Instant messengers - inhoudsopgave:
Welke applicaties gebruik je het vaakst, en waarom zijn instant messengers waarschijnlijk enkele van deze? WhatsApp, Facebook Messenger, Discord zijn slechts enkele voorbeelden van applicaties die deel uitmaken van het dagelijks leven van veel mensen. Sommige van hen bieden ook oplossingen die je kunnen helpen om je doelgroep te bereiken, betrokkenheid bij klanten te creëren, merkbekendheid op te bouwen of de verkoop te verhogen. Maar welke instant messenger moet je kiezen om dit te bereiken? Laten we de opties analyseren.
Hoe werken instant messengers?
Een instant messenger is een programma dat je in staat stelt om berichten tussen twee of meer apparaten snel en eenvoudig te verzenden. Het kan worden gebruikt door je klanten, maar ook door collega’s, aannemers, vrienden of familie. Instant messenger is een programma dat je in staat stelt om snel berichten tussen twee of meer apparaten te verzenden. Het kan worden gebruikt door je klanten, evenals door collega’s, aannemers, vrienden of familie. Applicaties kunnen daarom worden gebruikt om de marketingstrategie van een bedrijf te verrijken en merkbekendheid op te bouwen, evenals om direct of indirect de verkoop te verhogen.
De meeste instant messengers hebben de volgende functies:
- het verzenden van tekstberichten;
- stem- of videogesprekken voeren;
- groepen chats creëren.
Elke applicatie kan extra functies bieden, die we hieronder aan de hand van specifieke voorbeelden zullen bespreken.
De populariteit van instant messaging blijft groeien. Volgens een rapport van de Radicati Group zijn er momenteel 9,3 miljard accounts wereldwijd aangemaakt, met meer dan drie miljard mensen die actief gebruikmaken van instant messengers. De populairste zijn WhatsApp, Facebook Messenger en WeChat.
Meest populaire instant messengers
Het aantal beschikbare instant messengers op de markt is enorm, dus we zullen ons richten op het bespreken van zes populaire applicaties: hun functies, statistieken en oplossingen voor bedrijven.
- stem- en videogesprekken;
- groepsgesprekken en gemeenschappen (gemeenschappen zijn groepen mensen met specifieke interesses/onderwerpen);
- kanalen die door individuen of organisaties worden gebruikt om actuele informatie en nieuws uit te zenden;
- status, wat een functie is voor het delen van foto’s, gifs, tekst of video die na 24 uur verdwijnt;
- winkelen — zakelijke accounts kunnen een catalogus maken om hun producten/diensten te tonen.
- WhatsApp Business App — voor kleine bedrijven die willen communiceren met klanten en een bedrijfsprofiel willen aanmaken;
- WhatsApp Business Platform — voor middelgrote en grote bedrijven die meer functies willen, waaronder het automatiseren van berichten en het creëren van chatbots.
- serviceaccount — aanbevolen en gekozen door de meeste bedrijven. Hiermee kun je vier berichten per maand publiceren (met meldingen voor volgers) en heeft unieke functies, waaronder een CRM-tool en betaalde advertenties;
- abonnementsaccount — hiermee kun je één bericht per dag publiceren, maar volgers ontvangen geen melding. Deze optie is geweldig voor media, individuen, bloggers of journalisten.
- Facebook Messenger
- films, tv-shows en video’s samen met vrienden bekijken;
- chatthema’s waarmee je chats kunt personaliseren met beschikbare sjablonen of kleuren;
- de app ontgrendelen met je vingerafdruk of gezichtsherkenning (alleen beschikbaar op iOS-apparaten);
- berichten naar bedrijven — gebruikers kunnen een bepaald bedrijf rechtstreeks via Messenger contacteren;
- gemeenschapschats die zijn gemaakt voor Facebook-groepen waarmee je een doorlopende conversatie kunt hebben met leden van een bepaalde groep (de optie is niet beschikbaar in alle groepen);
- groepschats, of de mogelijkheid om een gesprek met meer dan één persoon tegelijk te voeren.
- Discord
- Vriendenserver — voor een kleine groep vrienden;
- Gemeenschapsserver — voor een club of gemeenschap – alleen gebruikers die een uitnodiging hebben ontvangen kunnen deelnemen.
- Telegram
- Signal
Volgens gegevens van januari 2024 staat WhatsApp op de derde plaats (gelijk met Instagram) wat betreft maandelijkse actieve gebruikers. De app wordt gebruikt door meer dan twee miljard mensen uit meer dan 180 landen. WhatsApp kan gratis worden gebruikt op een breed scala aan apparaten – de app is beschikbaar in web-, smartphone-, tablet- en desktopversies.
