Onderzoek van het Economic Policy Institute toont aan dat CEO’s van de 350 grootste bedrijven in Amerika gemiddeld $24 miljoen verdienen, of 351 keer meer dan de gemiddelde werknemer. Bovendien beïnvloeden ze 45% van de door het bedrijf gegenereerde winst. Deze cijfers zijn indrukwekkend genoeg om aan te geven dat de CEO de sleutelpositie is in elke moderne organisatie. In het volgende artikel zullen we proberen te definiëren wat een CEO is en kijken naar zijn of haar reikwijdte, rol en verantwoordelijkheden.
De afkorting CEO staat voor Chief Executive Officer – de hoogste persoon in het bedrijf. Elk bedrijf definieert zijn eigen procedures, op basis waarvan mensen in verschillende posities functioneren. Gewoonlijk is de CEO echter verantwoordelijk voor de algehele werking van het bedrijf en is hij of zij de lijm die het hele bedrijf bij elkaar houdt.
De taken van de CEO richten zich op de ontwikkeling van het bedrijf, het waarborgen van de winstgevendheid, evenals het handhaven van acties en processen die op lagere niveaus worden uitgevoerd. De CEO is degene die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het waarborgen dat de bedrijfsprocessen op een gecoördineerde manier verlopen en dat ze effectief en winstgevend zijn. Hun werk omvat een breed scala aan taken, waaronder het creëren van de missie en strategie van het bedrijf, de implementatie en controle van langetermijnplannen voor het bedrijf, het leiden van de organisatie, het analyseren van rapporten over de activiteiten van het bedrijf, belangrijke beslissingen die de ontwikkeling van de organisatie beïnvloeden, zoals investeringen, herstructureringen of overnames. Zo spelen ze een sleutelrol in elke fase van de werking van het bedrijf.
We kunnen niet wijzen op uniforme normen voor de werking van een CEO in elke organisatie. Veel hangt af van de grootte van de organisatie, de kenmerken en de sector. Hier is echter een lijst van enkele algemene taken die CEO’s uitvoeren:
Taken van de CEO:
Laat je niet misleiden door het hierboven genoemde scala aan activiteiten. Alles hangt af van de grootte van het bedrijf en hoeveel invloed de CEO heeft op de activiteiten en resultaten van het bedrijf.
Gewoonlijk, vooral in grote corporaties, is de rol van de CEO beperkt tot het nemen van strategische beslissingen op het hoogste niveau. Dit zijn geen eenvoudige taken, aangezien het noodzakelijk is om de huidige werking van de organisatie te kennen om dergelijke beslissingen te nemen. Dit is iets anders in kleinere bedrijven, waar CEO’s vaak meer betrokken zijn bij de dagelijkse operaties van het bedrijf.
De gemakkelijkste manier om het volledige scala aan activiteiten van CEO’s te zien, is door naar hun dagelijkse activiteiten te kijken. Laten we hiervoor de studie “Hoe CEO’s Tijd Beheren” gebruiken. Volgens de studie wordt 72% van de tijd van CEO’s besteed aan vergaderingen.
Een andere onderscheiding geeft aan dat 25% van de tijd van CEO’s wordt besteed aan het onderhouden van relaties, 25% aan het analyseren van hoe het bedrijf opereert, 21% aan het ontwikkelen van strategieën, en 16% aan het vormgeven van cultuur en werkorganisatie. Ze besteden 1% van hun tijd aan crisismanagement en 3% aan klantrelaties.
De werking van de naam CEO varieert van land tot land. In de Verenigde Staten wordt de CEO de president genoemd van zowel een groot als een klein bedrijf. In het VK of Australië daarentegen, duidt het op een persoon die verantwoordelijk is voor een naamloze vennootschap. De persoon die het bedrijf beheert, heeft dan de titel van managing director.
Er is geen duidelijk antwoord op deze vraag omdat het voortkomt uit de interne procedures in het bedrijf. Vaak is dit de persoon die het bedrijf beheert als eigenaar. Het komt echter soms voor – in het geval van een complexe structuur – dat CEO’s worden gekozen door de raad van bestuur. Dan rapporteren ze rechtstreeks aan de raad van bestuur en zijn ze verantwoordelijk voor de prestaties van het bedrijf. De CEO zit doorgaans in de raad van bestuur, in sommige gevallen als voorzitter. De positie van CEO kan ook worden bereikt via interne promotie.
Is de CEO ook de eigenaar van het bedrijf? Dit komt vaak voor. De CEO is verantwoordelijk voor het algehele beheer van het bedrijf. De CEO kan de eigenaar van het bedrijf zijn, maar de eigenaar van het bedrijf is niet noodzakelijkerwijs de CEO. Als algemene regel geldt echter dat CEO een titel is die niets te maken heeft met het eigendom van het bedrijf. Het duidt de functie aan die in het bedrijf wordt vervuld. En terwijl de CEO recht heeft op een salaris van het bedrijf, ontvangt de eigenaar geen salaris maar heeft hij recht op de winst die door zijn bedrijf wordt verdiend.
Steeds vaker wordt de rol van de CEO al in de startupfase gegeven. Gewoonlijk is zo’n persoon verantwoordelijk voor meer functies dan alleen management. Hij kan een marketeer, productmanager of financieel directeur zijn. Hij vervult veel functies die in latere fasen aan ervaren medewerkers kunnen worden gedelegeerd.
Naarmate de startup groeit, verschuift de CEO van het uitvoeren van veel noodzakelijke taken naar een managementrol. Aanvankelijk stellen zijn meerdere rollen hem in staat om zich te bewijzen en kosten te minimaliseren. Geleidelijk aan, om de werkgelegenheid en winstgevendheid van het bedrijf te vergroten, kan hij zich veroorloven om veranderingen aan te brengen in de reikwijdte van zijn functies.
De CEO is de hoogste persoon in een bedrijf of organisatie, verantwoordelijk voor het algehele succes van het bedrijf. Er is echter geen enkele definitie van de positie, noch is er een enkele reikwijdte die zijn of haar activiteiten kan definiëren. Verschillende functies zijn van toepassing op degenen die in een grote corporatie werken, maar ze verschillen aanzienlijk in een startup. Desondanks is het de moeite waard om de algemene betekenis van de term te kennen.
Lees ook: Hoe word je CFO?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…
Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…
Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…
Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…
Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je…
Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die…