De blogosfeer is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, en trekt niet alleen lezers aan, maar ook een breed scala aan bedrijven die hun producten en diensten willen promoten. Van bloggen leven is echter een heel ander verhaal. Er zijn veel vereisten van verschillende aard waaraan moet worden voldaan om een carrière te beginnen. Bekijk wat de meest voorkomende fouten zijn die bloggers tegenkomen bij het proberen te monetiseren.
Een paar jaar geleden was het schrijven van een blog een interessante maar enigszins excentrieke activiteit. De vertegenwoordigers van de zogenaamde oude media (radio, pers, televisie) verachtten bloggers die op deze manier probeerden te leven. Maar toen adverteerders die op zoek waren naar potentiële klanten op het toneel verschenen, groeide hun marketing samenwerking, die zelfs zes cijfers inkomen bereikte.
Momenteel is blogger zijn een beroep, een activiteit die werk combineert met persoonlijke voldoening. Geld verdienen met een blog is mogelijk en het is dan ook geen wonder dat nieuwkomers zich willen aansluiten. Maar er is meer dan op het eerste gezicht lijkt. Dus hoe begin je met verdienen op een blog? Ontdek meer terwijl we het probleem hieronder verkennen.
Niet elke blog hoeft een bepaald inkomen te genereren. Sterker nog, een groot deel van de populaire bloggers begon hun sites te creëren zonder na te denken over het verdienen van geld. Pas later, met groeiende statistieken en toenemende populariteit, begonnen de eerste aanbiedingen van bedrijven en marketingbureaus te verschijnen. Sommige blogs zijn gewoon voor het plezier van het schrijven, terwijl andere een hulpmiddel zijn voor hun auteurs om een idee of wereldbeeld te populariseren. Zolang het onderwerp en de manier waarop het wordt gepresenteerd lezers aantrekken, heeft de blog een kans om te blijven bestaan.
Op een bepaald moment komen er meestal voorstellen voor monetisatie. En het moet duidelijk worden gezegd dat ze veel waarde kunnen toevoegen aan de service die alleen uit passie is gecreëerd. Een voorbeeld is een boek geschreven door de auteur van een populaire blog. Aan de ene kant maakt het mogelijk om een andere front te openen voor het populariseren van een bepaald idee of om een instrument van persoonlijke branding te zijn, aan de andere kant genereert het winst. Commerciële activiteiten kunnen dus een effectief hulpmiddel zijn om de aantrekkelijkheid van de site te vergroten.
De opwinding over het bedrag dat de leidende bloggers verdienen is een duidelijke misvatting. Die paar die succesvol waren, maakten op het juiste moment de beste beslissingen en hadden ook behoorlijk veel geluk. Niet elke start-up wordt Mark Zuckerberg. Je zou kunnen zeggen dat iedereen iets kan verdienen met een blog.
Sommigen zullen op de blog viercijferige bedragen verdienen, en een nog smallere groep mensen zal in staat zijn om van de blog te leven. Slechts een handvol zal het niveau bereiken waarop ze regelmatig een paar duizend dollar en meer verdienen. Dit is het niveau van absolute professionals, wat natuurlijk onze kansen om bij deze groep te horen niet uitsluit.
Verleid door de visie om met een blog enorme bedragen te verdienen, proberen sommige mensen blogs op te zetten met de enige focus op winst. Ze beginnen het probleem te analyseren met manieren om hun bedrijf te monetiseren, en denken pas later na over het onderwerp van de site die ze creëren. Dit is een van de ernstigste fouten die gemaakt kunnen worden in het proces van het monetiseren van een blog, en een die al aan het begin wordt gemaakt.
Als je wilt beginnen met verdienen op een blog, heeft het een betrokken gemeenschap van lezers nodig, die de service regelmatig bezoeken en actief commentaar geven op de teksten. Ze worden meestal verworven door systematisch werk dat niet in weken en maanden, maar eerder in jaren wordt geteld. Je zou kunnen zeggen dat de interesse van lezers en de populariteit van de blog de beloningen zijn voor goed werk, en pas later komt het geld.
Dit betekent natuurlijk niet dat het niet mogelijk is om een blog vanaf het begin als een zakelijke onderneming te beschouwen, maar je moet altijd beginnen met het bieden van kwaliteit voor de lezer.
Om op de lange termijn succesvol te zijn en aanzienlijke inkomsten uit de blog te verdienen, moet je onthouden dat het een driekantige relatie is: lezer-adverteerder-blogger. Alleen een situatie waarin alle partijen profiteren, moet worden geaccepteerd. Door samenwerking te implementeren waarbij de blogger en adverteerder profiteren en de lezer wordt genegeerd of in de verdrukking wordt geduwd, bestaat het risico dat dit het begin van het einde van onze blog zal zijn.
