Hoe maak je een stockfoto? 10 geweldige tips voor geweldige afbeeldingen – Maak en verkoop digitale producten #29

Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die verkocht of op een website gebruikt kan worden? In een andere tekst hebben we beschreven hoe het maken en verkopen van stockfoto’s een gemakkelijke manier kan zijn om geld te verdienen. De markt voor stockfoto’s is zeer competitief, daarom, als we willen verdienen, moeten we voldoen aan de smaken van onze potentiële klanten. Hoe doe je dat? Lees de tekst om erachter te komen hoe je een goede stockfoto maakt.

Hoe maak je een stockfoto? – inhoudsopgave:

  1. Hoe maak je een stockfoto?
  2. 10 tips voor stockafbeeldingen
  3. Stockfoto’s die verkopen

Hoe maak je een stockfoto?

Waar te beginnen? Als je geld wilt verdienen met het verkopen van foto’s, besteed dan wat tijd en denk na over het onderwerp. Bekijk de beeldbanken en lees over de regels en vereisten. Analyseer al beschikbare projecten – hun onderwerp en esthetiek.

Je moet beslissen welke online platform het beste bij jouw smaak en stijl past. Kijk welke soorten categorieën en subcategorieën er op die platforms zijn. Probeer contact te leggen met individuen die al succes hebben gehad met het verkopen van stockfoto’s en bekijk hun projecten.

10 tips voor stockafbeeldingen

Je moet projecten van goede kwaliteit creëren om te concurreren op de markt voor stockfoto’s. Er zijn verschillende manieren om het probleem van kwaliteitsfoto’s aan te pakken. Lees onze tips hieronder om erachter te komen hoe je aantrekkelijke en effectieve ontwerpen kunt maken.

  1. Heb eerst het idee – voordat je aan je werk begint, zorg ervoor dat je je doel kent. Vind je niche en thema voordat je aan een nieuw project begint. Afbeeldingen maken zonder een voorafgaand idee levert saaie foto’s op. Verspil je tijd en energie niet aan dergelijke inspanningen.
  2. Heb je camera klaar – het is noodzakelijk om je apparatuur dichtbij te houden als je spontaan foto’s wilt maken. Spontaniteit betekent niet dat je geen ideeën of voorbereiding hebt. Je weet misschien niet zeker wat je nog meer kan inspireren, maar zolang je weet wat je doel is, kun je geweldige, onthullende beelden creëren. Leg het moment vast en vind je weg om betaald te worden voor je creativiteit.
  3. Technische termen zijn belangrijk – afhankelijk van het type vereisten van de stockbank zullen deze verschillen. Zorg ervoor dat je weet wat die vereisten zijn voordat je aan een nieuw project begint. Als je van plan bent je project te verkopen, moeten de afbeeldingen voldoen aan de regels, anders verspil je je tijd met het maken van afbeeldingen die niemand kan zien.
  4. Afbeeldingshelderheid – je kunt de beste ideeën hebben, maar om ze succesvol te realiseren, moet je zorgen voor de kwaliteit. In veel gevallen lijken de afbeeldingen op het eerste gezicht ideaal, maar wanneer ze op een groter scherm worden weergegeven, zijn ze onscherp. Om dergelijke voorvallen te voorkomen, controleer je alle instellingen in je camera van tevoren en zorg voor een goede kwaliteit, stabiele tripod.
  5. Licht – licht speelt een belangrijke rol bij het creëren van de afbeelding. Om een object of een persoon te presenteren, moet je rekening houden met de juiste verlichting. Gebruik natuurlijk licht of studiolicht en probeer te experimenteren met de lichtbron, de verspreiding en de opstelling ervan.
  6. Kwaliteit – goede kwaliteitsfoto’s vereisen meer schijfruimte, daarom besluiten sommige mensen afbeeldingen van mindere kwaliteit te maken. Ondanks dit alles moet je altijd streven naar de best mogelijke kwaliteit; afbeeldingen kunnen worden verkleind of gewijzigd, maar het oorspronkelijke materiaal moet waardevol zijn.
  7. Meerdere kopieën – één kopie van het vereiste object is niet genoeg. Maak meerdere foto’s en selecteer de beste kopie. Slechts één kopie van elk soort maken kan je project naar de afgrond leiden – de foto is misschien niet goed genoeg om te worden verkocht.
  8. Verschillende hoeken – verander je perspectief. Gebruik verschillende soorten lenzen, maak close-up foto’s of neem foto’s van een afstand. Gebruik verschillende hoeken.
  9. Authenticiteit – afbeeldingen die mensen in hun natuurlijke omgeving tonen, worden waarschijnlijker door klanten gebruikt. Mensen moeten niet zonder reden in de camera kijken; ze moeten natuurlijk handelen.
  10. Volg de mode – de beste manier om te verkopen is om bij de trends te blijven. We moeten ervoor zorgen dat onze klanten op zoek zijn naar de afbeeldingen die recent populair zijn. De populariteit van het onderwerp betekent hogere concurrentie – probeer de trend te volgen, maar blijf origineel en authentiek.

