Deze term wordt gebruikt om de karakteriserende benadering, het gedrag en de eigenschappen van een persoon als leider te beschrijven – in de context van het managen van mensen of een organisatie. Het beschrijft onder andere hoe hij beslissingen neemt, doelen stelt, ondergeschikten motiveert en conflicten oplost. Het wordt meestal onderscheiden op basis van twee dimensies: taakgerichtheid (focus op het bereiken van doelen) en relatiegerichtheid (bezorgdheid om het welzijn van teamleden), binnen deze indeling wordt de leiderschapsstijl onderscheiden:
Het uitvoeren van dit proces is essentieel vanuit het perspectief van de leider, het team en de organisatie als geheel. Leren over hun management helpt leiders om hun sterke punten (en soms hun zwakke punten) te begrijpen en ontwikkelingsgebieden te identificeren. Dit maakt verbetering van hun vaardigheden mogelijk, wat op zijn beurt hun effectiviteit vergroot.
Dit komt omdat dit type erkenning helpt om hun gedrag aan te passen aan de behoeften van individuen en de situaties die zich voordoen. Bovendien kan een leider op deze manier gedrag demonstreren dat ondergeschikten motiveert en betrekt.
Het identificeren van je leiderschapsstijl is een belangrijke stap in je ontwikkeling als leider en kan je helpen om je benadering van het managen van zowel mensen als situaties (vooral crises) beter te begrijpen.
In de volgende stap kun je je gedrag aanpassen om de motivatie van je team te verhogen en daardoor de resultaten te behalen die je wilt. Maar hoe moet je je gedragsstijl beoordelen en organiseren? De 3 beste manieren om dit te doen worden hieronder uiteengezet.
Om je leiderschapsstijl te identificeren, is een goede plek om te beginnen het overwegen van je voorkeuren voor het managen van anderen. Neem je vaak zelfstandig beslissingen, of geef je de voorkeur aan het verzamelen van meningen en overleg? Probeer je zelfs het kleinste aspect van elke situatie te controleren of geef je je teamleden de ruimte? Toon je een houding van begrip en empathie naar je medewerkers of probeer je je niet in hun schoenen te verplaatsen?
Dit zijn slechts enkele van de vragen om meer te leren over je houding en gedrag. Er zijn verschillende tests en vragenlijsten op de markt die je kunnen helpen de antwoorden te ontdekken (een voorbeeldtest is deze van idealist.org).
Om je leiderschapsstijl te identificeren, is het ook een goed idee om feedback te vragen van de mensen om je heen – collega’s, managers of ondergeschikten. Beschouwen zij jou als een autocratische leider die zelfstandig beslissingen neemt of als een democratische leider die anderen bij het proces betrekt?
Elk van deze mensen kan een andere indruk hebben (afhankelijk van de situatie waarin ze met jou als leider hebben samengewerkt), maar door deze meningen te vergelijken met je zelfbeoordeling, kun je je conclusies kritischer bekijken. Je kunt ook profiteren van consultaties die worden aangeboden door bedrijfscoaches, die als externe waarnemers je kunnen helpen deze kwestie te analyseren.
Wat zijn je favoriete manieren om ondergeschikten te motiveren? Hoe beslis je in alledaagse situaties? Ben je bereid om taken te delegeren? Hoe los je conflicten op en reageer je op crises? Dit zijn de soorten voorbeelden waarop je je moet concentreren bij het observeren van je houding op het werk (bij voorkeur in gevarieerde situaties) – kijkend naar zowel de korte als de lange termijn.
Door je gedrag zorgvuldig te observeren, kun je het beste de leiderschapsstijl identificeren die jou kenmerkt. Als volgende stap moet je een effectiviteitsanalyse uitvoeren om te bepalen of je gedrag leidt tot de gewenste resultaten.
Firmbee is een project- en teammanagementtool. Als leider kun je gemakkelijk doelen, deadlines, prioriteiten en projecttaken opschrijven (en deze aan individuele medewerkers delegeren) en communiceren met je team. De tool kan daarom een startpunt zijn voor het uitvoeren van een analyse van je gedrag en de genomen beslissingen, evenals je communicatiestijl.
Het identificeren van je leiderschapsstijl is een proces dat je inzicht in de werking van je geest zal vergroten, wat zal vertalen in de mogelijkheid om je gedrag goed aan te passen aan een specifieke situatie en zo de juiste relatie met je ondergeschikten op te bouwen.
Echter, louter erkenning (door middel van de hierboven genoemde middelen) is slechts de eerste stap. De volgende stap is dat je moet beginnen na te denken over hoe je je kunt ontwikkelen op het gebied van management en je vaardigheden in een specifieke situatie kunt versterken. Tenslotte is er geen enkel beste patroon om te volgen – de beste manier is degene die geschikt is voor de situatie en de leden van een bepaald team.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…