Categories: BlogE-commerce

Wat is m-commerce? Leer de verschillen tussen m-commerce en e-commerce

We kunnen steeds meer dagelijkse taken uitvoeren met onze telefoons en het internet. Door de snelle ontwikkeling van technologie en de invloed ervan op het leven van consumenten, verandert hun koopgedrag. Bedrijven moeten zich snel aanpassen om op de markt te blijven en de verkoopstatistieken te verhogen. E-commerce is hier om te blijven, en m-commerce speelt ook een steeds belangrijkere rol. Wat is dit en wat zijn de verschillen tussen m-commerce en e-commerce? Lees verder om erachter te komen.

M-commerce – inhoudsopgave:

  1. Wat is m-commerce?
  2. M-commerce vs e-commerce – verschillen
  3. Soorten m-commerce
  4. Voordelen van m-commerce
  5. Uitdagingen van m-commerce
  6. Voorbeelden van m-commerce
  7. Samenvatting

Wat is m-commerce?

M-commerce (ook wel mobiele commerce genoemd) is een van de takken van e-commerce. Het is afhankelijk van online betalingsverrichtingen (bij het winkelen, verkopen van producten en diensten, betalen van rekeningen, enz.) Het gebruik van mobiele apparaten blijft groeien, dus het is een opmerkelijk gebied van zakendoen.

M-commerce vs e-commerce – verschillen

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen mobiele commerce en e-commerce?

  • M-commerce is een onderdeel van e-commerce,
  • E-commerce wordt beheerd met laptops, desktops, telefoons en tablets. M-commerce verwijst naar activiteiten die uitsluitend vanaf mobiele apparaten plaatsvinden,
  • Bij e-commerce is het alleen mogelijk om betalingen te doen via de website van een bank of creditcards. In m-commerce worden ook contactloze betalingen of mobiele portemonnees gebruikt.

Soorten m-commerce

M-commerce kan worden onderverdeeld in drie gebieden:

  • Mobiel winkelen – elke aankoop die wordt gedaan via een mobiel apparaat, zoals het bestellen van boeken bij een online boekwinkel,
  • Mobiele betalingen – dit zijn betalingen die worden gedaan via mobiele apparaten, zoals het betalen van boodschappen met Google Pay,
  • Mobiel bankieren – een dienst die je in staat stelt om toegang te krijgen tot je bankrekening via een speciale applicatie, bijvoorbeeld het doen van een overboeking naar een andere rekening.

Voordelen van m-commerce

De ontwikkeling van mobiele commerce wordt gedreven door een aantal voordelen die het dagelijks leven voor veel consumenten gemakkelijker maken.

  • Geweldige klantenservice
  • Het gemak en de snelheid die gepaard gaan met m-commerce maken het hele aankoopproces een plezier voor klanten. Er is geen probleem met de laadsnelheid van de pagina. Dit is een belangrijk aspect, aangezien veel gebruikers, zelfs na een paar seconden te lang wachten op het volledig laden van de pagina, besluiten deze te verlaten.

  • Toegang tot gegevens
  • Je hebt toegang tot informatie over je klanten zoals geslacht, leeftijd, locatie, voorkeuren, aankoopgeschiedenis. Dit stelt je in staat om je doelgroep beter te leren kennen en je communicatie of aanbiedingen op hen af te stemmen.

  • Merkpersonalisatie
  • Het kennen van de behoeften van je klanten kan je helpen om het juiste communicatiekanaal te kiezen. Gepersonaliseerde advertenties die verschijnen op Facebook, Instagram, Google Ads, enz. kunnen de interesse van mensen en de verkoop positief beïnvloeden. In je campagnes is het de moeite waard om klantenloyaliteitsprogramma’s in te voeren die klanten aanmoedigen om te kopen, punten te verzamelen en kortingen aan te vragen (je kunt dit beschouwen als een element van gamificatie).

  • Automatisering
  • In m-commerce zijn geautomatiseerde transacties vrij gebruikelijk. Problemen met orderverwerking, het verzenden van e-mailmarketinginhoud, data-analyse kunnen worden afgehandeld met behulp van automatiseringstools. Dit stelt het bedrijf in staat om kosten te optimaliseren en de proces efficiëntie te verhogen.