Lezers herinneren zich momenten waarop de blogger “verkocht” door iets op een opdringerige manier te promoten of door producten te adverteren die niet passen in het thema van de site. De consequentie kan zijn dat ze de blog inruilen voor andere auteurs die in deze branche schrijven. Een gebrek aan respect voor de adverteerder als potentiële klant kan de reputatie van een blogger ernstig schaden. Dergelijke gevoelige kwesties zijn de zogenaamde crises in sociale media wanneer de blogger in conflict komt met een sponsor van een bepaalde actie. Natuurlijk kan hij zijn gemeenschap mobiliseren tegen het merk, maar als hij niet helemaal gelijk heeft, kunnen latere adverteerders twijfels hebben over het aangaan van samenwerking.
Winstgevend bloggen is een bedrijf zoals elk ander. De klanten zijn aan de ene kant lezers, maar aan de andere kant adverteerders. Daarom, wanneer je met marketingbureaus of individuen die willen samenwerken omgaat, moet je ook een vergelijkbare benadering hanteren. Het is niet langer verrassend dat een blogger zijn bedrijfsvisitekaartjes heeft met een lay-out die lijkt op die van een blog. Maar hij moet ook een pagina hebben die is gewijd aan de huidige statistieken van de blog, mogelijkheden en gebieden voor samenwerking, evenals projecten waaraan hij in het verleden heeft gewerkt. Hier zijn enkele tips over hoe je voor je merk kunt zorgen.
Dit presenteert niet alleen de potentiële klant een aanbod, dat illustreert wat er kan worden bereikt en voor welk geld, maar toont ook je portfolio. Je moet jezelf ook presenteren als een betrouwbare partner voor zakelijke samenwerking, en niet als een jongere die, naast het beoordelen van lippenstiften, niet in andere gebieden kan communiceren. Bijvoorbeeld, regelmatig reageren op e-mails met betrekking tot lopende samenwerking. Het is moeilijk om aan een slechtere situatie te denken dan wanneer er op een bepaalde dag op een bepaald tijdstip een actie moet plaatsvinden en de klant de blogger niet kan bereiken. Dergelijke fouten kunnen vaak worden gemaakt.
Professionaliteit kan al in het begin worden getoond. Veel hangt af van of de blogger naar het bedrijf komt met de slogan “laten we samen iets doen”, of een specifiek aanbod presenteert inclusief gegevens over de populariteit van de blog, het geplande activiteitenbereik, de verwachte vergoeding en vooral de voordelen die het merk zal krijgen door zich op de pagina van de blogger te presenteren. Wie denk je dat er zal beginnen met verdienen op een blog? Zie je nu het verschil in benadering?
Als de samenwerking tussen alle partijen is gestart, is het goed om te weten dat deze vergaande gevolgen zal hebben en niet beperkt zal zijn tot de bepalingen van de gesloten overeenkomst. Vertrouwen op droge gesponsorde berichten toont aan dat de blogger geen idee heeft hoe hij zijn lezers kan boeien. Een veel betere indruk zal worden gemaakt door een niet-standaard marketingactie die weerklank vindt in de wereld van internetmarketing. Anderen zullen het presenteren als een voorbeeld van succesvolle creatie, gerealiseerd met een idee en smaak. Daarom is samenwerking met een merk nooit beperkt tot het “hier en nu”.
Het is altijd een actie die over ons getuigt en in de toekomst onze visitekaartje zal zijn. Het is belangrijk om te overwegen of we bekend willen staan om onze standaardacties en campagnes die worden ontvangen met een verveeld “aha”, of dat we het publiek positief kunnen verbazen door het aanbod van onze sponsor te presenteren terwijl we tegelijkertijd de populariteit van de blog met sprongen en stoten verhogen.
Verdienen met een blog is geen gemakkelijke taak. Schijnbaar kan iedereen een blog runnen, maar de tijden zijn veranderd en het is niet langer genoeg om een verwaarloosde website te hebben. De industrie professionaliseert en om te concurreren voor een deel van de marketingtaart, moeten we veel aandacht besteden aan zelfs de kleinste dingen. Anders zul je niet in staat zijn om je boodschap aan een breder publiek te presenteren, en dus ook de aandacht van adverteerders missen. Maar als je bereid bent om een serieuze benadering te hanteren en altijd je lezer op de eerste plaats te zetten, wacht er een geweldig succes op je.
Radosław Chodkowski: Individuele investeerder, publicist en blogger. Auteur van de diensten: Humanista na giełdzie en OpcjeNaAkcje.pl. In zijn benadering volgt hij de aanwijzingen van technische analyse, en laat hij zijn lezers zien hoe ze langdurig succes kunnen behalen op de financiële markten met behulp van eenvoudige langetermijnmethoden. Hij richt zich op het promoten van financiële markten aan mensen die op zoek zijn naar hoge rendementen.
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…