Softwarefouten zijn een inherent onderdeel van het proces van softwarecreatie. Het kan praktisch onmogelijk zijn om een programma te maken waarin tijdens de testfasen geen fouten worden gevonden. Theoretisch gezien kunnen fouten zich bij zeer eenvoudige programma’s niet voordoen, maar in situaties waarin de software een complexe code bevat. Projecten die gecompliceerd en uitgebreid zijn, moeten worden getest om alle fouten en bugs in een vroeg stadium van het werk te verwijderen.

Softwarefouten – inhoudsopgave:

  1. Redenen voor softwarefouten
  2. Levenscyclus van een fout
  3. Belangniveaus van fouten in software
  4. Samenvatting

Redenen voor softwarefouten

De fouten in software worden veroorzaakt door zogenaamde bugs of defecten en dat zijn de belangrijkste redenen voor slecht functioneren van de software. Het optreden van fouten is mogelijk in elke fase van de creatie van de software. Meestal zijn fouten te vinden in de code zelf en worden ze veroorzaakt door menselijke acties. Het defect dat in één deel van de software wordt gevonden, kan invloed hebben op de andere delen van dezelfde software, vooral als beide met elkaar verbonden zijn. Een fout is het resultaat van een defect; beide kunnen leiden tot ernstige storingen, die zich kunnen manifesteren tijdens het draaien van de software.

Volgens de International Software Testing Qualification Board zijn er veel verschillende redenen voor softwarefouten en deze zijn:

  • menselijke imperfectie
  • druk van tijd
  • gebrek aan kwalificatie, vaardigheid of ervaring
  • slechte communicatie in het team
  • ongeldig geschreven specificatie
  • complexiteit van: code, project of technologie
  • misverstanden met betrekking tot de interface binnen het systeem en tussen systemen – vooral in het geval van een groot aantal van die systemen
  • implementatie van nieuwe technologieën

Zoals eerder vermeld, leiden fouten tot defecten en defecten leiden tot storingen; het is hier de moeite waard op te merken dat storingen niet altijd worden veroorzaakt door een menselijke fout. Het optreden van storingen kan worden veroorzaakt door andere fenomenen zoals: straling, elektromagnetisch veld of besmetting. Dergelijke factoren beïnvloeden de werking van de software door de externe omstandigheden te veranderen die de hardware beïnvloeden.

Levenscyclus van een fout

De levenscyclus van een fout is een proces dat begint op het moment van ontdekking van de fout en rapportage tot het moment van het oplossen en afsluiten van de taak. De lengte van de cyclus hangt af van de ernst van de fout. Complexiteit van de fout kan de tijd die nodig is voor het oplossen aanzienlijk verlengen of verkorten. Er zijn veel programma’s die worden gebruikt om softwarefouten te monitoren, en de keuze van het programma kan de levenscyclus van een fout beïnvloeden.

De voorbeeldige levenscyclus is eenvoudig. In de eerste fase wordt de fout gerapporteerd in de melding en krijgt deze een open status. In de melding staat een pad dat de tester in staat stelde de fout te vinden. Bovendien wordt de programmeur die met de taak bezig is, toegewezen in de melding en zodra hij begint met het oplossen van de fout, verandert de status in in uitvoering. Deze informatie is bijzonder belangrijk voor de tester, die kan beginnen met het testen van de software zodra de melding verandert in klaar voor test.

De tweede component is de feedback. Wanneer alle enquêtes zijn ingevuld door de respondenten, moet er een mooi en overzichtelijk rapport worden gemaakt. Alle informatie moet aandachtig worden beoordeeld zodat alle belangrijke inzichten kunnen worden verzameld. Dit is bijzonder belangrijk omdat het gemakkelijk is om de bevindingen verkeerd te interpreteren. De enquête die voor het gegeven geval wordt gebruikt, moet goed zijn afgestemd en betrouwbaar zijn.

De tester die zijn operatie start, verandert de status in test in uitvoering en kiest na het afronden een van de twee opties: opgelost (in het geval van een succesvolle reparatie) of heropend (als de softwarefout nog steeds reparatie nodig heeft). Op deze manier krijgt de programmeur een melding over de noodzaak om het werk aan de fout opnieuw te starten.

software errors

Belangniveaus van fouten in software

De softwarefouten kunnen worden verdeeld volgens belangniveaus, die worden toegekend door testers. Het belangniveau geeft informatie over de impact van de fout op de werking van het programma. Hoe hoger het belangniveau van een fout, hoe sneller deze moet worden opgelost.

Het hoogste niveau van belang wordt blocker genoemd, aangezien het optreden ervan betekent dat er geen verdere mogelijkheid is om het programma te gebruiken en dat het testen moet worden stopgezet. Een voorbeeld van een blocker is een softwarefout die de applicatie afsluit. Dergelijke fout vereist snelle oplossing om verder testen mogelijk te maken.

Het lagere niveau van belang wordt kritisch genoemd omdat de softwarefout van dat niveau het gebruik van alle functies van het programma moeilijk maakt. Dergelijke softwarefout blokkeert het testen niet volledig, maar heeft een grote impact op het testproces, en de software kan niet worden vrijgegeven zonder dit probleem op te lossen.

Het belangrijke niveau van belang is vrij belangrijk, maar houdt het testproces niet tegen.

De fout van gemiddeld belangniveau is een fout van gematigde ernst, die een snelle reactie vereist, aangezien deze het maken van tests niet belemmert.

5. Empowerment van individuen – wanneer 360 graden feedback wordt gebruikt, hebben alle medewerkers de kans om hun zorgen te uiten. Individuen kunnen het gevoel hebben dat ze een stem hebben en dat het bedrijf hun mening en visie respecteert, daarom heeft elke actie als gevolg dat medewerkers worden gehoord een positieve impact op de moraal van het personeel.

Het laagste niveau van belang van een fout, namelijk triviaal, betekent dat de softwarefout van kleine betekenis is.

software errors

Samenvatting

De fouten in de software hebben veel oorzaken, maar ze komen voornamelijk voor door onbewuste menselijke acties. Het is noodzakelijk om de nauwkeurigheid van elke software door continue testen te controleren. Elke softwarefout heeft een levenscyclus, die loopt van de ontdekking tot het oplossen. Fouten hebben verschillende niveaus van belang, elk heeft dezelfde betekenis, maar sommige blokkeren de mogelijkheid om de software te gebruiken tot het punt dat deze zelfs niet kan worden getest, terwijl andere die processen niet zozeer beïnvloeden en gemakkelijk te verhelpen zijn.

software errors

Lees ook: 4 soorten medewerkers die elk bedrijf nodig heeft

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →