Waarom je je eigen digitale producten zou moeten maken? – Maak en verkoop digitale producten #2

Digitale producten worden in digitaal formaat gemaakt, waardoor ze kunnen worden gebruikt en benaderd op computers of andere elektrische apparaten. Lees de onderstaande post om erachter te komen waarom je je eigen digitale producten zou moeten maken?

Waarom je je eigen digitale producten zou moeten maken? – inhoudsopgave:

  1. Voordelen van het verkopen van digitale producten
  2. Nadelen van digitale producten
  3. De prevalentie van digitale producten boven de gratis producten.

Voordelen van het verkopen van digitale producten

Er zijn veel voordelen van het verkopen van digitale producten. Laten we een aantal daarvan bekijken:

  • Eén exemplaar – een digitaal product kan eenmaal gemaakt meerdere keren worden verkocht. In vergelijking met fysieke producten is er geen behoefte aan productie op de winkelvloer om een volgende partij van het product te creëren. Eén, initieel exemplaar is genoeg om het bedrijf te runnen.
  • Lagere onderhoudskosten – de eigenaar van het digitale product hoeft de kosten voor opslag, verpakking en verzending van zijn goederen niet te dragen. De noodzaak om producten op te slaan gaat gepaard met andere betalingen zoals: nutsrekeningen, lonen of kosten gerelateerd aan logistieke processen, en die zijn niet langer een probleem.
  • Automatische verkoop – digitale producten kunnen automatisch aan de klant worden geleverd, bijvoorbeeld met behulp van e-mailberichten. De eigenaar kan zijn digitale producten het hele jaar door verkopen, zelfs tijdens de zomervakantie. Het verkoopproces vereist niet langer persoonlijke aanwezigheid.
  • Snelle levering van de bestelling – met automatisch lopende verkopen bereikt het digitale product de klant echt snel, nadat de bestelling is betaald. Je klant hoeft niet te wachten op de levering en betaalt geen extra kosten voor de verzending, wat erg comfortabel is.
  • Onbeperkte voorraad – er is geen limiet aan de hoeveelheid exemplaren van het digitale product. De eigenaar kan zijn digitale product eindeloos verkopen. Door deze factor zijn edities nooit uitverkocht en zijn de schappen nooit leeg. De verkoper kan verwachten dat zijn passieve inkomen niet wordt bedreigd door een gebrek aan producten.
  • Producten gaan voor altijd mee – de tijd heeft geen grote impact op de producten. Sommige digitale producten vereisen geleidelijke introductie van updates of upgrades.
  • Laag productiekosten – er is geen behoefte aan gespecialiseerde productiemachines of materialen voor productie. Het meeste werk kan alleen worden gedaan. Er zijn veel digitale tools – zowel betaald als gratis – op de markt die kunnen worden gebruikt voor de creatie van digitale producten.
  • Reputatie als expert – de maker, die goede kwaliteit inhoud deelt, toont zijn expertise in het gerelateerde veld.

Het grote voordeel van digitale producten is het feit dat het niet uitmaakt welke tak betrokken is, er kan interessante digitale inhoud worden gecreëerd. Zelfs als fysiek contact met de klant noodzakelijk is om het bedrijf te runnen, kan het digitale product naast het traditionele aanbod worden geïntroduceerd. Dergelijke digitale producten kunnen de aandacht van de klant trekken en hun loyaliteit en betrokkenheid vergroten.

Nadelen van digitale producten

Zoals bij elke oplossing hebben digitale producten bepaalde beperkingen. Bij het nadenken over de verkoop van digitale producten, moet men rekening houden met factoren zoals:

  • Concurrentie – gratis producten en weggeefacties – het moet worden opgemerkt dat gebruikers gratis vervangingen van veel producten kunnen vinden, daarom is het de moeite waard om je eigen veld en het type digitaal product dat wordt aangeboden nauwkeurig te analyseren. Hoge kwaliteit van het product moet ook worden geboden.
  • Verkoopbeperkingen – sommige van de digitale kanalen die voor handel worden gebruikt, hebben hun eigen verkoopbeleid. Het is de moeite waard om van tevoren te leren over dergelijke beleidsmaatregelen voordat het product op de markt wordt geïntroduceerd, evenals om handelskanalen te kiezen die correleren met ons aanbod.
  • Risico op diefstal – elke maker van een digitaal product moet rekening houden met het risico op diefstal dat verband houdt met digitale activiteiten. De maker moet voorzichtig zijn en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen.
  • Moeilijkheden met waardebepaling – vanwege het gebrek aan fysieke componenten is het proces van waardebepaling niet eenvoudig. Het is moeilijk te bepalen hoeveel het product zou moeten kosten en wat de waarde ervan zou moeten zijn. Het is belangrijk om te onthouden dat een digitaal product toewijding, kennis en ervaring van de maker vereist, evenals dat het moet worden geproduceerd met behulp van gespecialiseerde digitale tools.

De prevalentie van digitale producten boven de gratis producten.

Zoals we hierboven al hebben vermeld, hebben digitale producten concurrentie in de vorm van gratis producten en weggeefacties. Ondanks dit zou men niet ontmoedigd moeten worden om digitale producten aan te bieden. Er zijn redenen waarom klanten bereid zijn te betalen voor digitale producten. Onder die redenen zijn onder andere:

  • Goed doordachte, ordelijke inhoud kan bijzonder aantrekkelijk zijn voor de klanten.
  • Mensen houden er niet van om veel tijd te besteden aan het doorbladeren van websites op zoek naar specifieke informatie. Als ze kunnen betalen voor het comfort van het hebben van de kennis zonder gedoe, zouden ze zo’n kans zeker verwelkomen. Dezelfde situatie geldt voor kant-en-klare oplossingen en eenvoudige implementaties.

  • De opbouw van een gemeenschap kan een van de redenen zijn voor de aanschaf van een digitaal product.
  • Vaak is de aankoop van een digitaal product niet slechts een aankoop. De maker van het digitale product bouwt een gemeenschap op die gerelateerd is aan het gegeven onderwerp of de kwestie, door een Facebook-groep voor zijn klanten te starten. Klanten worden leden van een interessegroep, waar ze onderwerpen gerelateerd aan het product kunnen bespreken.

  • Unieke kenmerken van het digitale product trekken ook de aandacht van klanten.
  • Ondanks het feit dat het internet verzadigd is met informatie, is niet alle waardevolle kennis daar beschikbaar.

  • Het productmerk kan ook de interesse van klanten wekken.
  • Vaak trekt het merk en de auteur zelf klanten naar het digitale product. Klanten vertrouwen de maker vanwege zijn kennis, ervaring en worden aangetrokken door zijn persoonlijkheid.

Samenvattend, elke auteur van digitale output zou niet bang moeten zijn om zijn producten in hun betaalde vorm vanaf het begin van de verkoop uit te brengen. De digitale markt is enorm en er zijn veel individuen die bereid zijn om het product te kopen, zolang de verkoopstrategie goed doordacht en zorgvuldig ontworpen is.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Linkedin en Twitter.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

2 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

3 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

4 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

6 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

10 hours ago