Verkopers en marketeers zijn enthousiast om technieken te gebruiken die hen helpen om zich door hun online winkel te bewegen. Een daarvan is cross-selling, dat ook wel reselling wordt genoemd. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1/3 van de verkopen op Amazon afkomstig is van cross-selling. Het is relatief eenvoudig te implementeren in online bedrijven, en de voordelen van deze stap zijn bijna onmiddellijk zichtbaar en meetbaar. Wat is cross-selling en wat zijn de voordelen ervan?
Cross-selling – inhoudsopgave:
- Wat is cross-selling?
- Voorbeelden van cross-selling
- Hoe implementeer je cross-selling correct?
- Cross-selling versus upselling – verschillen
- Wat zijn de voordelen van cross-selling?
- Hoe maximaliseer je de winst uit cross-selling?
- Cross-selling is de manier om de verkoop te verhogen
Wat is cross-selling?
Het idee van cross-selling is gebaseerd op het krijgen van de consument om een product te kopen dat gerelateerd is aan het product dat ze al aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd. Het doel achter deze techniek is om de verkoop en klanttevredenheid te verhogen. Het versterken van zijn tevredenheid met de aankoop bestaat uit het aanvullen van zijn basismandje met andere aanvullende artikelen die nuttig voor hem of haar kunnen zijn.
Cross-selling is geen opdringerige vorm van reclame – het geeft producten aan die de klant vroeg of laat waarschijnlijk toch ergens anders zou kopen. Deze techniek stelt je in staat om de waarde van de bestelling te verhogen zonder extra activiteiten na de implementatie van producten die gerelateerd zijn aan de hoofditems.
Voorbeelden van cross-selling
Laten we een voorbeeld gebruiken om cross-selling te illustreren – als een klant trekking schoenen aan hun winkelwagentje heeft toegevoegd – kun je ze dikkere sokken of geïsoleerde leggings aanbieden.
In het geval van een online drogisterij – als de consument een gezichtprimer koopt – kun je ook een kwast op de productkaart voorstellen om de vloeistof aan te brengen.
Dit zijn geen goederen die in sets komen, maar die elkaar aanvullen. De wederverkoop van accessoires of gerelateerde producten is niet alleen een vorm van het verhogen van de verkoop – maar kan ook worden behandeld als een van de elementen van de pro-consumenten benadering en het richten op de behoeften van klanten.
Hoe implementeer je cross-selling correct?
Er zijn verschillende benaderingen om cross-selling succesvol toe te passen:
Cross-selling versus upselling – de verschillen
Beide technieken hebben twee hoofddoelen – het eerste is de omzet van de online winkel te verhogen, en het tweede is uitgedrukt in het verbeteren van de klantervaring.
Echter, deze strategieën zijn niet op hetzelfde gebaseerd. Upselling is gebaseerd op het aanbieden van nieuwere, verbeterde versies van het door de consument gewenste product – bijvoorbeeld een modernere versie van een telefoonmodel. Cross-selling, aan de andere kant, betekent het verkopen van accessoires die de gebruikerservaring kunnen verbeteren. Dus, als je doelproduct een mobiele telefoon is, kan cross-selling draadloze oordopjes of gehard glas omvatten.
Wat zijn de voordelen van cross-selling?
De cross-selling strategie genereert meer verkopen in een online bedrijf. Zonder te investeren in aanvullende vormen van reclame, kun je consumenten laten kopen wat ze in de toekomst waarschijnlijk zouden kiezen. Je verkort simpelweg die weg en zorgt ervoor dat die middelen in je e-winkel blijven.
Wat meer is – cross-selling helpt ook bij het opbouwen van klantloyaliteit. Je maakt ze bewust van het bestaan van een probleem, dat ze misschien kort na het ontvangen van het pakket zouden hebben ontdekt.
Het is ook een vorm van het promoten van sommige producten uit je e-shop zonder te investeren in reclame. De verkoop van dergelijke accessoires en aanvullende artikelen is gebaseerd op al verworven klantbetrokkenheid.
Hoe maximaliseer je de winst uit cross-selling?
Pas de strategie van sociale bewijskracht van juistheid aan, verwijzend naar de neiging die door sociale psychologen is bestudeerd. Het bestaat uit het feit dat in een situatie van onzekerheid, wanneer we niet weten welke beslissing we moeten nemen of hoe we ons moeten gedragen – vertrouwen we op de acties van het geheel. Daarom moeten producten die als onderdeel van cross-selling worden gepresenteerd, worden verrijkt met de slogan “Klanten die dit product kozen, kozen ook voor…”. Dergelijke overtuigende formuleringen van voorgestelde artikelen kunnen je helpen de verkoop van accessoires en aanvullingen te verhogen.
Cross-selling is de manier om de verkoop te verhogen
Cross-selling is een kans voor jou om accessoires en aanvullende artikelen te verkopen die je in je e-store aanbiedt en die de consumentenervaring kunnen verbeteren. Het implementeren van cross-selling is een van de vele technieken die je in staat stellen om je online bedrijf te laten groeien.
Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp e-commerce, lees dan ons artikel over het belang van klantbeoordelingen en wat het verschil is tussen e-commerce en marketplace.
Vergeet niet om lid te worden van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.