WhatsApp maakt sinds 2014 deel uit van Facebook. Aanvankelijk werd de instant messenger gecreëerd als een alternatief voor SMS. Tegenwoordig heeft het naast het verzenden van privéberichten een aantal andere functies:
WhatsApp biedt twee oplossingen voor bedrijven:
Wie gebruikt WhatsApp? De grootste groep gebruikers in de VS zijn mensen tussen de 26 en 35 jaar (20%), gevolgd door degenen van 36-45 jaar (20%), 15-25 jaar (19%), 46-55 jaar (17%) en ouder dan 56 jaar (13%). Wat betreft geslacht is ongeveer 53% man en 47% vrouw.
WeChat staat zesde in de ranking van de meest populaire sociale mediaplatforms. Het is een Chinese instant messenger, die een voorbeeld is van een super app. Naast zijn messaging- en stembelfunctie stelt het gebruikers ook in staat om aankopen, betalingen en hotelreserveringen te doen.
De app wordt wereldwijd door meer dan 1,3 miljard mensen gebruikt. Net als bij WhatsApp is ongeveer 53% van de gebruikers man. De meeste gebruikers zijn jonger dan 24 jaar (33,5%). Dit wordt gevolgd door gebruikers in de volgende leeftijdsgroepen: 25-30 jaar (25%), ouder dan 41 jaar (19,1%), 31-35 jaar (13,8%) en 36-40 jaar (8,6%).
Bijna 50% van de gebruikers komt uit China, maar de app wordt ook gebruikt door inwoners van andere landen, voornamelijk: Maleisië, India, Rusland, Japan, Zuid-Korea, Verenigde Staten, Indonesië en Mexico.
Bedrijven zouden moeten overwegen om een officieel account op het WeChat-platform aan te maken, vooral als ze de zichtbaarheid van hun merk op de Chinese markt willen vergroten:
Beide accounts helpen bedrijfseigenaren om merkbekendheid te vergroten, doelgroepen te bereiken, klantrelaties op te bouwen en de verkoop te verhogen.
Facebook Messenger is het zevende meest populaire sociale netwerkplatform ter wereld. Het heeft nu meer dan 1 miljard actieve gebruikers. Zoals de naam al aangeeft, is het een applicatie die eigendom is van Meta (voorheen Facebook).
Wie gebruikt Messenger? De meerderheid van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdsgroep van 25-34 jaar (32,2%), gevolgd door 18-24 (22,1%), 35-44 (19,5%) en ouder dan 65 (3,9%). In de Verenigde Staten gebruiken meer vrouwen (55,6%) dan mannen (44,4%) de dienst.
De belangrijkste functie van de applicatie is de mogelijkheid om te communiceren met andere gebruikers via tekstberichten, stem- en videogesprekken. Messenger heeft echter ook andere opties:
Als je in de Europese Economische Ruimte (EER) woont, kun je een nieuw Messenger-account aanmaken zonder Facebook te gebruiken. Je kunt echter mogelijk niet alle functies gebruiken.
Facebook Messenger maakt het voor bedrijven gemakkelijker om duurzame relaties met klanten op te bouwen via directe communicatie en om nieuwe doelgroepen te bereiken met gerichte advertenties (meer hierover later in het artikel).
Discord is een andere instant messaging-applicatie die tekst-, video- en stemgesprekken mogelijk maakt. Aanvankelijk werd de applicatie gebruikt door gamers om met elkaar te communiceren tijdens een spel. Tegenwoordig wordt de communicator ook voor andere doeleinden gebruikt: persoonlijk, professioneel of educatief.
Welke functies biedt Discord? Allereerst kun je een server joinen of creëren om met andere leden te communiceren. Er zijn twee soorten servers:
Op Discord kun je ook tekst- of spraakkanalen maken. In het geval van een spraakkanaal hoef je niemand te bellen. Het enige wat je hoeft te doen is het kanaal binnen te gaan zodat andere leden kunnen zien dat je daar bent en zich bij je kunnen voegen.
Hoeveel mensen gebruiken Discord? De messenger heeft ongeveer 200 miljoen maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd. De grootste groep bestaat uit 25-34-jarigen (42,2%). Dit wordt gevolgd door gebruikers van 16-24 (22,2%), 35-44 (20,5%) en ouder dan 45 (14,9%). 65,5% van de gebruikers is vrouw en 34,5% is man.
Discord biedt geen speciale functies voor bedrijven. Echter, steeds meer teams kiezen ervoor om hun communicatie daarheen te verplaatsen. Merken kunnen ook servers gebruiken in hun strategie om mensen met specifieke interesses te bereiken en hun doelgroep beter te leren kennen.
