Categories: BlogManagement

Hoe een leider te zijn die denkt als een ontdekkingsreiziger?

Jacob Morgan, een bekende Amerikaanse auteur, spreker en bedrijfsadviseur die zich richt op onderwerpen gerelateerd aan de toekomst van werk, innovatie en organisatieverandering, heeft een boek gepubliceerd met de titel “De Leider van de Toekomst: 9 houdingen en vaardigheden voor de leiders van het komende decennium.” De publicatie is een gids voor bedrijfsleiders die de belangrijkste vaardigheden en kwaliteiten willen leren die ze in de toekomst nodig hebben om hun rol in organisaties goed te vervullen. Het antwoord op de vraag “Hoe een leider te zijn?” begint met een lijst van geïdentificeerde kwaliteiten, waarbij “denken als een ontdekkingsreiziger” als bijzonder belangrijk moet worden beschouwd. Vandaag zullen we ons richten op het uitleggen van het belang van deze benadering in de context van goed leiderschap.

Hoe een leider te zijn die denkt als een ontdekkingsreiziger? – inhoudsopgave:

  1. Hoe een leider te zijn? Jacob Morgan’s onderzoek
  2. Wat betekent “denken als een ontdekkingsreiziger”?
  3. Waarom is het belangrijk om te denken als een ontdekkingsreiziger?
  4. Hoe een leider te zijn? Een samenvatting van Jacob Morgan’s gedachten

Hoe een leider te zijn? Jacob Morgan’s onderzoek

Bij het werken aan zijn publicatie heeft Jacob Morgan meer dan 140 leiders van bedrijven en organisaties in verschillende sectoren over de hele wereld (waaronder Unilever, Visa, Marriott, Google, Audi, Mastercard, Microsoft, Oracle) geïnterviewd om hun mening te krijgen over de belangrijkste kenmerken van een goede leider in de toekomst. Bovendien heeft hij in samenwerking met LinkedIn een enquête georganiseerd (waarin bijna 14.000 gebruikers deelnamen) om ook een idee te krijgen van de meningen van degenen aan de andere kant van de barricade. Op basis van de resultaten heeft Jacob Morgan een lijst samengesteld van “De Opmerkelijke Negen” die definieert hoe je een leider kunt zijn en deze aanwijst:

  • De 5 belangrijkste vaardigheden voor toekomstige leiders:
    • trainer – motiveren, inspireren en een overtuigende visie creëren,
    • futurist – voorbereid op wat komen kan en zich inspannen om zichzelf te veranderen,
    • vertaler – een geweldige communicator met het vermogen om actief te luisteren en te handelen,
    • technologische tiener – op de hoogte van veranderingen op dit gebied,
    • Yoda – gekenmerkt door een hoog ontwikkelde emotionele intelligentie,
  • Top 4 manieren van denken:
    • wereldburger – de kansen waarderen die voortkomen uit de botsing van verschillende culturen, persoonlijkheden en overtuigingen (diversiteit),
    • dienaar – gekenmerkt door nederigheid in plaats van de overtuiging dat de leider de belangrijkste rol heeft,
    • chef – het gebruik van technologie in balans brengen met zorg voor werknemers (zoals de ingrediënten in een gerecht),
    • ontdekkingsreiziger – open voor nieuwe ideeën en continue leren.

Wat betekent “denken als een ontdekkingsreiziger”?

Hoe een leider te zijn die ook een ontdekkingsreiziger is, en waarom is deze ontdekking zo belangrijk? Jacob Morgan wijst erop dat de basis van een dergelijke mindset moet omvatten, citeren van de woorden van Bradley Jacobs, CEO van XPO Logistics (een toonaangevende transportaanbieder): “Nieuwsgierigheid is als de fontein van de jeugd als het gaat om effectief leiderschap.” Morgan merkt in zijn boek op dat om een leider te zijn die zijn of haar rol op de juiste manier vervult, men moet aantonen:

  • nieuwsgierigheid – noodzakelijk om een stap vooruit te zetten in een situatie waarin onconventionele oplossingen nodig zijn,
  • groei-mindset benadering – dat wil zeggen, vasthouden aan de overtuiging dat we levenslange leerlingen zijn, in plaats van de huidige staat van kennis of vaardigheden als statisch en onmogelijk te verbeteren te accepteren (niet opgeven in een uitdagende situatie),
  • de wens voor continue ontwikkeling – zelfstandig streven naar het vergroten van hun kennis en het verbeteren van hun vaardigheden, wat veel gemakkelijker wordt wanneer, dankzij het internet, dergelijke mogelijkheden binnen handbereik zijn,
  • open-mindedness – om verschillende perspectieven te overwegen en nieuwe oplossingen te proberen, wat iets is dat je aan je teamleden moet overbrengen,
  • flexibiliteit – dat wil zeggen, niet gebonden zijn aan traditionele manieren van werken en klaar zijn voor het feit dat de “route of manier van reizen” kan veranderen in de loop van de tijd.

Waarom is het belangrijk om te denken als een ontdekkingsreiziger?

Leiders van de toekomst moeten flexibel en open voor verandering zijn om organisaties succesvol te beheren in een tijdperk van snel veranderende trends en marktvraag (als onderdeel van de aanpassing aan een nieuwe realiteit). Het vermogen om te experimenteren en risico’s te nemen, het geloof dat het nog steeds mogelijk is om te evolueren, of nieuwsgierigheid naar wat er zou kunnen gebeuren – met andere woorden, alle basiskwaliteiten die traditionele ontdekkingsreizigers kenmerken – zullen noodzakelijk zijn om te kunnen omgaan in een dergelijke moderne zakelijke omgeving. Bovendien zal het alleen mogelijk zijn om een leider te zijn die zijn team echt leidt in de zoektocht naar nieuwe kansen en innovatieve oplossingen.

Hoe een leider te zijn? Een samenvatting van Jacob Morgan’s gedachten

Het valt niet te ontkennen dat door de dynamische ontwikkeling van technologie, generatiewisselingen op de arbeidsmarkt of de fase van economische en sociale ontwikkeling waarin we ons momenteel bevinden, de rol van een leider verandert. Om deze reden is het moeilijk om een gesloten catalogus van vaardigheden en kwaliteiten aan te wijzen als antwoord op de vraag “Hoe een leider te zijn?”. Toch kan Jacob Morgan’s studie in dit opzicht van pas komen.

Uiteindelijk is denken als een ontdekkingsreiziger een uitstekende aanvulling op de moderne realiteit, waarin het noodzakelijk is om te opereren onder hoge onzekerheid en volatiliteit, en om nieuwe ideeën en oplossingen te zoeken. Het is daarom de moeite waard voor iedereen in een managementpositie om zich zo snel mogelijk met deze studie vertrouwd te maken.

Nu weet je hoe je een leider kunt zijn. Lees ook: Leiderschapsstijlen in het bedrijfsleven

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Piotr Pawłowski

Product Owner met meer dan 15 jaar ervaring in breed begrepen internetmarketing. Zonder het minste probleem kan hij een project beheren en is alles op één plek. Gepassioneerd door growth hacking, omvatten zijn interessegebieden projectmanagement, business development en contentmarketing. Hij is ook een fervent HR-enthousiast.

View all posts →

Piotr Pawłowski

Product Owner met meer dan 15 jaar ervaring in breed begrepen internetmarketing. Zonder het minste probleem kan hij een project beheren en is alles op één plek. Gepassioneerd door growth hacking, omvatten zijn interessegebieden projectmanagement, business development en contentmarketing. Hij is ook een fervent HR-enthousiast.

Share
Published by
Piotr Pawłowski

Recent Posts

Product Hunt – een startup effectief promoten

Startups zijn een leidend businessmodel in de recente tijd en elk jaar worden er steeds…

23 minutes ago

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

2 hours ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

4 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

6 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

8 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

9 hours ago