Stockafbeeldingen die verkopen

Het concept van de afbeelding is de eerste belangrijke fase tijdens de realisatie van een project. Hoe vind je inspiratie? Waar kun je controleren welke soorten afbeeldingen populair zijn? De meeste informatie is te vinden op stockbanken. Veel van hen hebben speciale subpagina’s met de meest populaire categorieën en actuele lijsten van de meest gezochte thema’s.

Zo’n lijst verschilt afhankelijk van de stockbank, afhankelijk van de onderwerpen en hoeveel stockafbeeldingen er in de collectie zijn. Onder de meest gezochte categorieën zijn:

  • Zakelijk – alle afbeeldingen gerelateerd aan zakelijke activiteiten: werkende mensen, kantoren, kantoormeubilair, enz.
  • Mensen – niet alleen werkende mensen, maar ook mensen die hun klusjes doen, gezinnen, teams en interactie tussen mensen.
  • Voedsel – voedsel, maaltijden, dranken, keukens van de wereld.
  • Feestdagen – niet alleen christelijke feestdagen, festivals, evenementen en lokale vieringen.
  • Beropen – elke beroepsgroep wordt op een natuurlijke, spontane manier gepresenteerd.
  • Huis en tuin – inrichting, meubels, interessante oplossingen, tuinen.
  • Wetenschap – technologie, elektronica, elektronische apparaten, telefoons.
  • Sport – sporters in een authentieke situatie.

Zoals al eerder vermeld, zijn stockbanken een goede bron van inspiratie. Bijvoorbeeld, Shutterstock publiceerde de meest populaire thema’s voor juni 2022 en dat waren: verschillende mensen tonen (verschillende geslachten, etniciteiten, lichaamstypes en leeftijden), afbeeldingen die betrekking hebben op feestdagen (zomervakanties, vakantie mode, seizoenswerk, reizen), gezondheid en welzijn (zelfzorg, verse producten, fysieke activiteit, diëtisten, coaches, instructeurs). Daarnaast bevat de lijst met thema’s informatie over de trends in kleuren.

Onder de thema’s die slechter verkopen dan de anderen zijn: vlaggen, dieren, landschappen, zonsondergangen en zonsopgangen, individuele fruit- en groentesoorten, en fotobehang gemaakt in Photoshop. Er is een koper voor elk type product, daarom zullen zelfs die categorieën hun kopers vinden. Toch moet men de concurrentie overwegen, die enorm is. Om te kunnen verkopen, moet men de hoogste kwaliteit van werk leveren.

Hoe maak je een stockfoto? – Samenvatting

Samenvattend zijn er verschillende manieren om stockafbeeldingen te produceren die klanten bereid zijn te kopen. Naast de tips in de tekst is het belangrijk om de presentatie van de afbeelding te onthouden – een interessante miniatuur, een beknopte titel en een gedetailleerde beschrijving helpen je klanten om jouw project te vinden tussen vele andere vergelijkbare aanbiedingen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven | AI in het bedrijfsleven #32

Van UI-schetsen tot voltooide digitale afbeeldingen, AI-gecreëerde afbeeldingen worden steeds populairder. Sommige ervan kunnen direct…

1 hour ago

Opkomende markten – voordelen en risico’s

De wereldeconomie van de 21e eeuw wordt gekenmerkt door complexe en dynamische veranderingen op economisch…

3 hours ago

Crowdfunding mislukkingen – 4 beschamende voorbeelden van onsuccesvolle crowdfundingcampagnes

Crowdfunding mislukkingen – heb je er al van gehoord? Om de voor de hand liggende…

6 hours ago

Hoe IT-professionals te werven? 7 geweldige tips voor recruiters

Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is…

7 hours ago

Hoe creëer je een eigenaarsmentaliteit? 5 vitale regels voor je team

Eigenaarschap mentaliteit – weet je hoe je dit binnen je team kunt creëren? In de…

9 hours ago

Wat is een onboarding specialist? Belangrijke rollen en verantwoordelijkheden

Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…

11 hours ago