Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die het vaakst door klanten worden opgemerkt en geassocieerd met een bepaald bedrijf. Hun samenhang maakt het mogelijk om het eerste duidelijke beeld van het bedrijf en zijn producten te creëren vanuit het perspectief van de ontvanger. Ondanks hun buitengewone belang zijn ze echter slechts de top van de ijsberg, aangezien ze de enige zorgvuldig geselecteerde elementen zijn van het zogenaamde merkidentiteitsboek. Welke andere kwesties zijn dus inbegrepen in dit concept? Welke rol speelt visuele identificatie in branding? Neem een minuut de tijd om te ontdekken wat we over dit onderwerp hebben voorbereid.
Hoewel het triviaal lijkt, spelen kleuren een significante rol als het gaat om de perceptie van een merk door een klant. Ze kunnen, al op een onderbewust niveau, bepaalde beelden, associaties en emoties creëren. Ze verschillen ook als het gaat om de mogelijkheid om aandacht te vestigen, wat momenteel een behoorlijke uitdaging is. Hoe kun je de kleuridentificatie van je merk bewust samenstellen? Let op en houd rekening met het netwerk van associaties met bepaalde kleuren die in de geest van een waarnemer bestaan:
Bij het kiezen van een kleurenpalet moet je ook het zo samenstellen dat het belangrijke functies vervult vanuit het perspectief van de kijker:
Eenvoud is kracht – dat zou de titel van dit deel van het artikel kunnen zijn. Wat betreft lettertypen, zet in op minimalisme. Lettertypen met veel versieringen wijken niet alleen af van de huidige trends, die streven naar het vereenvoudigen van alle vormen, maar kunnen vooral de ontvangst van de boodschap zeer moeilijk maken, soms zelfs onmogelijk (kleine schermen, verre reclameborden). Een eenvoudig lettertype helpt om het beeld van een modern, professioneel en tijdloos merk te creëren, dat vertrouwt op duidelijkheid en zekerheid in zijn communicatie. Daarom, terwijl je visuele identificatie voor je bedrijf ontwerpt, moet je:
Op dit punt is het de moeite waard om een terminologische onderscheiding te maken tussen een logo en een logotype – het laatste wordt aangevuld met een tekstlaag, terwijl het eerste daarvan is ontdaan. Zowel een logo als een logotype, als grafische representatie van een merk, zijn cruciaal voor effectieve marketingactiviteiten. Ze constituerend de identiteit van het merk; ze kunnen mensen aanmoedigen of ontmoedigen om kennis te maken met de producten; ze kunnen aandacht trekken of onopgemerkt blijven tussen miljoenen andere graphics.
Bij het overwegen van een logo of logotype ontwerp voor je merk, houd er rekening mee dat een logo/logotype moet:
Tegelijkertijd moet het logo/logotype gedetailleerd worden beschreven in het zogenaamde logotypeboek/logboek, dat elementen bevat zoals logo beschrijving, beschrijving van gerelateerde betekenissen, kleuren, varianten, lettertypen, voorbeelden van gebruik.
Zowel het boek zelf als een logo/logotype project moeten het resultaat zijn van een zorgvuldig doordachte planningsoperatie die de mogelijke vooruitzichten voor de toekomst omvat. Deze blauwdrukken zijn waar bedrijven hun marktpositie en reputatie op bouwen.
Het potentieel achter een merk is opgebouwd en daarom komen veranderingen in eenmaal gekozen vormen niet te vaak voor. Het is daarom de moeite waard om hier meer aandacht aan te besteden.
Beschikbare tools, waarmee je gratis je logotype of logo kunt ontwerpen (bijv. Logaster, Shopify, Ucraft, Canva of SquareSpace) kunnen hier van pas komen.
Consistent ontwerp is een slogan die bestaat uit veel elementen, zoals het al genoemde logo of de keuze van kleuren. Het stelt een merk in staat om zichzelf te definiëren en op te vallen en creëert ook een duidelijke boodschap aan de ontvanger over zijn professionaliteit.
In tijden van informatiegeluid en beeldculturen zijn graphics een significante informatie drager. Berichten blijven in de geest van mensen omdat ze emoties oproepen, ontvangers willen ze horen (en zien) en vervolgens met anderen delen. Een samenhangende grafische compositie heeft ook een aanzienlijke invloed op de perceptie van een merk bij de eerste kennismaking, waardoor een indruk van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid ontstaat.
Daarom is het de moeite waard om te proberen je eigen stijl te definiëren – het kan worden gecreëerd door de keuze van kaders, motieven, kleurelementen, kenmerkende lettertypen, objecten, styling. Je hoeft ook niet alleen te staan in dit gebied – het internet staat vol met inspiratie. Je kunt ze verzamelen in Moodboard.com – een visuele weergave van je ontwerpconcept. Dit hulpmiddel stelt je in staat om op één plek afbeeldingen, foto’s, kleurmonsters, patronen of materialen te verzamelen die je vervolgens kunt gebruiken om je visie van de elementen van de visuele identiteit van je merk, zijn mobiele applicaties of lay-outs van websites te creëren.
Naast de visuele elementen, vergeet niet dat de verbale elementen niet minder belangrijk zijn. Lees ons artikel hierover en geef ons feedback door hieronder een reactie achter te laten!
Lees ook: Hoe een startup te promoten? Onze ideeën.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…
Onderzoek van het Economic Policy Institute toont aan dat CEO's van de 350 grootste bedrijven…