Tot voor kort moesten bedrijven investeren in speciale programma’s zoals GetResponse, MailChimp of FreshMail om een nieuwsbrief te maken. Anders konden de verzonden berichten door e-mailservers als spam worden ontvangen. We hebben echter nu een interessante alternatieve voor traditionele nieuwsbriefprogramma’s—LinkedIn-nieuwsbrieven. Wat houdt deze functie in en welke mogelijkheden biedt het?

Wat is een LinkedIn-nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief op LinkedIn is een functie die door het platform wordt aangeboden voor het verzenden van regelmatig gepubliceerde artikelen. Abonnees van de nieuwsbrief ontvangen pushmeldingen elke keer dat de auteur een nieuw artikel publiceert, hetzij in de app en/of via e-mail.

Toegang tot de nieuwsbrieffunctie is beschikbaar voor gebruikers met de ingeschakelde creatormodus. LinkedIn werkt echter aan het uitbreiden van de functionaliteit naar andere gebruikers. Om de nieuwsbrief te kunnen gebruiken, moeten aan bepaalde criteria worden voldaan, zoals:

  • meer dan 150 volgers/connecties hebben,
  • een positieve geschiedenis van naleving van de Professionele Gemeenschapsrichtlijnen hebben,
  • recentelijk inhoud op LinkedIn delen (inclusief berichten, evenementen, artikelen, enz.).

Na het publiceren van de eerste nieuwsbrief genereert LinkedIn automatisch een pagina voor de nieuwsbrief, die toegankelijk is voor alle platformgebruikers (zelfs voor degenen die niet zijn ingelogd). Om je te abonneren op de nieuwsbrief, moet je echter inloggen of een account aanmaken op LinkedIn.

Het verschil tussen LinkedIn-nieuwsbrief, artikel en bericht

Nieuwsbrieven, artikelen en berichten op LinkedIn zijn verschillende contentformaten die gebruikers op het platform kunnen publiceren. Hoe verschillen ze?

  • Een bericht op LinkedIn is het basisformaat dat op een LinkedIn-profiel wordt gedeeld. Er is een limiet van 3000 tekens. Het bericht kan een link, foto, video, enquête of document bevatten.
  • Artikelen op LinkedIn zijn langere publicatievormen die zichtbaar zijn in de Activiteit-sectie op het profiel. De auteur heeft controle over de stijl en opmaak van het artikel, zoals het wijzigen van lettertypen, het toevoegen van opsommingstekens of blokcitaten. Na publicatie is het artikel beschikbaar voor profielvolgers en kan het bijvoorbeeld worden gedeeld op Facebook of Twitter.
  • LinkedIn-nieuwsbrieven zijn reguliere publicaties die rechtstreeks naar nieuwsbriefabonnees worden verzonden, dat wil zeggen mensen die zich vrijwillig voor de nieuwsbrief hebben aangemeld.

De bovenstaande formaten kunnen dus voor verschillende doeleinden worden gebruikt en om verschillende soorten inhoud te verspreiden.

LinkedIn-nieuwsbrief vs. traditionele nieuwsbrief

LinkedIn-nieuwsbrief
Traditionele nieuwsbrief
 
Tool
 

Het vereist geen extra tool. De functie is beschikbaar voor alle gebruikers met de ingeschakelde creatormodus (binnenkort ook voor andere leden) gratis — na het voldoen aan bepaalde voorwaarden.

 
 

Het vereist de aankoop van een nieuwsbriefprogramma. Sommige tools bieden een gratis proefversie of gratis toegang met beperkingen op het aantal contacten.

 
 
Contactbasis
 

De auteur van de nieuwsbrief hoeft geen eigen contactdatabase te hebben. Ze bouwen deze op basis van LinkedIn-gebruikers. Ze zijn echter niet de eigenaar van de nieuwsbrief, wat betekent dat ze geen toegang hebben tot abonneedata. In het geval dat de functie wordt ingetrokken of het account wordt geblokkeerd, kan de maker alles verliezen wat met de nieuwsbrief te maken heeft.

