SEO en contentmarketingtrends in 2023

De groeiende rol van kunstmatige intelligentie in SEO en contentmarketingtrends

Zonder twijfel is de belangrijkste SEO- en contenttrend om je op voor te bereiden – en op veel manieren te begrijpen en te accepteren – het toenemende gebruik van kunstmatige intelligentie en op machine learning gebaseerde oplossingen. Opkomende tekstgeneratoren (zoals AI ChatGPT) veranderen hoe verschillende soorten content worden aangepast (waardoor het proces sneller en gemakkelijker wordt), wat niet zonder invloed op SEO is.

Echter, we moeten in gedachten houden dat Google tegelijkertijd het Helpful Content Update-algoritme heeft uitgebracht, dat vorig jaar werd gelanceerd en dat content met echte doelgroepen in gedachten zal bevorderen en echte waarde aan hen zal overbrengen. Dus binnen deze SEO- en contentmarketingtrends betreft de sleutel tot succes het behouden van de gulden middenweg tussen het benutten van kunstmatige intelligentie en het aanpassen aan de vereisten van zoekmachines en gebruikers.

Voice Search

Met de vooruitgang in technologie en de populariteit van spraakassistenten (zoals Siri, Google Assistant en Amazon Alexa, bijvoorbeeld), kiezen gebruikers steeds vaker voor spraakopdrachten om informatie te vinden – daarom is dit een andere SEO- en contenttrend die een significante rol zal spelen in 2023, wat veranderingen dwingt in de manier waarop content wordt geoptimaliseerd. Waarom? Omdat spraakzoekopdrachten anders zijn dan het traditionele typen van zinnen op een toetsenbord – zoekopdrachten zijn langer, natuurlijker, vergelijkbaar met praten met een mens.

Lange, semantisch rijke sleutelzinnen en antwoorden op populaire gebruikersvragen zullen daarom cruciaal zijn voor het optimaliseren van content voor spraakzoekopdrachten (vooral voor lokale SEO).

Door gebruikers gegenereerde content

We moeten ook rekening houden met de rol van zogenaamde door gebruikers gegenereerde content, dat wil zeggen, content die door gebruikers is gemaakt in plaats van door het merk zelf (bijv. berichten of sociale media-accounts die het uitpakken van ontvangen pakketten tonen, hoe het product te gebruiken, de ervaring van interactie met de service, enz.) zal in 2023 niet afnemen. Dit type vaak sterk gedifferentieerde content wordt soms beter ontvangen door zowel zoekmachines als klanten zelf, omdat het sociale bewijskracht van legitimiteit biedt, wat hen aanmoedigt om met het merk te interageren.

We kunnen deze SEO- en contentmarketingtrends bijvoorbeeld observeren in de nieuwe Collabs-functie van Instagram, die het mogelijk maakt voor twee accounts om een van de berichten te maken. De gemaakte content bereikt zo beide doelgroepen, waardoor het bereik van het merk toeneemt, terwijl het tegelijkertijd co-gecreëerd is door daadwerkelijke klanten, wat de authenticiteit vergroot en het vertrouwen van het publiek opbouwt.

Videocontentmarketing

In 2023 zal content die in de vorm van video is gemaakt ongetwijfeld blijven bloeien – of het nu gaat om kortere Shorts op YouTube, Reels op Instagram, of TikTok, of langere video’s. Bedrijven in verschillende sectoren moeten blijven investeren in video als een effectieve communicatiemethode die de aandacht van de klant langer vasthoudt dan de tekstvorm kan. Toch zal wat het meest zal tellen hun creativiteit en variëteit zijn (tutorials, gidsen, animaties, enz.).

De groeiende populariteit van deze vorm van content zal zich ook vertalen in betere SEO-resultaten – video’s verschijnen al als antwoorden op getypte zoekopdrachten. Het zal daarom noodzakelijk zijn om geüploade videoformaten te optimaliseren (qua metadata, transcriptie, tags, enz.) om de best mogelijke positie in Google te waarborgen.

SEO- en contentmarketingtrends in strategische planning

Om je marketingstrategie goed te plannen, moet je SEO- en contenttrends herkennen en je erop voorbereiden. Op deze manier begrijp je en voorspel je zowel het waarschijnlijke gedrag van zoekmachines (qua SEO-activiteiten) als de behoeften en verwachtingen van gebruikers (qua activiteiten gericht op hen).

Een gebrek aan bewustzijn in dit opzicht zal leiden tot acties die niet tot de verwachte resultaten leiden, wat op zijn beurt de opbouw van een concurrentievoordeel kan belemmeren. Leren over actuele SEO- en contentmarketingtrends (belangrijke voorspellingen die we hierboven hebben genoemd), bevestigingen ervoor vinden (bijv. in consumentenonderzoek) en strategieën ontwikkelen die daarop zijn afgestemd, zijn de eerste stappen naar bevredigende resultaten.

Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Wat is een onboarding specialist? Belangrijke rollen en verantwoordelijkheden

Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…

1 hour ago

Crowdfunding vs crowdlending. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…

3 hours ago

Hoe je een succesvolle startup kunt creëren door freelancers in te huren

Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…

5 hours ago

Wat is een HRIS-analist? Functieomschrijving HRIS-analist

Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…

7 hours ago

Wat is een e-commerce strategie? 4 belangrijke elementen

Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je…

9 hours ago

Hoe maak je een stockfoto? 10 geweldige tips voor geweldige afbeeldingen – Maak en verkoop digitale producten #29

Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die…

11 hours ago