Onlangs is de belangrijkheid van audio-inhoud toegenomen. Het aantal fans van zakelijke of wetenschappelijke podcasts groeit gestaag. Marketingspecialisten zijn het erover eens: audio-inhoud moet een onderdeel zijn van elk ontwikkelend merk.
Audio-inhoud is elk stuk dat betekenis draagt en wordt overgebracht via geluid. Onze interessegebieden omvatten:
Om het fenomeen van de groeiende dekking in audio-inhoud te begrijpen, is het belangrijk om te overwegen waarom publiek vertrouwt op deze vorm van inhoudsontvangst.
De volgende grafiek illustreert de groei van podcastpubliek in de VS:
Ten eerste vereist audio-inhoud minder betrokkenheid van de luisteraar, terwijl het toch hun aandacht trekt. Tijddruk legt bepaalde gedragingen op aan mensen. Mensen zijn multitaskers geworden en vinden het steeds moeilijker om zich op één activiteit te concentreren.
Tekst- of video-inhoud dwingt de ontvanger om zich op één actie te concentreren – staren naar het scherm met de tekst/video. Audio-inhoud daarentegen biedt meer vrijheid van actie – podcasts luisteren en tegelijkertijd schoonmaken, rijden of ontspannen zijn niet wederzijds exclusief.
Audio wordt handig ontvangen. Het introduceren van audio-inhoud in de communicatiestructuur van je merk creëert een intieme sfeer tussen de ontvanger en het merk. Een menselijke stem die rechtstreeks tot de luisteraar spreekt, bouwt een band en merkidentiteit op. De manier waarop audio-inhoud wordt geleverd, moet aansluiten bij het karakter van het merk, maar enige ruimte is raadzaam bij het creëren van audio-inhoud.
Je weet heel goed dat niets zo goed werkt voor de ontvanger als belangrijke inhoud die op een informele manier wordt gepresenteerd. Vergeet niet – niemand zal geïnteresseerd zijn in emotieloze inhoud die van een stuk papier wordt voorgelezen.
Interessante audiomaterialen zullen de tijd die gebruikers op de website doorbrengen, verhogen. Deze groei zal de feedback zijn voor de bruikbaarheid van de website – hoe interessanter het materiaal, hoe langer de tijd die op de website wordt doorgebracht. Zoals we al eerder hebben vermeld: audio-inhoud is minder veeleisend qua ontvangst (het sluit multitasking niet uit), dus het kan gemakkelijk een andere gebruiker “vangen”.
Audiomaterialen signaleren aan de kijker dat de makers zeer betrokken zijn. Zinnen aan de kijker trekken de aandacht op het feit dat het materiaal speciaal voor hen is gemaakt.
In tegenstelling tot films, waar de aandacht kan worden afgeleid door het uiterlijk van de sprekers, en tekst, waar we slechts vluchtig naar kijken, stellen audiomaterialen je in staat om je te concentreren op de essentie van het onderwerp, dat rechtstreeks aan het publiek wordt gepresenteerd.
Vergeet niet – door je expertise te delen, win je hun vertrouwen.
Een onderscheidend audiothema (bijv. het begin van een podcast) van een merk is een onderdeel van zijn identiteit. Het versterkt de herkenning en bepaalt de perceptie. Bekende geluiden roepen sterke emoties op bij mensen en blijven langer in hun geheugen hangen dan alleen beelden. Een pakkend audiothema zal snelle merkidentificatie mogelijk maken en moet positieve associaties bij de ontvanger opbouwen.
Allereerst, streef naar de manier waarop je je inhoud presenteert. Vergeet niet dat je woorden gericht zijn op mensen, dus zorg ervoor dat je het op een interessante manier doet. Varieer je intonatie en let op leestekens en alinea’s die inhoudsegmenten scheiden.
Betrek jezelf bij het creëren van de inhoud en laat jezelf af en toe gaan. Een tekst die monotoon en zonder betrokkenheid wordt voorgelezen, zal zeker de aandacht van de ontvanger niet vasthouden.
Let ook op de kwaliteit van de opnames. Een beetje online onderzoek voordat je een microfoon koopt, zal zeker geen kwaad kunnen, maar in het begin zou je niet in de duurste apparatuur moeten investeren die beschikbaar is.
Op het web vind je veel tutorials en handleidingen over het kiezen van opnameapparatuur. Voor iemand die net begint met het werken met audio-inhoud, is een computer met een gratis opnameprogramma, een basis microfoon en geluidsisolatie van de kamer voldoende.
Lees ook: Podcast in marketing
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Constante verandering, onzekerheid en de complexiteit van processen zijn de modewoorden van de afgelopen jaren…
Wat zijn de belangrijkste redenen om een ebook voor uw bedrijf te schrijven? In onze…
Hoe kun je de kracht van kunstmatige intelligentie benutten om je zakelijke beslissingen te baseren…
Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze worden echter verenigd door een gemeenschappelijk…
Als de auteur van de videofilms weet je zeker hoe tijdrovend het maken van elke…
Vraag je je af wie de COO is? In veel bedrijven, vooral grote, heb je…