vertrouwen tussen beide partijen in de transactie, en je kunt het niet proberen te krijgen op LinkedIn, Facebook of Instagram. Vooral laatstgenoemde, voor “visuele” merken, dat wil zeggen mode-, interieurontwerp-, gastronomische of cosmetische merken, is eigenlijk een must.

Welke e-commerce functionaliteiten bieden sociale media?

Call-to-Action in berichten

Een advertentie die de toevoeging van een expliciete CTA aanmoedigt consumenten om actie te ondernemen waar de adverteerder om geeft, zoals het regelen van een showroombezoek of het kopen van een product uit een etalage.

Hoe bouw je een effectieve CTA-advertentie? Allereerst – je moet onthouden dat je een paar microseconden hebt om de interesse van gebruikers te wekken. In die tijd moeten ze je boodschap begrijpen en erop ingaan. Dus er is geen ruimte voor verfijnde metaforen en mysterie. Spreek simpele en ondubbelzinnige waarden uit die je product zal brengen. We hebben meer geschreven over CTA en de verbetering ervan hier.

TIP: Kies de CTA die het beste past bij de doelen die je wilt bereiken. Facebook biedt bijvoorbeeld de volgende opties aan.

wat is social selling

Instagram Stories met een winkelervaring

Instagram, als een van de meest betrokken sociale media ter wereld, is een must-have platform voor merken, vooral voor degenen die beeldinhoud kunnen creëren. Des te meer omdat het recentelijk zeer zorgvuldig is geweest in het ondersteunen van conversies in online winkels. Hoe? Een van de belangrijkste functies is het taggen van de producten die in de foto’s worden getoond.

Aankoopfunctionaliteit is beschikbaar in commercials die worden uitgezonden op de Feed van de gebruiker op Instagram Stories en de “Verken kaart”. Wanneer de klant de producttag aanraakt, worden ze doorgestuurd naar die productgegevenspagina, die aanvullende productafbeeldingen en gegevens, vergelijkbare producten en een link naar de mobiele site bevat waar ze de aankoop kunnen doen.

Instagram Checkout

Door Instagram Checkout eind maart 2019 uit te brengen, heeft Instagram een stap verder gezet. De functie, die momenteel op de Amerikaanse markt wordt getest, stelt je in staat om te kopen zonder de applicatie te verlaten. Een gebruiker die geïnteresseerd is in een bepaald product hoeft niet langer naar de website van de winkel te gaan om een aankoop te doen. Ze kunnen het direct “aan de kassa” van Instagram doen – alles wat ze hoeven te doen is de optie “Checkout in Instagram” selecteren en hun betalingsgegevens opgeven. Onder de bedrijven die testen hoe Instagram Checkout in de praktijk werkt, zijn Oscar de la Renta, Michael Kors, MAC Cosmetics, Adidas, H&M, Nike of Zara.

Facebook Marketplace

Marketplace is een platform dat gebruikers in staat stelt om goederen lokaal te verkopen en te kopen. Het is verbonden met Facebook en je hoeft alleen maar op het winkelpictogram te klikken om het te gebruiken. Hoe werkt het? Op het prikbord zijn verkoopaanbiedingen beschikbaar in de directe omgeving van de gebruiker, hoewel ze ook kunnen worden gesorteerd op locatie, categorie of prijs. Facebook bemiddelt op geen enkele manier in transacties of betalingen, dus de details worden altijd rechtstreeks tussen verkoper en koper afgesproken. Marketplace is niet de enige verkoopfunctie van Facebook.

De Marketplace-functie is gericht op het C2C-segment, en het gebruik ervan is kinderspel: om een advertentie te publiceren, hoef je alleen maar een foto, beschrijving, prijs en locatie toe te voegen.

Het belang van mobiel in social selling

Het gebruik van sociale media in verkoop moet voorafgegaan worden door de optimalisatie van de website voor mobiele apparaten. Dit is een absolute noodzaak omdat steeds meer sociale media-gebruikers het via smartphones gebruiken. Volgens Statista had in januari 2020 ongeveer 98 procent van de actieve gebruikers in de Verenigde Staten toegang tot sociale media via mobiele apparaten, terwijl het wereldwijde penetratiepercentage van sociale media 51 procent was.

Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →