Consumenten zijn steeds bereidwilliger om online te winkelen, zoals we kunnen zien aan de toename van het aantal online winkels. Een van de doelen van marketeers is om technieken te testen die meer verkopen stimuleren zonder zich te verplichten tot een extra advertentiebudget.
Upselling is een voorbeeld dat klanten kan aanmoedigen om meer te bestellen dan ze oorspronkelijk van plan waren. Wat houdt upselling precies in en wat omvat het specifiek?
Upselling – inhoudsopgave:
- Wat is upselling in e-commerce?
- Waar is upselling op gebaseerd?
- Voorbeelden van upselling
- Automatisering van upselling
- Hoe upselling effectief toe te passen in e-commerce?
- Ontwikkel je online winkel
Wat is upselling in e-commerce?
Upselling is een van de vele strategieën die de verkoop verhogen en wordt veel gebruikt door e-commercegiganten. Het houdt in dat klanten duurdere of nieuwere versies van de producten die ze willen worden aangeboden.
Bijvoorbeeld: als een klant op zoek is naar sportschoenen en slechts een model van 30 USD bekijkt – volgens de aannames van upselling, zou hij of zij ook een nieuwere en duurdere schoen op de productkaart op een zichtbare plaats moeten opmerken. Het kan bijvoorbeeld gemaakt zijn van betere materialen, met gunstigere parameters of uit een beperkte editie komen.
Waar is upselling op gebaseerd?
Deze techniek is gebaseerd op het aanbieden van een product dat meer waarde biedt dan de versie die ze oorspronkelijk bekeken. Misschien wisten ze niet dat er nieuwere varianten op de markt zijn – het openen van zo’n deur voor hen en het tonen van duurdere voorstellen kan bij sommige consumenten de wens opwekken om een betere versie te hebben.
Upselling postuleert een niet-intrusieve presentatie van duurdere modellen van goederen – het gewenste scenario wordt uitgedrukt door de waarde van de bestelling te verhogen. Er is geen sprake van overtuigen – de consument heeft een keuze en kan een weloverwogen beslissing nemen. In de fase van het zoeken naar de beste optie kunnen ze beslissen of ze extra willen betalen voor de verbeterde versie van het product.
Upselling – voorbeelden
De praktijk toont aan dat bepaalde groepen goederen bijzonder geschikt zijn voor upselling en dit zijn bijvoorbeeld de hoogst beoordeelde producten en die met de meeste beoordelingen. Je kunt deze suggesties handmatig of automatisch instellen met behulp van een speciale plugin.
Als je dit zelf wilt doen – begin dan met het voorbereiden van een spreadsheet waarin je de producten die je verkoopt één voor één opsomt. Als je winkel honderden of duizenden artikelen aanbiedt – identificeer dan de meest winstgevende. Maak vervolgens gescheiden kolommen aan waarin je kunt markeren welke producten uit je winkel tot de “premium” categorie behoren of geüpgrade versies van basisvarianten zijn. De op deze manier verzamelde gegevens zullen je dienen voor verdere actie – vertrouw het toe aan een vertrouwde programmeur die het correct configureert op de website van je winkel. Het is een langetermijninvestering – werk dat je één keer doet en vervolgens de vruchten plukt van die innovatie.
Automatisering van upselling
Als je een online bedrijf runt op een van de populaire verkoopplatforms – dan kun je met vertrouwen de aangeboden plugin gebruiken, waarmee je je eigen upsells kunt toevoegen. We hebben het over Shopify, Magento, WooCommerce of PrestaShop. Dankzij dat kun je deze techniek testen zonder enige hulp. Vergeet echter niet om de klant niet te veel opties te bieden om uit te kiezen. Het aanbieden van meer dan drie suggesties kan leiden tot besluitvorming vertraging, en daarmee de conversies verminderen.
Hoe upselling effectief toe te passen in e-commerce?
De aangeboden artikelen mogen niet dramatisch duurder zijn dan de basisvariant waar je potentiële klant naar kijkt. Wat meer is – het is de moeite waard om onmiddellijk te rechtvaardigen waarom de beslissing om voor een nieuwere model te kiezen voordelig zal zijn voor de consument. Een korte en beknopte presentatie van voordelen zal helpen om hem of haar te overtuigen tot de gewenste actie. Benadruk duidelijk waarom het kiezen van een duurder product een overeenkomstig grotere waarde zal opleveren en het comfort van je ontvanger zal verbeteren.
In het geval van een offline bedrijf zou deze rol worden gespeeld door de verkoper – die mondeling communiceert waarom een nieuwere of verbeterde versie van het product voordeliger zou zijn voor de klant. Upselling is precies wat je helpt begrijpen waarom het kopen van een nieuwere product meer voordelen zal opleveren of de kwaliteit van leven zal verbeteren.
Ontwikkel je online winkel
Zelfs als upselling slechts leidt tot een paar procent verhoging van de verkoop – je zult extra geld verdienen dat je kunt gebruiken om je online bedrijf te laten groeien. Het is aan jou of je je advertentie-inspanningen wilt intensiveren, de logistiek wilt verbeteren of de klantenservice wilt verbeteren. De implementatie van upsells in je online winkel vereist geen grote financiële of tijdsinvesteringen. Het is een eenmalige klus die later ten goede komt aan je online bedrijf.
Lees ons artikel over cross-selling, een andere techniek die in e-commerce wordt gebruikt.
Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.