Wat kan helpen dit probleem op te lossen? Ten eerste, analyseer zorgvuldig of een onderwerp misschien anders besproken kan worden, via e-mail of als een geschreven notitie. Ten tweede, zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat, met de noodzaak om elkaar persoonlijk of online te ontmoeten, de tijd zo efficiënt mogelijk wordt besteed. Hier zijn de beste strategieën voor effectieve zakelijke vergaderingen.
Deze vraag moet ongetwijfeld bevestigend beantwoord worden – zelfs als bedrijven in de huidige ontwikkelingsfase goed functioneren met behulp van verschillende soorten instant messaging. Waarom? Omdat geen enkele uitwisseling van e-mails (die meestal doordacht, beknopt, emotieloos, enz. zijn) de soort resultaten zal opleveren die een discussie – een brainstormsessie waarin de meningen, gedachten en ideeën van verschillende mensen met verschillende achtergronden botsen.
Zakelijke vergaderingen worden vooral onmisbaar wanneer we ons zorgen maken over het nemen van een belangrijke beslissing voor het team of het bedrijf, het oplossen van een ernstig probleem, het bespreken van een strategie die de langetermijnoperaties van het bedrijf beïnvloedt, of het genereren van nieuwe ideeën (bijv. voor merkmarketingcampagnes). Geen enkel bedrijf, ongeacht in welke sector het opereert, kan daarom zonder live of online discussies in kleinere of grotere groepen.
Men kan verschillende uiteenlopende redenen opsommen waarom zakelijke gesprekken te lang duren, niet de verwachte resultaten opleveren en deelnemers het gevoel geven dat hun tijd verspild is. Te beginnen met de traditionele traagheid, het gebrek aan een vastgesteld plan (“van het ene onderwerp naar het andere springen”) en doel (het resultaat dat we willen bereiken, wat leidt tot onnodige overpeinzingen), tot de inadequate moderatie van de discussie door de organisator.
Deze meest populaire redenen leiden ertoe dat er behoefte is aan het organiseren van een andere gelegenheid om over hetzelfde onderwerp te praten, omdat de eerste keer onvoldoende effectief bleek te zijn, wat de werkzaamheden (de prestatie van andere taken) van elke deelnemer beïnvloedt.
Wat kun je dus doen om ervoor te zorgen dat geen enkele deelnemer zegt “Deze kwestie had per e-mail besproken kunnen worden”? Hier zijn de top 5 dingen waar je op moet letten als je je inzet voor het houden van alleen effectieve zakelijke vergaderingen.
Voordat je een discussie organiseert, is het noodzakelijk om het doel duidelijk te definiëren, want zonder dit element kan de discussie chaotisch en dus – onproductief blijken te zijn. Het definiëren van het doel stelt alle deelnemers in staat om zich te concentreren op de relevante kwesties en de discussie in de juiste richting te sturen. Geef dus aan het begin aan of het doel is om een specifieke beslissing te nemen, een probleem op te lossen of misschien nieuwe ideeën te ontwikkelen.
De agenda is het meest cruciale – direct na het doel – element van effectieve zakelijke vergaderingen. Een gedefinieerd punt-voor-punt plan waar deelnemers zich aan houden, samen met degenen die verantwoordelijk zijn voor het bespreken van het onderwerp, zal leiden tot de verwachte resultaten (omdat elke deelnemer weet wat hij kan verwachten). Zorg ervoor dat je de agenda een paar dagen van tevoren naar de deelnemers stuurt, zodat iedereen de tijd heeft om zich ermee vertrouwd te maken en zich adequaat voor te bereiden op de bespreking van de punten.
Het overschrijden van de vastgestelde tijd voor individuele punten (of zelfs het ontbreken van een duidelijke tijdstructuur, d.w.z. een specifieke hoeveelheid tijd die aan een bepaald punt kan worden besteed) kan eindigen in een uitgerekte discussie, wat resulteert in een verlies van focus en interesse onder de deelnemers. Ineffectief tijdbeheer verhoogt de vermoeidheidsniveaus, wat de efficiëntie en betrokkenheid aanzienlijk vermindert, daarom is het zo belangrijk om je altijd aan het schema te houden.
Vergeet ook niet dat het proberen te bespreken van te veel onderwerpen in één vergadering kan leiden tot een gehaaste, oppervlakkige discussie en een onvermogen om elk onderwerp in detail te verkennen. Het is beter om je te concentreren op een paar van de meest relevante punten en ze voldoende aandacht te geven, maar bespreek onderwerpen die gerelateerd zijn aan het onderwerp maar van minder belang zijn, als een e-mail.
Om een volledig effectieve zakelijke vergadering te waarborgen, moedig je deelnemers aan om actief deel te nemen aan de discussie. Stel vragen, luister naar hun meningen en moedig hen aan om ideeën te delen, terwijl je ervoor zorgt dat ze gefocust blijven op de actuele kwesties. Het elimineren van onnodige afleidingen (zoals het aannemen van telefoontjes tijdens de discussie) zal je hier vooral bij helpen.
Geen enkele werknemer of partner vindt het leuk om het gevoel te hebben dat hij of zij zijn of haar werktijd heeft verspild door deel te nemen aan een vergadering die geen belangrijke kwesties heeft kunnen overeenkomen. Dan komt de bitterheid, omdat men zich in die tijd op andere taken had kunnen concentreren.
Om deze reden zou elke organisator van discussies – of het nu intern met werknemers is of met externe partners – zich dienovereenkomstig moeten voorbereiden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de hierboven beschreven strategieën, vooral op het gebied van het definiëren van het doel en het opstellen van een gedetailleerde agenda. De combinatie van al deze tips zal ervoor zorgen dat iedereen het gevoel heeft deel te nemen aan een effectieve zakelijke vergadering.
Lees ook: Methoden voor het Voorspellen van E-commerce Verkoop
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…
Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…
Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…
Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…
Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…
Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…