Als je hebt besloten om als freelancer te werken – gefeliciteerd. Je hebt waarschijnlijk de vaardigheden die potentiële zakenpartners wensen. Wat je waarschijnlijk mist, is een overvloed aan klanten. Hoe kun je je onderscheiden van de menigte professionals die klanten naar jou laten komen? Een element van succes is persoonlijke branding. In dit artikel zullen we ons specifiek richten op persoonlijke branding voor freelancers.
Persoonlijke branding voor freelancers – inhoudsopgave:
1. Begin met analyse
Als je dit nog nooit hebt gedaan, google dan je naam. Kijk wat potentiële klanten over jou kunnen vinden. Als je iets verontrustends vindt, handel dan dienovereenkomstig. Probeer de uitgevers te vragen om de informatie, foto of naam van de site te verwijderen. Als de poging tot verwijdering niet succesvol is, kun je proberen je inhoud te positioneren. Een blog op basis van je naam kan je hierbij helpen.
De tweede stap is om je sociale media en accounts zoals Behance te bekijken. Zorg ervoor dat je geen inhoud in het openbaar hebt die je niet wilt tonen aan je opdrachtgevers.
Je kunt altijd je privacy-instellingen wijzigen, of als dat niet mogelijk is, de betreffende inhoud verwijderen. Houd in de gaten of de kanalen waar je mee wilt pronken consistent zijn – dezelfde profielfoto, bijvoorbeeld, zal helpen. Op die manier zal niemand twijfelen dat het van jou is.
Vergeet niet om links naar je profielen toe te voegen, zodat het gemakkelijk is om anderen te vinden – vooral als iemand anders met dezelfde naam actief is. About.me – een eenvoudige, gratis visitekaartjesite – kan je hierbij helpen. Als je echter geen sociale media monitoring gebruikt, hoewel we zo’n investering aanbevelen, ga dan naar SentiOne – daar kun je een demo-zoekopdracht uitvoeren. Houd ook je online gegevens regelmatig bijgewerkt.
2. Bepaal je doel
Het is geen rocket science dat prikkels acties bepalen. Waarden waarmee een individu zich identificeert, zijn zeer belangrijk als het gaat om persoonlijke branding voor freelancers. Een andere set daarvan zal belangrijk zijn voor je IT-klanten en anders voor kopers van je copywritingvaardigheden. Stel prioriteiten. Idealiter, breek het proces op in kleinere stukjes. Bekijk je profielen en je website of blog op blootstelling aan relevante waarden.
Het betekent niet dat je je moet terughouden van het plaatsen van persoonlijke overtuigingen of gevoelens, maar je moet je ervan bewust zijn dat opdrachtgevers je op verschillende niveaus kunnen scannen. Als je er geen hebt, open dan accounts op relevante portals en sites voor experts. Je kunt ook Goldenline of LinkedIn overwegen. Het is in ieder geval de moeite waard om je cv daar bij te werken. Je kunt daar nieuwe leads verwerven.
3. Plan je activiteiten
Het is een feit dat niet iedereen tijd heeft om meerdere uren per dag te besteden aan het verzorgen van hun online imago. Maar zoals we al bewezen hebben – persoonlijke branding voor freelancers is zeer belangrijk, plan jezelf een paar minuten per dag voor deze taak – regelmaat zal de uitvoering van activiteiten waarborgen en zal je kostbare tijd niet verbruiken.
Overweeg hoe je je expertbeeld wilt creëren. Verschillende industrieën hebben verschillende gewenste gedragingen. De gemakkelijkste manier is om contentmarketing te gebruiken. Je kunt een blog starten, deze indienen bij portals en vakbladen die expertteksten of commentaren aanbieden. Het bijwonen van geselecteerde bijeenkomsten of conferenties kan van grote waarde zijn. Van zulke bijeenkomsten kun je je presentatie op slideshare uploaden. Er is geen vaste regel of je het gratis of voor geld moet doen.
