E-commerce is de afgelopen jaren een belangrijke speler op de markt geworden en er is niets dat suggereert dat deze trend zal afnemen. Steeds meer mensen gebruiken het internet en retailers kunnen niet klagen over een gebrek aan interesse in hun producten. Dit betekent echter niet dat ze op hun lauweren kunnen rusten en van de winst kunnen genieten. Het volgen van trends is de enige manier om voorop te blijven lopen en klanten te bereiken. Kijk wat het komende jaar zal brengen en op welke aspecten het de moeite waard is om aandacht te besteden. Lees verder.
E-commerce trends 2023 – inhoudsopgave:
Waarom is het volgen van trends zo belangrijk?
Bedrijfseigenaren die de trends kennen en beginnen met het implementeren van innovaties vooraf kunnen de concurrentie voorblijven en industrie leiders worden. Bovendien zullen ze in staat zijn om te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de klanten, en zich voorbereiden op veranderingen zal hen in staat stellen om kalm te blijven in het gezicht daarvan. De huidige concurrentie op de markt is zo fel dat het de details zijn die de keuze voor een bepaald bedrijf bepalen. Door de trends te volgen, kun je ook nieuwe kansen en ontwikkelingspaden ontdekken.
9 e-commerce trends die je moet kennen
Als je eenmaal weet waarom het volgen van trends zo belangrijk is, is het tijd om ze te bekijken. Op basis van ervaringen van klanten uit het verleden en speculaties van mensen in de industrie, hebben we een lijst samengesteld van de 9 belangrijkste trends voor het komende jaar. Je kunt dit beschouwen als een to-do lijst en een gids voor je eigen bedrijf.
Omnichannel
Winkelen via mobiele apparaten is zo handig dat de meeste mensen, wanneer ze naar een reguliere winkel gaan voor een bepaald product, hun telefoon gebruiken om ernaar te zoeken. Om de winkelervaring van de klant te verbeteren, moeten bedrijfseigenaren dezelfde of vergelijkbare producten beschikbaar maken, ongeacht de manier waarop mensen winkelen. Klanten willen een vergelijkbaar assortiment in de online winkel als in de fysieke winkel en gebruiken beide afwisselend. Dit geldt ook voor klantenservice, die consistent moet zijn.
Naast deze twee populaire vormen van winkelen, is het de moeite waard om de mogelijkheid om via sociale media te winkelen in het komende jaar op te nemen. We hebben al geschreven over hoe je dit op elk platform (Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest) kunt doen in aparte artikelen. Ongeacht het platform dat je kiest, willen klanten die je profiel bekijken producten direct op dat profiel kopen.
Het is dus de moeite waard om ervoor te zorgen dat klanten vrij kunnen bewegen tussen de online en offline winkel, toegang hebben tot hetzelfde assortiment, ongeacht waar ze ervoor kiezen om hun aankoop te voltooien.
Sociale media
Het bereik van sociale media en de invloed die het uitoefent op de aankoopbeslissingen van klanten, blijft groeien. Meer dan de helft van de wereldbevolking gebruikt de beschikbare sociale mediaplatforms en besluit een product na het lezen van de beoordelingen aan te schaffen. Sociale media genereren enorme verkopen en hun belang zal blijven groeien. De populairste sociale mediaplatforms die invloed hebben op e-commerce zijn onder andere:
- TikTok
- Snapchat
Het uitvoeren van marketingactiviteiten op deze kanalen kan de verkopen aanzienlijk verhogen en bijdragen aan een beter resultaat volgend jaar. Bovendien is het ook een kans om nieuwe klanten te bereiken en de merkherkenning te vergroten. Individuele platforms bieden ook de mogelijkheid om betaalde, gepersonaliseerde reclame-uitingen vrij te geven, wat de kans vergroot om de doelklanten te bereiken. Als jouw bedrijf tot nu toe geen eigen sociale media-profiel heeft gehad, is het hoog tijd om te beginnen!
Bij het leren van sociale media marketing, houd rekening met een paar belangrijke regels. Ten eerste zijn de gebruikers van elk platform behoorlijk verschillend, dus een belangrijke stap is om je doelklant te identificeren. Bied ook interessante en hoogwaardige content aan je klanten. Maak ze geïnteresseerd in je merk, laat ze de waarde ervan zien en de speciale kenmerken die het onderscheiden van de concurrentie.
Klantservice
Klanten willen een klantenservice die niet alleen naar hen luistert en hen helpt bij hun aankoopbeslissing, maar ook hun vragen snel beantwoordt. Dus niet alleen kwaliteit is belangrijk, maar ook responsiviteit. Instant messaging of sociale media zijn in dit opzicht zeker beter dan reguliere e-mails. Chatrooms stellen je in staat om onmiddellijk te reageren en je correspondentie op één plek te houden, evenals noodzakelijke bestanden of links te verzenden.
Grotere bedrijven besluiten steeds vaker om chatbots in te voeren die ten minste een deel van de problemen van hun klanten kunnen oplossen, en hen 24/7 service bieden. Een positieve ervaring met klantenservice maakt klanten bereid om eventuele ongemakken te tolereren en besluiten om opnieuw een aankoop te doen.
Personalisatie
Of het nu gaat om een winkelrecommendatie of een melding van de nieuwste promotionele campagne, klanten reageren altijd eerder op dergelijke berichten wanneer ze het gevoel hebben dat ze specifiek voor hen zijn gericht. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je marketinginspanningen gepersonaliseerd zijn.
Personalisatie is voordelig voor beide partijen. Wanneer een bedrijfseigenaar klanten aanbiedingen stuurt die zijn gebaseerd op hun profielgegevens, is de kans groter dat ze een aankoop doen. De klanten zijn op hun beurt ook meer geneigd om informatie te ontvangen over promoties die hen echt interesseren en waar ze naar uitkijken.
Stijgende inflatie
Wanneer we het hebben over de komende trends, kunnen ze niet los worden besproken van de huidige economische situatie. Ongetwijfeld heeft de stijgende inflatie een negatieve impact op de verkopen. Klanten hebben minder spaargeld, en de aankoop van luxe goederen of producten die niet als noodzakelijk worden beschouwd, komt op de achtergrond.
Je kunt je er niet tegen verdedigen, maar je kunt oplossingen implementeren om de effecten van de inflatie enigszins te verzachten. Tegenwoordig zijn terugkerende klanten de hoogste waarde. Daarom is het naast de gepersonaliseerde promotionele campagnes belangrijk om een goed retourbeleid te hebben, zichtbaar op de website van de winkel. Zorg er ook voor dat het retourproces zelf zo eenvoudig mogelijk is voor de klant.
Betalingsmethoden
Door de bovenstaande adviezen te analyseren, kunnen we één conclusie trekken. Bovenal willen klanten dat hun winkelervaring moeiteloos is. Niets is vervelender dan een moeilijk registratieproces na het toevoegen van producten aan het winkelwagentje of het ontbreken van de favoriete betalingsmethode. Helaas kunnen zulke ogenschijnlijk kleine details ervoor zorgen dat de klant het winkelwagentje verlaat en onze site verlaat.
Het is dus de moeite waard om de behoeften van je klanten van tevoren te analyseren en de betalingsmethoden in te voeren die ze verwachten. De populairste zijn onder andere:
- digitale portemonnees
- nu kopen, later betalen
- kaartbetaling
- snelle overboekingen
- internetbankieren
Duurzame ontwikkeling en milieubescherming
Dit is een trend die al enkele jaren heerst en stevig verankerd is in de gedachten van de kopers. Er is niets dat suggereert dat dit in de komende jaren zal veranderen. Het milieu is een belangrijk element geworden dat invloed heeft op aankoopbeslissingen. Klanten proberen bedrijven te kiezen die milieuvriendelijk zijn of activiteiten uitvoeren die gericht zijn op het verminderen van hun negatieve impact op het milieu. Verschillende cyclische campagnes zoals boomplantacties worden ook gewaardeerd. Bedrijven die zich inzetten voor milieubescherming kunnen rekenen op loyale klanten.
Mobiele commerce
Het lijkt misschien niets nieuws, aangezien iedereen waarschijnlijk al heeft gehoord van mobiel winkelen en erop is voorbereid. Nou, dat is niet helemaal het geval. Veel websites zijn nog steeds niet volledig of op zijn minst gedeeltelijk responsief. Dit is een van de elementen die klanten extreem irriteren bij het online winkelen. Het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat je online winkel ook een mobiele versie heeft.
Winkelveiligheid
Met de opkomst van e-commerce zijn ook online misdaden toegenomen. Oplichters gebruiken verschillende methoden, en hun doelwitten zijn niet alleen de bankrekeningen van gebruikers, maar ook hun persoonlijke informatie. Dit is informatie die extreem waardevol is en op verschillende manieren kan worden gebruikt.
Klanten zijn bang om opgelicht te worden, dus ze stappen vaak af van winkelen op sites die er verdacht uitzien of die geen geschikte beveiligingsmaatregelen hebben. Zorg ervoor dat je site er professioneel uitziet en de nodige beveiligingsfuncties heeft, zoals een SSL-certificaat. Het ontbreken daarvan kan resulteren in het verlies van veel klanten.
E-commerce trends 2023 – samenvatting
Trends veranderen en dat geldt ook voor de digitale wereld. We kunnen ons niet voorbereiden op alles wat voor ons ligt. Vorige jaren, die werden gedomineerd door de Covid-19-pandemie, hebben dit duidelijk aangetoond. Niemand was voorbereid op zulke veranderingen. Daarom is de belangrijkste kwaliteit tegenwoordig het vermogen om snel aan te passen, evenals om constant trends te volgen en een bedrijfsstrategie op basis daarvan vast te stellen.
Maar, in de race om leiderschap, moet je onthouden dat de klant het belangrijkst is. Alle inspanningen moeten gericht zijn op klantenservice en een impact hebben op het verbeteren van de winkelervaring van de klant. Op deze manier zul je zeker succes behalen in e-commerce in 2023.
Je hebt zojuist gelezen over e-commerce trends 2023. Lees ook: Hoe te beginnen met dropshipping op Amazon?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.