 
 

De nieuwsbriefauteur is de eigenaar en heeft toegang tot alle contacten. Ze moeten echter een database hebben van mensen aan wie de nieuwsbrief zal worden verzonden.

 
 
Zichtbaarheid in Google
 

LinkedIn-nieuwsbrieven worden geïndexeerd door de Google-zoekmachine. Wanneer ze goed geoptimaliseerd zijn, kunnen ze in de zoekresultaten verschijnen.

 
 

In een traditionele nieuwsbrief wordt verzonden inhoud niet geïndexeerd door zoekmachines.

 
 
Populariteit
 

De LinkedIn-nieuwsbrief is een relatief nieuwe en nog onbekende functie. Daarom weten ontvangers mogelijk niet dat een bepaald merk een nieuwsbrief heeft.

 
 

Traditionele nieuwsbrieven zijn goed bekend, zodat ontvangers weten waar ze abonnementsinformatie kunnen vinden (meestal op de websites van de merken).

 
 
Nieuwsbriefvoorbeeld
 

In het geval van een LinkedIn-nieuwsbrief kunnen zelfs niet-leden de nieuwsbriefpagina bekijken om te zien of de onderwerpen hen interesseren voordat ze besluiten zich te abonneren.

 
 

Traditionele nieuwsbrieven laten abonnees geen berichten vooraf bekijken, zodat ze op de merken moeten vertrouwen en moeten zien of de informatie waardevol is.

 

Is het de moeite waard om een nieuwsbrief te maken?

Laten we eerst overwegen of mensen nog steeds nieuwsbrieven gebruiken. Heeft een nieuwsbrief tegenwoordig nog zin? Statistieken bevestigen dat in zowel B2C- als B2B-marketing traditionele e-mailnieuwsbrieven een van de meest effectieve kanalen zijn voor inhoudsdistributie en omzetgeneratie (bron).

Nieuwsbrieven trekken abonnees aan uit verschillende generaties, vooral Gen Z, Millennials en Gen X (95% van de vertegenwoordigers van deze generaties ontvangt nieuwsbrieven). De populariteit van deze methode voor inhoudsdistributie wordt ook bevestigd door het gemiddelde openpercentage, dat bijna 22% bedraagt in alle sectoren. De hoogste betrokkenheid vindt plaats bij nieuwsbrieven over winkelen (83%), financiën (43%) en uitdagende onderwerpen (38%), zoals politiek of zaken (bron).

Waarom is het de moeite waard om een LinkedIn-nieuwsbrief te publiceren?

Het creëren van een nieuwsbrief (niet alleen op LinkedIn) heeft veel voordelen. Onder de algemene voordelen van nieuwsbrieven kunnen we het volgende noemen:

  • het opbouwen van een publiek dat oprecht geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp en de inhoud die wordt gecreëerd,
  • het verwerven van een communicatiekanaal waarmee je klanten snel kunt bereiken met belangrijke berichten, zoals lopende promoties of nieuwe productkenmerken,
  • het opbouwen van relaties met ontvangers door regelmatig en direct contact met klanten,
  • het vestigen van de positie van het bedrijf als expert op een bepaald gebied, wat het vertrouwen in het merk onder klanten bevordert,
  • toegang tot gegevens die het mogelijk maken om de activiteit van ontvangers te monitoren, conclusies te trekken en de strategie te verbeteren.

