Elke gebruiker die bekend is met het aanbod van Amazon heeft misschien gehoord van Amazon FBA. In dit artikel zullen we deze programma nader bekijken, welke kosten het genereert en welke voordelen een verkoper kan verwachten. We zullen ook een andere manier presenteren om goederen aan klanten te leveren.
Wat is Amazon FBA – inhoudsopgave:
- Hoe lever je producten op Amazon?
- Fulfilment by Amazon (FBA) programma
- Waarom Amazon FBA gebruiken?
- Hoe stuur ik voorraad naar Amazon?
- Amazon FBA regels en vereisten
- Kosten verbonden aan FBA
- Verzending Klein en Licht
Hoe lever je producten op Amazon?
Levering van goederen, gekocht door een klant op Amazon, kan op twee manieren gebeuren:
- De verkoper kan het product zelf verzenden
- Gebruik maken van het FBA-programma
De eerste optie is geschikt voor mensen die: een eigen logistiek netwerk hebben, gevaarlijke goederen verkopen (geschikt voor verkoop op het platform maar niet voldoen aan de vereisten van het FBA-programma) of seizoensgebonden producten die zouden bijdragen aan buitensporige opslagkosten. Door deze vorm van levering te gebruiken, kan de verkoper rekenen op gemakkelijke toegang tot voorraad, heeft hij de mogelijkheid om zijn labels en verpakkingen te gebruiken, en verkoopt hij tegen een lagere marge.
De keuze of de verkoper het product zelf verzendt of via het FBA-programma kan worden bepaald in de aanbiedingsfase. Alles wat je hoeft te doen is naar “Voorraad“→ “Product Toevoegen” te gaan, de productdetails in te vullen en in de sectie “Fulfilment Kanaal” de juiste optie te selecteren.
Op elk moment kun je overschakelen van het zelf verzenden van producten naar het FBA-systeem. Om dit te doen, ga je naar “Voorraad” → “Beheer Voorraad“. → “Beheer Voorraad“, selecteer vervolgens de juiste product(en) en klik op “Bewerken” → “Verander naar [Fulfilment by Amazon]“.
Fulfilment by Amazon (FBA) programma
Fulfilment by Amazon is een programma dat aanbiedt om producten namens de verkoper naar klanten te verzenden. De service biedt opslag van het assortiment, verpakking en levering aan de handen van de koper. Dit is een groot gemak voor de verkoper, omdat hij zich geen zorgen hoeft te maken over opslag en logistiek, of het afhandelen van retouren en klachten. In plaats daarvan is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om de producten naar een van de 175 beschikbare fulfilmentcentra te verzenden.
Verkopers die gebruik maken van het FBA-programma kunnen hun aanbiedingen op elk moment beheren. Deze mogelijkheden zijn toegankelijk via het pad “Voorraad” → “Beheer FBA Voorraad“.
Waarom Amazon FBA gebruiken?
Het gebruik van het FBA-programma biedt verkopers veel voordelen. Onder hen zijn:
- Internationale verkoop – een verkoper kan één account hebben en toch zijn producten verkopen aan klanten in de hele EU,
- Verhoogde verkoop – FBA verhoogt de zichtbaarheid van je aanbod, waardoor het competitiever wordt,
- Verkopen zelfs wanneer de verkoper niet aanwezig is – verkopen kunnen automatisch worden gedaan, zelfs wanneer de verkoper op vakantie is,
- 24/7 klantenservice – Amazon biedt 24/7 klantenservice, elke dag en biedt bovendien contact in de lokale taal,
- Extra voordelen – zoals, cadeauverpakking van producten en verzending op dezelfde dag.
Hoe stuur ik voorraad naar Amazon?
Het verzenden van voorraad naar Amazon is mogelijk door een verzendplan te maken en vervolgens de producten in te pakken en naar een bepaald logistiek centrum te sturen. Deze locatie wordt bepaald door het platform, dat rekening houdt met de kortst mogelijke afstand van klanten. Er zijn vier manieren om zendingen te creëren: Stuur naar Amazon, Stuur/Aanvullen Voorraad, Verzendplan Bestandsupload Tool, en Amazon Marketplace Web Service (Amazon MWS).
