Brandingstrategie voor startups — waar te beginnen?

Het opbouwen van merkbekendheid (de zogenaamde branding) is de basis zonder welke het moeilijk is om enige zakelijke activiteiten voor te stellen. De term omvat het toekennen van betekenissen, het creëren van een netwerk van associaties en het consolideren van ideeën over de waarden die door een bepaald bedrijf worden belijd, die samen een coherente, bewuste visie van het bedrijf creëren vanuit het perspectief van de ontvangers. Waaruit bestaat een effectieve brandingstrategie? Laten we eens kijken.

Brandingstrategie voor startups. Inhoudsopgave:

Personas in brandingstrategie voor startups

Definieer je doelgroep

Een product lanceren of besluiten een dienst te verlenen zonder het profiel van de potentiële ontvanger te kennen, is als het spelen van de piñata. Daarom is het zo belangrijk om bepaalde ideeën over het werkelijke beeld van een potentiële klant van een bepaald bedrijf (de zogenaamde persona) te definiëren.

Hij of zij heeft een naam, geslacht, bepaalde leeftijd, burgerlijke staat, opleiding, karaktereigenschappen, woonplaats, interesses, aspiraties, behoeften en problemen. Het is hun kennis die niet alleen zorgt voor een passende profilering van het product of de dienst zelf, maar ook voor de juiste vormgeving van de marketingcommunicatie van het merk en de selectie van de daarvoor gebruikte middelen.

Waar haal je deze informatie vandaan?

Het antwoord varieert afhankelijk van de fase waarin je product zich bevindt. Als je er immers je eerste stappen mee zet, zijn je ideeën over het product en de targeting van specifieke doelgroepen een waardevolle bron in dit opzicht.

Als het product al de kans heeft gehad om zich op de markt te bewijzen, kunnen analytische gegevens die de effectiviteit van de tot nu toe genomen acties aantonen, uiterst nuttig blijken.

Uiteindelijk worden de gegevens echter gebruikt om een beeld van een specifieke persoon te creëren, samen met zijn of haar kenmerken – dus het is noodzakelijk om de verkregen gegevens te kunnen interpreteren en te vertalen naar echte karaktereigenschappen en behoeften.

Een op deze manier gevormde persona zal de kans bieden om een kwalitatieve, goed gerichte boodschap te creëren, wat vooral belangrijk is in de context van de alomtegenwoordige oceaan van genegeerde berichten. Consistentie in de communicatieactiviteiten die worden ondernomen, ondersteunt op zijn beurt het opbouwen van coherente marketingcampagnes en vertaalt zich uiteindelijk in een merkimago.

Merkaxiologie in brandingstrategie

Waarom is branding belangrijk?

De groeiende consumentenbewustheid betekent dat prijs en productkwaliteit niet langer de enige bepalende factoren zijn voor aankoopbeslissingen. De klant kiest steeds vaker die merken waarvan hij of zij zich kan identificeren met de waarden.

Bijgevolg spelen maatschappelijk verantwoord ondernemen, productie- en werkethiek – al deze factoren spelen een significante rol als het gaat om brandingstrategie voor startups. Hun implementatie maakt het mogelijk om een loyale groep consumenten rond een merk te verzamelen die, met grote waarschijnlijkheid, niet lang bij het merk zou blijven alleen vanwege oppervlakkige “coolheid”.

Ontwikkel echte waarde

Authenticiteit is iets dat zeer gewaardeerd wordt in dit tijdperk van alomtegenwoordige post-truth en geïdealiseerde beelden. Daarom hebben mensen een diepere wens ontwikkeld om ideeën te ondersteunen met de echte waarde erachter.

Brandingstrategie voor startups is meer geworden dan alleen een manier om goederen en diensten te onderscheiden van die van concurrenten. Het zijn de ervaringen, emoties en waarden die eromheen zijn gericht die de ware kracht en identiteit ervan vormen.

Hoe identificeer je merkwaarden?

De eerste stap naar het bereiken hiervan is al besproken, namelijk het identificeren van het publiek voor je producten. Het zijn de waarden die zij delen die centraal moeten staan in het merk – dit kan hoge kwaliteit, snelheid van service, een gevoel van intimiteit, enzovoort zijn.

Echter, de kwestie van waarden kan ook vanuit een breder perspectief worden bekeken, door de eerder genoemde CSR-activiteiten, dat wil zeggen maatschappelijk verantwoord ondernemen, te implementeren, waarbij merken pro-milieu, educatieve, sociale, enzovoort activiteiten ondersteunen. Ze steunen het uitdragen van waarden, en wat het belangrijkste is – ze brengen echte veranderingen in de wereld.

Unieke verkooppropositie in brandingstrategie voor startups

Een unieke verkooppropositie komt neer op het benadrukken van de concurrentievoordelen van een merk in de markt in zijn communicatie.

Dit element, uitgedrukt in de taal van voordelen, is bedoeld om potentiële klanten te overtuigen van de winstgevendheid van je aanbod. Tegelijkertijd moet dit element zo expressief zijn dat het in het voordeel van deze specifieke keuze zal prevaleren.

En er zijn veel manieren om op te vallen. Ze kunnen betrekking hebben op het productieproces zelf (bijv. diervriendelijk, veganistisch, alleen natuurlijke ingrediënten), de kenmerken van het eindproduct (bijv. unieke smaak, unieke textuur), het beschikbare assortiment producten (bijv. beschikbaarheid van verschillende tinten, maten, aanvullende elementen van het aanbod) of evaluatie door consumenten (de hoogste gemiddelde score onder concurrerende aanbiedingen).

Merkpositionering versus brandingstrategie voor startups

Positionering gaat over het ontwerpen van de manier waarop je wilt dat je merk wordt waargenomen door de ogen van je publiek.

Het is een zeer belangrijk element als het gaat om het ontwikkelen van een brandingstrategie voor startups. Positionering is een bepaald model, een aanname, die je vervolgens, met behulp van specifieke middelen, vertaalt naar het werkelijke beeld van het bedrijf. Positionering wordt bereikt door het implementeren van opeenvolgende fasen van het opbouwen van merkbekendheid.

Onder hen moeten we onderscheiden:

  • consumenteninzichten, dat wil zeggen, de concretisering van de behoeften van de doelgroep en hun oorsprong,
  • een merkbelofte is een echte belofte die door een merk wordt gedaan,
  • reden om te geloven, waardoor het merk geloofwaardig wordt in termen van de beloften die het doet,
  • de al eerder genoemde unieke verkooppropositie of emotionele verkooppropositie; deze laatste onderscheidt een merk van zijn concurrenten op het niveau van emoties die door de klanten worden ervaren dankzij de producten die het aanbiedt,
  • merkwaarden, dat wil zeggen, de al eerder genoemde merkwaarden,
  • merkstem, dat wil zeggen, de manier waarop een merk zijn marketingcommunicatie voert (bijv. de toon van zijn verklaring, zijn karakter, zijn ondertoon),
  • de kernboodschap, dat wil zeggen, de belangrijkste, meest belangrijke boodschap die weerklinkt op basis van alle acties die door het merk zijn ondernomen.

Een merk op deze manier positioneren maakt het mogelijk om een duidelijk, consistent en origineel beeld te creëren.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

51 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

6 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

8 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

9 hours ago