Naast de hierboven genoemde algemene voordelen hebben LinkedIn-nieuwsbrieven extra voordelen:

  • Ze zijn eenvoudiger en minder veeleisend om te maken dan traditionele nieuwsbrieven — ze vereisen geen eigen contactdatabase of toegang tot speciale, vaak betaalde programma’s. De nieuwsbrief kan worden voorbereid met behulp van een platform dat de meeste bedrijven, persoonlijke merken of marketeers al dagelijks gebruiken.
  • Ze vergroten de zichtbaarheid van het merk op LinkedIn. LinkedIn is meer geneigd om accounts te promoten die regelmatig inhoud creëren (nieuwsbrieven, artikelen, berichten). Als beloning voor betrokkenheid kunnen makers een steeds breder publiek bereiken.
  • Abonnees ontvangen meldingen op LinkedIn en via e-mail elke keer dat er een nieuw artikel in de nieuwsbrief verschijnt. Dit voorkomt dat je inhoud verloren gaat in de overvloed aan informatie die lezers dagelijks in hun inbox ontvangen.
  • Onlangs heeft het platform nieuwe functies geïntroduceerd die een nauwkeurigere meting van resultaten en het volgen van de activiteit van ontvangers mogelijk maken, evenals het leren wie ze zijn, waar ze vandaan komen en welke professionele titels ze hebben, wat effectieve doelgroepsegmentatie mogelijk maakt.

De LinkedIn-nieuwsbrief is nog steeds een nieuwe oplossing, die gestaag door het platform wordt ontwikkeld en steeds vaker door merken wordt gebruikt. Experts speculeren dat deze functie aan populariteit zal winnen. Laten we dus verder gaan met hoe je de LinkedIn-nieuwsbrief kunt gebruiken.

Hoe maak je een nieuwsbrief op LinkedIn?

Het proces van het maken van je eigen nieuwsbrief op LinkedIn omvat drie eenvoudige stappen die hieronder worden beschreven.

  1. Schakel de creatormodus in
  2. Zoals eerder vermeld, is de nieuwsbrieffunctie momenteel beschikbaar voor gebruikers met de ingeschakelde creatormodus (dit kan binnenkort veranderen). Ga naar je profiel en schakel in de sectie “Hulpmiddelen” de creatormodus in.

    LinkedIn nieuwsbrief

    Naast de creatormodus moet je minimaal 150 volgers/connecties hebben en recente activiteit op je profiel, zoals het toevoegen van een bericht.

  3. Stel je nieuwsbrief in
  4. Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, klik dan op Artikel schrijven bovenaan de startpagina.

    linkedIn nieuwsbrief

    Klik op het dropdownmenu Beheren nabij de rechterbovenhoek en selecteer Nieuwsbrief maken.

    LinkedIn nieuwsbrief
  5. Vul de details in
  6. Vervolgens wordt je gevraagd om de details in te vullen, zoals:

    • Titel van de nieuwsbrief — de titel moet de aandacht trekken en consistent zijn met de onderwerpen die in de nieuwsbrief aan bod komen.
    • Hoe vaak wil je publiceren? — kies de publicatiefrequentie op basis van je mogelijkheden en middelen, evenals het onderwerp dat in de nieuwsbrief aan bod komt (je kunt het schema altijd wijzigen indien nodig).
    • Beschrijving van de nieuwsbrief — voeg trefwoorden toe die lezers helpen je nieuwsbrief te vinden,
    • Voeg een afbeelding of logo toe — het moet consistent zijn met het merkimago en aantrekkelijk zijn, zodat het de aandacht van het publiek trekt.

    Na het invullen van alle informatie klik je op de knop “Klaar”.

    LinkedIn nieuwsbrief

Hoe begin je met het publiceren van een nieuwsbrief op LinkedIn?

Wil je een waardevolle nieuwsbrief creëren die door abonnees gretig wordt gelezen? We hebben enkele tips voorbereid om je te helpen dit te bereiken.

Waarom wil je een nieuwsbrief op LinkedIn maken?

Denk na over wat je ermee wilt bereiken. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om een contactbasis op te bouwen, het vertrouwen in het merk te vergroten of jezelf als expert op een bepaald gebied te vestigen. Het is belangrijk dat het doel dat je kiest consistent is met de zakelijke doelstellingen van je bedrijf en de middelen die je aan dergelijke activiteiten kunt besteden. Ga vervolgens verder met het ontwikkelen van een strategie – de volgende punten zullen helpen.