Telegram is een andere instant messenger die tot de top tien van meest populaire sociale mediaplatforms behoort. Het heeft meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. 58% van hen is man, 42% is vrouw. De dominante leeftijdsgroep bestaat uit individuen van 25-34 jaar (30,6%), gevolgd door degenen van 18-24 (21,9%), 35-44 (21,3%), 45-64 (18,5%) en jonger dan 17 (7,7%).
Via de applicatie kunnen gebruikers berichten, foto’s, bestanden en video’s verzenden. Het is ook mogelijk om groepen met maximaal tweehonderd leden of kanalen met een onbeperkt aantal leden te creëren. Telegram onderscheidt zich van andere messengers door cloud-gebaseerd te zijn, wat betekent dat het minder ruimte op het apparaat in beslag neemt.
Om het werk te automatiseren, heeft Telegram Telegram Bot geïntroduceerd, die binnen de applicatie werkt. Dit hulpmiddel versnelt veel processen en taken, zoals het reageren op klantvragen of het verzenden van meldingen. Dankzij de API kan het programma worden geïntegreerd met andere tools voor het beheren van contactdatabases, gegevens, enz. Bovendien kan Telegram Bot worden aangepast aan specifieke zakelijke behoeften.
Signal is een versleutelde messaging-app die wordt gebruikt voor het verzenden van berichten. In de praktijk betekent dit dat wanneer je een bericht van je apparaat naar een ander verzendt, alleen dat specifieke apparaat het kan ontvangen. Aangezien Signal geen record van berichten bijhoudt, heeft niemand behalve de afzender en ontvanger toegang tot hen.
Signal functioneert op een vergelijkbare manier als andere messaging-apps. Je kunt berichten verzenden, stem/video-oproepen doen en groepschats hebben. Je kunt ook berichten plannen, verdwijnverhalen delen, notities maken en chatkleuren aanpassen.
Volgens gegevens uit 2022 had de Signal-app 40 miljoen actieve gebruikers, voornamelijk uit Egypte, Iran, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Vanwege de focus op beveiliging en privacy slaat Signal geen gebruikersgegevens op en houdt daarom geen statistieken bij.
De Signal Foundation die de app ondersteunt is een non-profitorganisatie. Dit betekent dat het niet samenwerkt met adverteerders of investeerders en afhankelijk is van donaties van gebruikers om te functioneren.
Instant messengers gebruiken voor het promoten van bedrijven
Elke app ondersteunt bedrijven op verschillende manieren bij het promoten van hun ondernemingen. Om je te helpen beslissen welke messaging-app je in de marketingstrategie van je merk moet opnemen, hebben we een vergelijkingsschema gemaakt.
Aantal actieve gebruikers | 2 miljard |
---|---|
De populairste leeftijdsgroep | 26-35 jaar |
Zakelijke tools |
Product-/dienstcatalogus – wordt weergegeven op je bedrijfsprofiel. Klanten kunnen deze doorbladeren en delen met anderen, evenals contact opnemen met het bedrijf. De betaalde versie – Business Platform – biedt meer functies, waaronder:
|
Advertentietools | Advertenties via Meta – advertenties die op Facebook en Instagram worden weergegeven, die gebruikers naar een chat met je merk op WhatsApp leiden. Op deze manier kun je waardevolle leads genereren en bijgevolg je klantenbestand vergroten. |
Aantal actieve gebruikers | 1,3 miljard |
---|---|
De populairste leeftijdsgroep | onder de 24 jaar |
Zakelijke tools | Het officiële WeChat-account (service of abonnement) is het equivalent van een Facebook-pagina – je kunt volgers verzamelen, hen meldingen sturen en hen naar je website doorverwijzen. Een WeChat mini-programma is een sub-app met functies voor e-commerce, virtuele winkelrondleidingen en meer. |
Advertentietools |
WeChat Moments zijn advertenties die op de tijdlijn verschijnen. Buitenlandse bedrijven (buiten China) moeten een relevante aanvraag indienen om dergelijke advertenties te lanceren. Banneradvertenties — deze functie is voornamelijk beschikbaar voor bedrijven die in China zijn geregistreerd. Buitenlandse bedrijven moeten echter de juiste aanvraag indienen. Samenwerking met influencers die op hun officiële account zullen posten. |
Facebook Messenger
Aantal actieve gebruikers | meer dan 1 miljard |
---|---|
De populairste leeftijdsgroep | 25-34 jaar |
Zakelijke tools | De inbox van het bedrijf in de Messenger-applicatie vergemakkelijkt directe communicatie met klanten, het opbouwen van vertrouwen en het beantwoorden van hun actuele vragen. De inbox heeft extra functies, waaronder:
|
Advertentietools |
Meta Ads Manager maakt het mogelijk om advertentieplaatsing binnen de Messenger-app te selecteren. Gebruikers zullen het op het Chats-tabblad zien. Je kunt het zo instellen dat het klikken op de advertentie een chat met je bedrijf start of naar een website doorverwijst. Messenger Stories – zijn advertenties in volledig scherm die de campagnebereik op Instagram en Facebook Stories vergroten. Advertenties die van Facebook en Instagram naar Messenger doorverwijzen – zijn een manier om doelgroepen aan te moedigen om rechtstreeks met je bedrijf via chat te communiceren. Dit stelt merken in staat om contacten te verwerven en meer persoonlijke interacties met gebruikers aan te gaan. |
Discord
Aantal actieve gebruikers | 200 miljoen |
---|---|
De populairste leeftijdsgroep | 25-34 jaar |
Zakelijke en advertentietools |
Discord biedt adverteerders geen advertentiesmanager zoals andere platforms. Je kunt echter je merk organisch promoten door je gemeenschap op te bouwen en te betrekken. Om dit te bereiken, maak je een gemeenschapsserver die is gekoppeld aan de activiteiten van je bedrijf met speciale onderwerpkanalen. Promoot de server vervolgens op andere sociale mediaplatforms. Met je eigen Discord-gemeenschap kun je updates over je product/dienst, nieuws delen en gebruikers naar andere websites leiden. Je kunt ook andere servers joinen waar je doelgroep aanwezig is, en dan deelnemen aan gesprekken en discussies, of ze zelfs naar waardevolle inhoud op je blog leiden. |
Telegram
Aantal actieve gebruikers | 800 miljoen |
---|---|
De populairste leeftijdsgroep | 25-34 jaar |
Zakelijke tools | Telegram Business – deze oplossing biedt bedrijven tal van praktische functies. Aangezien de app via de cloud werkt, kunnen medewerkers Telegram op meerdere apparaten gebruiken, zelfs wanneer ze niet op kantoor zijn. Telegram Cloud – biedt gratis en onbeperkte cloudopslag. Telegram Business API – stelt bedrijven in staat om onafhankelijk de integraties toe te voegen die ze nodig hebben, zoals CRM-tools. Ondernemers kunnen ook hun bedrijfsaccounts verifiëren en een speciale badge verkrijgen. |
Advertentietools |
Telegram-groep – hiermee kun je tot tweehonderdduizend gebruikers toevoegen en hen berichten en bestanden sturen. Telegram-kanalen – ze lijken op een virtueel prikbord. Het aantal leden van het kanaal is onbeperkt. Hiermee kun je berichten en updates naar abonnees van een bepaald kanaal sturen. Telegram-advertentieplatform – een advertentieplatform waarmee adverteerders hun bedrijf kunnen promoten. Advertenties worden weergegeven als gesponsorde berichten op openbare kanalen met meer dan 1000 abonnees. Het bericht kan maximaal 160 tekens bevatten. |
Signal
Zoals hierboven vermeld, slaat Signal geen gegevens op of verkoopt deze, dus het is niet afhankelijk van vergoedingen van investeerders of adverteerders. Daarom kunnen ondernemers niet adverteren op de app. Dus waarvoor kunnen bedrijven Signal gebruiken? Het enige gebruik is simpelweg om te communiceren. Als je geeft om de beveiliging en vertrouwelijkheid van de berichten die je verzendt, moet je overwegen deze instant messenger te gebruiken. Op deze manier kun je er zeker van zijn dat een bepaald bericht alleen met een geselecteerde ontvanger is gedeeld.
Samenvatting
Internet instant messengers maken deel uit van ons dagelijks leven en kunnen een waardevol hulpmiddel zijn voor het promoten van je bedrijf, het bereiken van je publiek en het verhogen van de verkoop. Veel apps bieden functies om bedrijven te ondersteunen in hun marketinginspanningen. Overweeg om deze tools in je marketingstrategie te gebruiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Izabela Pieta
Marketing & Social Media Specialist
In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.
Social media in business:
- Threads vs Twitter (X) - voor- en nadelen. Welke platform te gebruiken in 2024?
- Een uitzendkanaal op Instagram. Hoe deze functie in het bedrijfsleven te gebruiken?
- Waarom is het de moeite waard om een nieuwsbrief op LinkedIn te publiceren? LinkedIn-nieuwsbrieven stap voor stap
- Is het de moeite waard om Instagram Stories voor bedrijven te maken?
- Snapchat. Vergeet dit platform niet bij het ontwikkelen van je marketingstrategie.
- Instant messaging en hoe je ze kunt gebruiken om je bedrijf te promoten
- Twitch vs YouTube. Waar je je merk te promoten?