Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van personeelsmanagement. Het is de laatste fase van de wervingsprocedure en betreft de aanpassing van nieuw aangenomen mensen op de werkplek. Het is een belangrijke fase, maar wordt vaak over het hoofd gezien door bedrijven. De eerste dagen van het werk spelen een sleutelrol in de juiste vorming van de houding en gewoonten van werknemers, waarop de efficiëntie van het werk en de vermindering van het personeelsverloop zullen afhangen. Daarom heeft de onboarding specialist een speciale verantwoordelijkheid om nieuwe werknemers op de juiste manier in te voeren, te implementeren en aan te passen.
Onboarding is een complex proces dat de samenwerking van verschillende afdelingen en organisatorische eenheden vereist. De rol van de onboarding specialist is om al deze activiteiten te coördineren en een transparant communicatiekanaal te ontwikkelen als onderdeel van een consistente en geplande implementatie van dit proces. Bij het organiseren van een goed onboarding systeem is het noodzakelijk om functionele controle en de rol van het bieden van diensten zoals ondersteuning en begeleiding aan de directe leidinggevenden van nieuw aangenomen mensen te verzoenen, zonder bevelen te geven of hun taken over te nemen.
Soms is het moeilijk voor een specialist om een professionele afstand te bewaren bij het geven van advies of ondersteuning. De meest geschikte lijn voor onboarding specialisten is om te benadrukken dat zij verantwoordelijk zijn voor het coördineren en goed implementeren van het proces, in samenwerking met lijnmanagers, die zij altijd ondersteunen.
De sleutel tot succes is de samenwerking en betrokkenheid van alle deelnemers aan het onboarding proces, met de juiste balans tussen begeleiding en het creëren van een cultuur van afhankelijkheid. Wanneer dit correct wordt uitgevoerd, vertaalt de goede werking van de onboarding specialist zich in een toename van de betrokkenheid van nieuwe werknemers bij de belangrijkste doelen van het bedrijf en trots dat hun bijdragen worden gewaardeerd en in aanmerking worden genomen.
De verantwoordelijkheden van onboarding specialisten variëren en zijn afhankelijk van de grootte en structuur van het bedrijf. Vaak nemen recruiters onboarding op zich als hun taak. De basis taken in dit gebied omvatten:
Onboarding specialisten worden meestal gezocht onder afgestudeerden van personeelsmanagement, psychologie of sociologie. Toegegeven, afstuderen in een van de bovenstaande richtingen is niet altijd een vereiste, maar de kennis die uit deze studies is verkregen kan zeer nuttig blijken bij de uitvoering van het onboarding proces. Niet minder belangrijk zijn soft skills zoals communicativiteit, het vermogen om in een team te werken en interpersoonlijke relaties op te bouwen, goede organisatie van het werk, openheid en empathie.
Bij het uitvoeren van de taken van deze functie is ook een observatiesens nuttig, aangezien dit een baan is die gebaseerd is op interpersoonlijke contacten. Bij het organiseren van trainingen zijn een hoge persoonlijke cultuur, een positieve instelling, afstand van de eigen persoon en een gevoel voor humor ook onmisbaar.
De verantwoordelijkheid voor onboarding hangt af van de grootte en structuur van de organisatie. In grote bedrijven wordt een functie van onboarding specialist gecreëerd binnen de structuur van de HR-afdeling. In kleinere bedrijven wordt deze functie gecombineerd met andere functies of helemaal niet gecreëerd, en is een supervisor of specialist van een bepaalde afdeling verantwoordelijk voor de aanpassing. Echter, de gemeenschappelijke noemer voor de uitvoering van een goed aanpassingsproces zou een goede organisatie en uitvoering van onboarding activiteiten moeten zijn. En dit is op zijn beurt alleen mogelijk als deze functie wordt toevertrouwd aan een persoon met de juiste kwalificaties en competenties, die zich bewust is van het belang van het introduceren van nieuw aangenomen mensen in de organisatie.
Lees ook: Effectieve onboarding strategieën
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Hoe kun je de kracht van kunstmatige intelligentie benutten om je zakelijke beslissingen te baseren…
Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze worden echter verenigd door een gemeenschappelijk…
Als de auteur van de videofilms weet je zeker hoe tijdrovend het maken van elke…
Vraag je je af wie de COO is? In veel bedrijven, vooral grote, heb je…
Wat maakt een goede scrum master? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst een…
Het volgende artikel is gewijd aan prototyping in Figma. Vandaag leer je hoe je interactieve…