In een voortdurend veranderende wereld, wat is beter, een leider of een manager te zijn? Deze vraag speelt nog steeds in de hoofden van supervisors en executives. Het verschil tussen deze twee concepten, hoewel op het eerste gezicht merkbaar, vervaagt wanneer het zorgvuldig wordt geanalyseerd en vertaalt zich direct in de effectiviteit van de operaties van de organisatie. Welke strategie past beter bij de huidige realiteit? Wat is de essentie van leiderschap en management? Is het mogelijk om tegelijkertijd een goede manager en leider te zijn? Laten we eens nader bekijken.
Bij het bespreken van management en leiderschap, variëren de termen al op linguïstisch niveau door hun connotatie, d.w.z. de emoties die ze overbrengen. Het woord “manager” roept ordelijkheid, ingetogenheid en rationaliteit op, terwijl de term “leider” inspiratie, autoriteit en moed suggereert. Zo wordt de leider vanaf het begin gezien als degene die zich richt op het oproepen van emoties met positieve ondertonen, terwijl de manager veel neutraler wordt waargenomen.
Inderdaad verschillen deze rollen van elkaar, wat leidt tot verschillende aannames, het gebruik van verschillende middelen en het realiseren van verschillende doelstellingen. Geen van beiden vermindert echter de ander in termen van belang voor de goede werking van de organisatie, hoewel we zeker fasen kunnen onderscheiden waarin elk van hen naar voren komt.
Een manager is een persoon die een organisatie beheert, d.w.z. de werking ervan plant en organiseert en tegelijkertijd motiveren om dergelijke acties uit te voeren en de effectiviteit van het bereiken van de geplande doelstellingen controleert. Hoewel het element van soft skills in de vorm van motiveren om te handelen hier aanwezig is, staan analytische, organisatorische en controlevaardigheden zeker op de voorgrond. De manager beantwoordt vaker wel dan niet de vraag “waarom?” met “hoe?” iets gedaan moet worden. Hij of zij richt zich op middelen en tools, en zorgt ervoor dat de individuele tandwielen in de werking van een bedrijf soepel draaien. Zoals we weten, is een goede organisatie niet genoeg om succes te behalen. Het heeft originele visies nodig, die het in staat stellen zich te onderscheiden van de concurrentie, maar ook de structuren van binnenuit versterken – het team overtuigen van de juistheid van de acties, hun waarden fuseren met die van de onderneming en – van het feit dat het de moeite waard is om degenen te volgen die hen leiden. Daarom beperkt een effectieve manager zich niet alleen tot toezicht houden, maar wil ook leiden, en wordt een symbool van de organisatie, waarmee de rest zich kan identificeren en die ze willen volgen.
Wat hebben John F. Kennedy, Nelson Mandela, Steve Jobs en Mahatma Gandhi gemeen? Ze hadden allemaal visie, autoriteit en werden inspiratie voor miljoenen. Deze kwaliteiten vormen de ideale leider. Hij of zij gaat verder dan de beschikbare patronen, en baseert zijn of haar acties op informele structuren. Het zijn de ideeën, waarden en mensen die centraal staan in zijn of haar focus.
Al deze elementen maken deel uit van de huidige trends in management, waarbij de ondernomen acties niet alleen toelaten om de concurrentie te domineren met innovatieve oplossingen, maar ook om meer te presenteren dan alleen het eindproduct (bijv. ethische productie, ondersteuning van sociale en milieuvriendelijke acties, samenwerking met lokale producenten). Het proces geeft mensen het gevoel van doel, visie en waarden van de organisatie. Dit maakt de werknemers loyaal aan het merk, gemotiveerd en effectiever. In deze zin is de rol van een leider in een organisatie bijzonder nuttig in de fase van het bepalen van de richting waarin de organisatie moet gaan (het formuleren van een businessplan, het introduceren van een nieuw product, beslissen om nieuwe markten te betreden). Ook komt het van pas in crises, wanneer het nodig is om bestaande activiteiten te reorganiseren, mensen te motiveren om moeilijke situaties te overwinnen, of weerstand tegen noodzakelijke veranderingen te minimaliseren. In dergelijke situaties is het de leider die mensen aanstuurt, hen de kracht geeft om tegenslagen te weerstaan.
Gegeven het bovenstaande kan er een classificatie worden gemaakt met betrekking tot de verschillen tussen de rollen van leider en manager:
Als je je afvraagt of je een betere manager of een leider bent, kan deze interessante quiz je helpen om twijfels weg te nemen.
Zie ook: Populaire managementstijlen – Lewin-Lipitt-White & Reddin’s benadering
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…