De sales funnel is een algemeen bekend en gebruikt concept in marketing. Het verwijst naar de reeks van individuele acties om de verkoop te verhogen. Het proces omvat de stappen van de klantreis en wordt afgebeeld als een omgekeerde driehoek. Dit komt omdat de individuele stappen ons doelpubliek verkleinen.
Het begrijpen van de sales funnel stelt je in staat om de juiste strategie en communicatiekanalen te kiezen die leiden tot de aankoop van een product. Het bestaat uit de volgende elementen:In deze fase bouwen we alleen merkbekendheid op. Dit omvat onder andere het uitvoeren van campagnes op sociale media en zoekmachine marketing, het maken van video’s en bloggen. Dergelijke activiteiten zijn bedoeld om het bereik van je bedrijf uit te breiden en je publiek te bereiken.
Hier hebben we te maken met mensen die geïnteresseerd zijn in onze communicatie en op zoek zijn naar meer gedetailleerde informatie over het aanbod. Ze hebben specifieke behoeften die door het bedrijf kunnen worden vervuld. Ze vergelijken ons met onze concurrenten. Het is de moeite waard om hen inhoud aan te bieden in de vorm van nieuwsbrieven, ebooks en case studies die onze sterke punten en de waarde die we kunnen leveren benadrukken.
Dit verwijst naar de conversie, dat is een actie die door de ontvanger wordt ondernomen. Dit houdt meestal de aankoop van een product in. Het is echter nuttig om het besluitvormingsproces te ondersteunen door geloofwaardige aanbevelingen van andere klanten of een promotioneel aanbod te presenteren.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van een sales funnel in je strategie?
Goed afgestemde activiteiten op het doelpubliek zullen verkoopkansen genereren en een kans creëren om van het aanbod gebruik te maken.
Als je op enig moment in de funnel een lagere interesse en klantverloop opmerkt, is dit een teken om naar het betreffende gebied te kijken. Dit zal je helpen om potentiële fouten te corrigeren en je verkoopaanbod te verbeteren.
Het flywheel-model is een iets nieuwere en andere benadering van verkoop. Het richt zich meer op het creëren van een langdurige relatie met de klant en het opbouwen van een gemeenschap. Het concentreert zich op drie gebieden:
Het omvat het verkrijgen van de interesse van het publiek door consistente marketingcommunicatie te creëren, zowel qua visuals als inhoud. Aanwezigheid op sociale media en het tot stand brengen van interactie zijn essentieel. Steeds meer merken werken ook samen met influencers – populaire mensen op het web, gezien hun brede bereik en aantal volgers.
Na het verkrijgen van de aandacht van potentiële klanten, moet je ze laten zien dat jouw aanbod aan hun behoeften kan voldoen en hun problemen kan oplossen. Ze zullen op zoek zijn naar meer informatie over het bedrijf, dus zorg voor de uitstraling en gebruikerservaring van de website. Slechte navigatie op de website kan gebruikers ontmoedigen om de site te verkennen. Een ander probleem is het verstrekken van gedetailleerde informatie over het product en het adresseren van eventuele twijfels die de consument kan hebben. Een aankoopbeslissing wordt als een succes beschouwd.
Dit verwijst naar de volgende stappen na de aankoop, en vooral, of de klant besluit om ons aanbod opnieuw te gebruiken en of ze het aan anderen zullen aanbevelen. Dit wordt natuurlijk beïnvloed door de kwaliteit van de producten zelf, maar klantenservice of communicatie na de verkoop zijn even belangrijk (kortingen geven, levertijd, klachten accepteren, enz.).
Wat zijn de voordelen van het flywheel-model?
Flywheel richt zich op het idee van continue verbetering, omdat het niet alleen draait om de winst van een aankoop door een klant, maar om het verbeteren van individuele verkoopprocessen.
Dit is het belangrijkste doel en voordeel van deze aanpak. De stappen die worden ondernomen zijn gericht op het creëren van een goede relatie met de consument. Ze zullen dan eerder geneigd zijn om onze diensten herhaaldelijk te gebruiken, hun positieve ervaringen te delen en ons aan hun vrienden aan te bevelen.
Het doel van het flywheel-model is het bieden van unieke waarde aan de klant – elke activiteit moet gericht zijn op hun feedback.
De voorkeuren van klanten veranderen voortdurend, dus modellen die in het verleden effectief waren, zijn vandaag misschien niet meer geschikt. Dit is precies het geval met de sales funnel. Wat zijn de verschillen tussen de traditionele aanpak en het flywheel-model?
De funnel wordt gepresenteerd in een enkele lijn, wat suggereert dat de individuele activiteiten elkaar opvolgen. Het consumentengedrag is echter iets complexer en er kunnen afwijkingen zijn van het algemeen aanvaarde model. De funnel gaat ervan uit dat het proces eindigt met een conversie, bijvoorbeeld de aankoop van een product. In het flywheel-model ligt de focus op vertrouwen, waarbij de eerste succesvolle transactie eigenlijk halverwege is.
De sales funnel vertegenwoordigt alleen een situatie waarin het bedrijf probeert contact te maken met de klant. In het flywheel-model, waar sociale media een grote rol spelen – kunnen beide partijen de communicatie initiëren, ervaringen uitwisselen en, het belangrijkste, producten en diensten creëren.
In de traditionele aanpak wordt er weinig gesproken over de gebruikerservaring. Tegenwoordig is dit een belangrijk element, dat de klantbeleving en de perceptie van het bedrijf als professioneel bepaalt. Zorg daarom voor de optimalisatie en het ontwerp van je site, en pas deze aan voor m-commerce, dat wil zeggen het afhandelen van transacties via mobiele apparaten.
Het gebruik van het flywheel-model kan een positieve impact hebben op het imago en het succes van een bedrijf. Hoe kun je het in je managementstrategie integreren?
Gepubliceerde artikelen, case studies, video’s en berichten kunnen een eindeloze bron van verdere ideeën zijn. Je kunt ze omzetten in andere formaten om je boodschap aantrekkelijker te maken en nieuwe doelgroepen te bereiken via verschillende communicatiekanalen. Daarom is het de moeite waard om zogenaamde evergreen content te creëren, die altijd actueel is, zodat je deze op elk moment kunt gebruiken. Dergelijke inhoud heeft ook het potentieel om meer verkeer naar je website te genereren.
Dit hangt samen met de bovenstaande paragraaf. Klanten zullen blijven zoeken naar uitgebreide kennis en materialen die hen meer informatie over jouw diensten bieden, aan hun behoeften voldoen en hun vragen beantwoorden. Daarom is het cruciaal om aan deze eisen op verschillende manieren te voldoen.
Gebruik tools om marketing- of verkoopprocessen te beheren. Deze kunnen onder andere omvatten:
Dit zal de kwaliteit en efficiëntie van de klantenservice verbeteren, en daardoor zullen klanten een positieve ervaring met het bedrijf hebben.
Maar betekent dit dat de sales funnel een ding van het verleden is? Niet noodzakelijk, eerder vereist het een iets frisse kijk en het in overweging nemen van het huidige consumentengedrag. Bovenal draait het allemaal om flexibiliteit en aanpassing aan nieuwe omstandigheden, wat mogelijk is door de twee in het artikel beschreven modellen – de sales funnel en de flywheel-aanpak – te combineren.
Lees ook: 4 beste verkoopmethodologieën. Hoe kies je de juiste?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…