Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die door onze moderne gedigitaliseerde samenleving worden gegenereerd, heeft de sector zich succesvol afgestemd om mode, nieuwe omstandigheden en wereldgebeurtenissen te weerspiegelen, tot op het punt dat het de gewoonten van het publiek kan vormgeven. In het tijdperk van de coronaviruspandemie zijn deze veranderingen in intensiteit toegenomen. Welke PR-trends zijn momenteel in de mode? We bekijken hoe de epidemische situatie de trends in public relations heeft beïnvloed.
De pandemische situatie heeft de rol van korte rapporten op de meest populaire sociale netwerken vergroot. Het is deze manier van communiceren, onder andere in verband met de overdracht van dagelijkse informatie over infecties, die de leidende vorm van communicatie is geworden.
Snelle berichten, die meestal na een paar tientallen uren van het paneel verdwijnen, zijn nog steeds een graag gebruikt hulpmiddel om het bedrijf te promoten. De inhoud kan boeiend zijn voor gebruikers, terwijl het tegelijkertijd “licht” en informeel is.
Je hoeft niet veel werk te verzetten om ze te creëren: alles wat je nodig hebt is een goed idee (bijv. een interessante graphic met verschillende hashtags) en systematische updates van de inhoud.
Wereldwijde pandemische veranderingen hebben veel industrieën “op zijn kop gezet”. In veel gevallen is werken op kantoor een privilege geworden voor een klein percentage van de mensen. In plaats daarvan is thuiswerken, direct vanuit je eigen huis, de norm geworden.
Ingenieuze bedrijven, die hun PR-aanpak willen bijwerken, hebben de reclameboodschap in de verspreide inhoud veranderd.
Een voorbeeld? Realisme begon te domineren in tv-reclames, die het echte leven tonen in het licht van epidemische bedreigingen. Het nieuwe verhaal heeft een meer pro-sociaal esthetiek, die de belangrijke rol van familie en vrienden in ieders leven laat zien.
De samenleving heeft haar levensstijl heroriënteerd. Steeds meer mensen werken op afstand en hun gewoonten en behoeften zijn veranderd. Tegelijkertijd is er een continue toename van het aantal sociale media-gebruikers. Sociale media zijn begonnen te worden gedomineerd door korte informatieberichten, die aantrekkelijk zijn voor ontvangers vanwege hun beknopte vorm.
Er is een snelle verandering geweest in de manier waarop inhoud wordt geconsumeerd. Als een advertentie (of bericht) enkele minuten nodig heeft om te lezen, kan het onaantrekkelijk worden voor een groot potentieel publiek.
Raciale diversiteit en gelijkheid voor mensen van alle geslachten zijn onderwerpen die deel zijn gaan uitmaken van nieuwe PR-trends. Bedrijven zijn steeds meer geneigd om steun voor dergelijke ideeën te benadrukken, vooruitgang te bevorderen en de eisen van degenen die strijden tegen discriminatie te ondersteunen.
In 2021 hebben meer bedrijven, met name Europese en Amerikaanse, zich ingezet voor het vieren van de Pride Month in juni. Bedrijven zoals TikTok, Instagram, Mercedes en BNP Paribas hebben openlijk seksuele minderheden gesteund door hun profielfoto’s op sociale media te veranderen en thematische inhoud te delen.
Het negeren van belangrijke onderwerpen is daarom een PR-nadeel. Trends in PR vereisen dat bedrijven zich bezighouden met evenementen die mensen interesseren en hun aandacht trekken.
Nieuwe trends in PR zijn gericht op efficiëntie en de noodzaak om “verloren tijd in te halen”. Volgens veel bedrijven was 2020 een jaar van stilstand, dus in 2021 en daarna zal er een sterke behoefte zijn om innovaties door te voeren.
PR-activiteiten zullen zeker in intensiteit toenemen – we kunnen veel interessante PR- en reclamecampagnes verwachten, die verschillende levensgebieden raken, vooral gezondheid en gezin. Veel menselijke tragedies, die verband houden met de COVID-19-pandemie, roepen de behoefte op om ervaringen met anderen te delen. Merken die prioriteit geven aan menselijke verhalen in hun PR-relaties kunnen de hoogste groei verwachten.
De intensivering van de activiteit van zogenaamde internet trolls kan de reputatie van een bepaald bedrijf schaden. Concurrenten kunnen de diensten van dergelijke trolls gebruiken om hun rivalen te schaden. Daarom is een beknopte reputatiemanagementstrategie vereist om leugenachtige meningen te scheiden van die welke waardevolle feedback geven.
De rol van influencers wordt ook versterkt, maar het inschakelen van hen kan een riskante onderneming zijn – vooral als de persoon die je inhuurt controversieel is. Ontvangers zullen een populaire persoon associëren met het opbouwen van de PR van een bepaald bedrijf.
Dit betekent dat elke actie van hen, zelfs als deze niet gerelateerd is aan de werking van het bedrijf, automatisch zal worden geassocieerd met de geadverteerde entiteit.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…
Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…
Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…
Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…
Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je…
Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die…