Als je verkoopt op ‘s werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de resultaten die je behaalt. Een manier die je kan helpen om je zakelijke doelen te bereiken, is door continu een indicator te analyseren en te optimaliseren die bekend staat als Amazon Sales Rank (ASR, soms ook wel Best Sellers Rank, BSR genoemd). Deze metric onderzoekt de populariteit van het product dat je aanbiedt in een categorie ten opzichte van alle producten die in die categorie door andere verkopers worden aangeboden. Hieronder leggen we in detail uit hoe deze indicator werkt, wijzen we je op de tekortkomingen ervan en wijzen we de beste tactieken aan die kunnen zorgen voor groei op de lange termijn.
Amazon Sales Rank (ASR) is een numerieke indicator die laat zien hoe goed je product verkoopt op het platform in vergelijking met andere producten in dezelfde categorie. Het is te vinden op de productpagina, helemaal onderaan de sectie met de titel Productdetails of Productinformatie. Hoe lager de ASR, hoe beter, want dat betekent dat je product beter verkoopt in vergelijking met andere producten in zijn categorie – wat betekent dat je daardoor meer verdient.
Interessant is dat deze indicator elk uur wordt bijgewerkt (op basis van het aantal verkochte producten, maar ook rekening houdend met de verkoopgeschiedenis, bijvoorbeeld), wat betekent dat er vaak enkele puntverschillen zijn – vanwege het feit dat duizenden producten uit een multimiljoen catalogus op elk moment op het platform worden verkocht.
We moeten Amazon Sales Rank beschouwen als een relatieve indicator, aangezien het niet direct het aantal verkochte exemplaren weerspiegelt, maar alleen vergelijkt hoeveel exemplaren je hebt weten te verkopen in vergelijking met verschillende producten die in dezelfde categorie zijn opgenomen. Bovendien kan een hoge ASR betekenen dat een product zeer populair is, maar het kan ook betekenen dat een verkoper probeert een product te verkopen in een zeer competitieve categorie, waar het vrijwel onmogelijk is om een lage ASR te behalen. De indicator meet dus echt de populariteit van een product onder klanten van een bekend marktplaats, niet de verkoopprestaties.
Ondanks zijn relativiteit stelt Amazon Sales Rank je in staat om te onderzoeken welke producten in trek zijn, helpt het de concurrentie te bepalen of vergroot het merkenbekendheid. Om deze reden is het de moeite waard om ervoor te zorgen dat deze zo laag mogelijk blijft (idealiter zou je in de TOP 3 moeten staan). Hoe kun je deze indicator verhogen? Hieronder staan enkele van de meest populaire tactieken, maar we benadrukken dat ze geen gesloten catalogus zijn (je kunt bijvoorbeeld nog steeds kiezen voor op maat gemaakte advertenties voor je doelgroep).
Je realiseert je vast dat op Amazon – net als bij Google-zoekopdrachten – de juiste positionering van je product cruciaal is. Tenslotte, door je zichtbaarheid in de zoekresultaten van klanten te vergroten, is het mogelijk om de verkoop te stimuleren, wat ervoor zorgt dat de besproken indicator toeneemt. Daarom moet je analyseren of je productpagina alle noodzakelijke informatie bevat en of de site is geoptimaliseerd voor zoekwoorden.
Bovendien zijn een aantrekkelijke titel, een nauwkeurige beschrijving en foto’s van goede kwaliteit die onderscheidende kenmerken aangeven – je moet ook al deze elementen onder geen enkele omstandigheid vergeten, aangezien ze de basis vormen voor het aantrekken van de aandacht van de lezer. Een interessante optie op dit gebied is het uitvoeren van A/B-testen van verschillende versies van de productvermelding om te bepalen welke beter werkt en daardoor de Amazon Sales Rank verhoogt.
Maak je gebruik van de mogelijkheid van Amazon om beoordelingsverzoeken te sturen naar klanten die het product dat je aanbiedt hebben gekocht? Als je nog niet hebt besloten om dit automatische proces in te schakelen, wacht dan niet langer – want beoordelingen zijn het beste sociale bewijs dat je voor je site kunt krijgen. Moedig je klanten aan om positieve beoordelingen achter te laten en reageer op negatieve beoordelingen om te laten zien dat je geïnteresseerd bent in de meningen van je klanten – op deze manier zal je Amazon Sales Rank zeker toenemen. Je kunt beoordelingsverzoeken inschakelen in je Seller Central-account op de subpagina Bestelgegevens nadat je van de pagina Bestelling Beheren bent genavigeerd en het product hebt geselecteerd dat voor jou het belangrijkst is.
Natuurlijk zijn de hierboven genoemde technieken een manier om de Amazon Sales Rank te verhogen, maar je zult niet meer verkopen (d.w.z. de ASR zal niet toenemen) als je niet voortdurend werkt aan het verbeteren van je product. Tenslotte beïnvloeden verschillende factoren hoe een product verkoopt, zoals de kwaliteit, prijs of uitstraling van het product, evenals de snelheid van levering of klantenservice, onder andere, en niet alleen de populariteit (d.w.z. vraag, bestaande mode, enz.) van je product ten opzichte van andere producten in dezelfde categorie.
Ook relevant voor ARS is bijvoorbeeld de seizoensgebondenheid, wat betekent dat je product minder goed kan verkopen, of zelfs tijdelijk niet beschikbaar kan zijn op de site. Daarom moet je de grootste nadruk leggen op het product dat je aanbiedt.
Als je je Amazon Sales Rank wilt verhogen, probeer dan de tactieken die we hierboven hebben genoemd – niet alleen gerelateerd aan het platform, maar ook aan het product dat je zelf aanbiedt. Vergeet echter niet dat dit geen proces is dat onmiddellijk de verwachte resultaten oplevert. Vanwege de dynamische concurrentie en de stortvloed aan aanbiedingen op het platform, moet je geduldig blijven.
Het is ook belangrijk om voortdurend de resultaten te analyseren en bijgevolg te zorgen voor optimalisatie door constant verschillende oplossingen te testen, aangezien er geen enkele manier is om een toename van de besproken indicator te bewerkstelligen. Desondanks verzekeren we je dat je uiteindelijk een strategie zult implementeren die je de gewenste resultaten zal opleveren.
Lees ook: Wat is Amazon FBA
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
De ontwikkeling van de managementwetenschap heeft een breed scala aan aannames over leiders met zich…
Is talentmanagement het vinden van de juiste persoon voor de baan? Wat is de rol…
Startups zijn een leidend businessmodel in de recente tijd en elk jaar worden er steeds…
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…