Hoe kies je een niche voor je nieuwsbrief?

Voordat je een nieuwsbrief op LinkedIn maakt, ontdek je wie het platform gebruikt en in welke sectoren ze zich bevinden. De meeste gebruikers zijn Millennials (60%), met 57,2% mannen en 42,8% vrouwen (bron). Beantwoord de vraag, is je doelgroep dan op LinkedIn?

Wat moet je in een nieuwsbrief schrijven?

In deze stap denk je na over de problemen waarmee je publiek wordt geconfronteerd en hoe je kunt helpen. Leg duidelijk uit wat abonnees in je nieuwsbrief zullen krijgen. Zorg ervoor dat het uniek en waardevol is om ze een reden te geven om zich te abonneren. Vermijd het herhalen van informatie op dezelfde manier, omdat dit ze niet betrokken zal houden.

Hoe moet een goede nieuwsbrief eruitzien?

Let op de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de inhoud die je voorbereidt. Een lange tekstblok zal niet boeiend zijn voor het publiek, dus verdeel het in kortere alinea’s. Gebruik waar mogelijk opsommingstekens, lijsten, citaten, vetgedrukte of cursieve tekst. Een LinkedIn-nieuwsbrief is niet beperkt tot alleen tekst — je kunt ook video’s, graphics of links opnemen.

Vergeet ook niet om een Call To Action (CTA) op te nemen. Dit kan zijn om ontvangers aan te moedigen een reactie achter te laten, je website te bezoeken of een specifiek product aan te schaffen. Je creëert de nieuwsbrief voor een specifiek doel, en geschikte CTA’s zullen je helpen dat doel te bereiken.

Voorbeelden van LinkedIn-nieuwsbrieven

Ben je op zoek naar inspiratie voor je nieuwsbrief? Hier zijn een paar voorbeeldnieuwsbrieven die het waard zijn om op LinkedIn te observeren.

Business & Technology Snapshot

De nieuwsbrief die is gemaakt door het bedrijf TUATARA. Abonnees ontvangen maandelijks een artikel met een samenvatting van het laatste nieuws in technologie en zaken. Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen in AI, de dominante technologische trends in verschillende sectoren en hoe je nieuwe kansen in je bedrijf kunt benutten, is het de moeite waard om je op deze nieuwsbrief te abonneren.

Business Leader Imperatives

Daniel Burrus is een Amerikaanse bedrijfsadviseur die zijn kennis deelt in een wekelijkse nieuwsbrief. Hij behandelt onderwerpen die verband houden met management, leiderschap, technologie en de impact van deze factoren op het succes van een bedrijf.

Digital Marketing Tips

Abonnees van deze nieuwsbrief ontvangen wekelijkse tips en praktische adviezen over adverteren, webanalyse, ontwerp en andere onderwerpen die verband houden met digitale marketing.

Worklife 101

Dit is de nieuwsbrief van het Britse nieuwsnetwerk BBC News. Maandelijkse artikelen behandelen onderwerpen die verband houden met werk, carrière en zaken. De artikelen verwijzen naar actuele gebeurtenissen die invloed hebben op de arbeidsmarkt, zoals de invloed van thuiswerken, het gebruik van ChatGPT, enz.

Samenvatting

LinkedIn heeft verschillende toepassingen naast werving, waaronder marketing en zaken. Nieuwsbrieven op LinkedIn worden steeds populairder, mede dankzij de inspanningen van het platform om functies zoals data-analyse te verbeteren.

Als je je nieuwsbriefreis begint of weet dat je doelgroep op LinkedIn is, overweeg dan om je eigen nieuwsbrief te maken. Op deze manier kun je met weinig moeite een breed publiek bereiken, je expertise opbouwen en een ander waardevol communicatiekanaal met klanten creëren.

LinkedIn nieuwsbrief

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Izabela Pieta

Marketing & Social Media Specialist

In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.

View all posts →