Een gunstige situatie voor de staatsbegroting is het verhogen van de inkomsten, dus politici hebben door de jaren heen verschillende maatregelen genomen om dit doel te bereiken. Het lijkt erop dat de eenvoudigste manier om dit te doen, het verhogen van belastingen zou zijn, wat burgers zou dwingen om meer middelen aan de staat bij te dragen. Werkt het altijd zo? Niet noodzakelijk, volgens de Laffer Curve. Lees ons artikel om meer te leren over dit fenomeen.
De Laffer curve verwijst naar de relatie tussen het belastingtarief en de hoeveelheid overheidsinkomsten. Het gaat ervan uit dat een verhoging van de belastingen kan leiden tot minder geproduceerde goederen, wat consequent betekent dat er minder overheidsinkomsten zijn.
Voorbeeldgrafiek die de Laffer curve toont, bron
De belangrijkste redenen voor het optreden zijn:
Het verlagen van belastingtarieven kan verschillende effecten met zich meebrengen – economisch, aritmetisch, inkomens- of substitutie-effect
Het is van lange termijn aard. Lagere belastingen dragen bij aan hogere inkomens, wat meer consumptie aanmoedigt. Als gevolg hiervan stimuleert de stijgende vraag de economie – de productie neemt toe, de werkgelegenheid neemt toe en mensen zijn meer bereid om te investeren.
Elke verlaging van belastingverplichtingen betekent minder inkomsten voor de staat, waardoor de stimulerende functie van belastingen vermindert.
Hogere publieke bijdragen verminderen het uiteindelijke salaris dat werknemers ontvangen. Mensen kunnen het gevoel hebben dat ze meer moeten werken om het verwachte inkomen te verdienen.
Een ander scenario is dat werknemers ontmoedigd kunnen raken door lagere salarissen en de zin van harder werken niet meer inzien.
Hieronder presenteren we een voorbeeld van een economische situatie waarin dit fenomeen zich voordeed in de VS:
In de jaren ’80 werden de onroerendgoedbelastingen in Californië met meer dan de helft verlaagd. De belastingtarieven daalden van 70% naar 28%, wat tegelijkertijd resulteerde in een stijging van de inkomsten voor de Amerikaanse begroting met 28%. Het toonde ook aan dat belastinghervormingen het vaakst de rijkste belastingbetalers treffen. Hun aandeel steeg van 18% naar 15,6%. In tegenstelling hiermee betaalde bijna de helft van de minder welvarende bevolking minder, dalend van 7,4% naar 5,7%.
Andere merkbare effecten van de verlaging van bestaande belastingverplichtingen in de Verenigde Staten waren een toename van het arbeidsaanbod met ongeveer 2% en een aanmoediging voor het publiek om meer te investeren.
Echter, door de machtswisseling in de VS werd in 1990 besloten om de inkomstenbelasting te verhogen van 28% naar 31%. Het bleek echter dat ondanks de verhoging van het belastingtarief, een kleiner aandeel van de inkomstenbelasting in de staatsbegroting een jaar later werd geregistreerd.
Op basis van de bovenstaande correlaties is het gemakkelijk te zien dat het te veel verhogen van belastingtarieven niet noodzakelijk een positief effect op de economie zal hebben. Het verhogen van de middelen van de staatsbegroting wordt in theorie verondersteld. Tegelijkertijd toont de realiteit aan dat sociale houdingen ook een grote rol spelen, en de effecten van politieke beslissingen vaak onvoorspelbaar zijn. Bij het invoeren van hogere heffingen moet men rekening houden met onvrede onder de burgers, die vroeg of laat naar manieren zullen zoeken om te voorkomen dat hun economische situatie verslechtert.
Lees ook: Wat is web scraping en hoe het te gebruiken in het bedrijfsleven?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…