Amazon FBA regels en vereisten
Niet alleen zijn er voordelen aan het FBA-programma, maar er zijn ook bepaalde regels en vereisten die van toepassing zijn op verkopers die voor het programma kiezen. De belangrijkste regels zijn:
- Klant Retouren – Retouren van goederen van klanten worden afgehandeld door Amazon personeel. In het logistiek centrum wordt de staat van het geretourneerde product beoordeeld en wordt er een beslissing genomen of het geschikt is voor wederverkoop. Als het defect/damaged blijkt te zijn, dan begint de procedure om te bepalen wie verantwoordelijk is (de klant of Amazon) en of de verkoper recht heeft op een terugbetaling,
- Vergoeding voor verloren/damaged voorraad – in een situatie waarin de vervoerder de naar het centrum verzonden voorraad verliest/beschadigt (of naar de klant), kan Amazon het betreffende product vervangen door een ander van dezelfde logistieke netwerk SKU, of het bedrag van de geschatte omzet uit de verkoop van een dergelijk product vergoeden (met aftrek van het toepasselijke btw-tarief).
Het FBA-programma heeft ook bepaalde vereisten:
- FBA productbeperkingen – Sommige producten kunnen op Amazon worden verkocht, maar zijn niet geschikt voor FBA. Een gedetailleerde lijst is beschikbaar op de website van het platform via deze link. Voor dranken en voedingsmiddelen moet de minimale houdbaarheidsdatum meer dan 90 dagen zijn.
- Vereisten die van toepassing zijn op voorraad – omvatten hoe te vermelden, voorraad voor te bereiden, te labelen, te verpakken en te verzenden. Alle vereisten zijn uiteengezet via deze link.
Kosten verbonden aan FBA
FBA-gerelateerde kosten zijn verdeeld in standaardkosten (voor opslag en fulfilment) en incidentele kosten (zoals voor een verwijderingsorder of langdurige opslag).
Kosten gerelateerd aan opslag worden in rekening gebracht op basis van de gebruikte maand, kubieke meters opslagruimte en het land waarin het logistiek centrum zich bevindt. Amazon brengt een extra langdurige opslagvergoeding in rekening voor elke keer dat voorraad langer dan 365 dagen wordt vastgehouden.
De fulfilmentvergoeding is een vast bedrag per eenheid dat wordt berekend op basis van het gewicht en de afmetingen. De exacte kostentabel is hieronder te vinden.
Extra servicekosten omvatten bijvoorbeeld lokale en grensoverschrijdende retouren, verwijdering. Prijs varieert per zone:
- Zone 1 omvat de landen: Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Spanje, Denemarken, Verenigd Koninkrijk, Italië, Ierland, Nederland, Luxemburg, Roemenië, Portugal, Polen,
- Zone 2 omvat de volgende landen: Estland, Finland, Cyprus, Bulgarije, Hongarije, Griekenland, Letland, Slowakije, Zweden, Slovenië, Malta, Litouwen
Verzending Klein en Licht
Klein en Licht is een programma dat speciaal is ontworpen voor kleine en lichte producten die snel bewegen. Het biedt lagere fulfilmentkosten, gratis verzending naar Prime-klanten en inspireert meer vertrouwen. Producten die in aanmerking komen voor het programma zijn:
- gelijk aan of minder dan 225g,
- gelijk aan of kleiner dan 33 x 23 x 5 cm,
- met een waarde gelijk aan of minder dan £9.
De kosten voor dergelijke zendingen worden gepresenteerd in de onderstaande tabel.
Verkopen op Amazon met behulp van FBA brengt veel voordelen met zich mee, maar ook verantwoordelijkheden. Door de regels en vereisten te leren, kun je veilig beginnen met verkopen op dit platform.
Lees ons vorige Amazon-artikel: Hoeveel kost het om op Amazon te verkopen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook en Twitter!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.