Uitdagingen van m-commerce

Mobiele commerce gaat niet alleen over voordelen, maar ook over moeilijkheden die overwonnen moeten worden.

  • Privacybescherming
  • Applicaties vereisen dat je toestemming geeft om toegang te krijgen tot veel van je gevoelige informatie. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je klanten een voldoende niveau van bescherming hebben om fraude en diefstal van persoonlijke informatie, enz. te voorkomen.

  • Mobiele ervaring
  • Sommige mensen kunnen zich nog steeds ongemakkelijk voelen bij deze manier van winkelen. Ze zijn voorzichtig met mobiele betalingen en geven er de voorkeur aan om alleen producten op een mobiel apparaat te bekijken. Ze ronden de aankoop af met een desktop of laptop. Problemen kunnen zich voordoen bij het plaatsen van een bestelling. In zo’n situatie, om geen tijd te verspillen, geven klanten snel hun winkelwensen op en zijn ze waarschijnlijk geneigd om het aanbod van de concurrent te gebruiken. Daarom is het zo belangrijk om zorg te dragen voor de gebruikerservaring en te investeren in continue procesverbetering.

  • Klantenservice
  • Bij problemen zijn klanten minder bereid om een hulplijn te bellen, e-mails te schrijven of contactformulieren in te vullen. Ze willen snelle en efficiënte communicatie, dus virtuele assistenten worden steeds gebruikelijker.

  • Het risico van falen
  • Technologie kan onbetrouwbaar zijn, dus je moet rekening houden met mogelijke storingen van de website of applicatie. Als gevolg hiervan kan het niet kunnen doen van een aankoop negatieve gevolgen hebben voor de winst van je bedrijf.

Voorbeelden van m-commerce

Hoe profiteren bedrijven van de voordelen van mobiele commerce? Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden!

  1. Sephora
  2. De schoonheidsindustrie maakt al jaren enorme winsten, en de vraag naar dergelijke diensten blijft groeien. Dit betekent ook hevige concurrentie en de noodzaak om nieuwe manieren te vinden om huidige klanten te betrekken en nieuwe aan te trekken. Om deze reden heeft Sephora een mobiele applicatie (Virtual Artist) gecreëerd, die helpt om de juiste tinten cosmetica aan de schoonheid van de gebruiker aan te passen. Daarnaast stelt de app snelle en gemakkelijke aankopen mogelijk, toegang tot het loyaliteitsprogramma, nieuws, promotionele aanbiedingen en schoonheidstips, enz.

  3. Starbucks
  4. Starbucks heeft ook goed gebruik gemaakt van m-commerce. In 2015 introduceerde het bedrijf mobiele betalingen, waardoor het op een gegeven moment de toonaangevende aanbieder van dergelijke betalingen in de VS werd. Bovendien ontvangen klanten gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van hun eerdere aankopen. Wat meer is, hun betrokkenheid neemt toe dankzij een loyaliteitsprogramma. Ze verzamelen sterren die later kunnen worden ingewisseld voor geld dat in een winkel kan worden gebruikt.

  5. Online ticketreserveringssysteem
  6. M-commerce kan in verschillende sectoren worden toegepast. In de toerisme-industrie kunnen we apps noemen die je in staat stellen om hotelkamers of een tafel in een restaurant te reserveren. Het kopen van stadstickets via mobiele apparaten is al gebruikelijk in veel steden, en voor culturele evenementen zoals concerten kun je gemakkelijk een e-ticket kopen.

Samenvatting

Technologische vooruitgang verandert voortdurend de winkelgewoonten en voorkeuren van consumenten. Ze geven vooral om tijd, gemak en verbinding met de buitenwereld. Bedrijven moeten zich continu ontwikkelen om diensten te creëren die voldoen aan de behoeften van hun publiek. Als je m-commerce nog niet in je managementstrategie hebt geïmplementeerd, is het hoog tijd om dit te doen en te profiteren van de mogelijkheden!

Lees ook: E-commerce trends 2023: Wat kunnen we verwachten?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

28 minutes ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

3 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

4 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

6 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

7 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

9 hours ago