Denk na over wat winstgevender voor je is: talloze kleinere klanten die snel en gemakkelijk komen, of misschien minder maar moeilijkere en waardevollere grote klanten? De tweede kan worden bereikt door dieper in het onderwerp persoonlijke branding voor freelancers te duiken. Wat betreft je ideale klanten – wat is belangrijk voor hen? Waarom zullen ze jou kiezen boven andere opdrachtnemers? Welke prijs is juist voor hen: een prijs die hen de waarde van het werk laat waarderen, dat wil zeggen, veel, maar nog steeds bereid om dat bedrag uit te geven. Geen enkele marketinginspanning zal werken als je niet weet wat je wilt communiceren en aan wie.
4. Partners en medewerkers
Je kunt ook hulp van anderen zoeken. Als je een programmeur bent, is het goed om enkele grafisch ontwerpers te kennen. Schrijf je teksten? Hulp bij proeflezen kan van pas komen. Je vergroot je kansen op de markt door je diensten en de ondersteuning van andere onderaannemers aan te bieden.
5. Begin bij jezelf
Geen enkele brandinginspanning zal helpen als je niet voor je imago zorgt. Hoe verkoop je? Tijdens vergaderingen of via je website? Hoe plan je ze? Waar komen je klanten vandaan? Als je het proces van het verwerven van leads en het omzetten ervan kent, kun je werken aan het verbeteren ervan. Misschien heeft de website verbetering nodig omdat mensen de inhoud die hen interesseert niet kunnen vinden? Misschien verwachten mensen meer inhoud?
Elementen om te overwegen zijn: aanbevelingen van klanten, een case study (als je diensten aanbiedt) of een soort demo (als je een product hebt, zoals een app). Het is de moeite waard om te pronken met de bedrijven waarmee je hebt samengewerkt, maar vooral wanneer je weet dat ze je kunnen aanbevelen – vooral als iemand bereid is om je vaardigheden te verifiëren. Overweeg hoe je je klanten kunt aanmoedigen om een aanbeveling achter te laten. Als je wat gratis dingen weggeeft, kun je misschien wat meer meningen krijgen.
6. Doelgroep
Niet iedereen kan je klant zijn. Niet iedereen zou dat moeten zijn. Denk na over welke klanten het meest geschikt voor je zullen zijn. De klanten waarmee je samenwerkt, zijn een zeer belangrijk aspect van persoonlijke branding voor freelancers. Degenen die bereid zijn een redelijke prijs te betalen of degenen die tevreden zijn met je diensten of vaardigheden. Stel je sterke en zwakke punten vast, want het is gemakkelijk om projecten aan te nemen die niet rendabel zijn of niet haalbaar voor je zijn.
7. Wees voorzichtig met je imago
Let op mogelijke gevaren. Het is heel gemakkelijk om spijt te krijgen van het publiceren van inhoud. Je moet heel voorzichtig zijn met de informatie die je toont. Je kunt ontdekken dat je de voorwaarden van je contract schendt en iets vertrouwelijks, schadelijks of persoonlijks publiceert. Maar het meest voor de hand liggende gevaar is dat je niet aan je potentieel voldoet.
8. Kies je interessegebied
Het is moeilijk om goede marketing te hebben als je product niet goed is. Onderzoek vereist het gebruik van sociale media monitoring, Twitter-zoekopdrachten, Buzzsumo – een tool voor het vinden van populaire artikelen over een onderwerp – of Ritetag, de hashtag-tool van Twitter. Wees consistent, denk strategisch. Laat je niet voor de gek houden door te denken dat je officiële werkprofielen en privékanalen kunt hebben. Heroverweeg je aanwezigheid. Je kunt ifttt gebruiken, een tool om relaties tussen accounts te creëren, of Knowem, een systeem om te controleren of een bepaalde login vrij is.
9. Creëer waardevolle inhoud
Goede persoonlijke branding voor freelancers komt voort uit het creëren van waardevolle inhoud. Mensen moeten het zien en erin geloven. Maak graphics in Canva en beheer verschillende accounts met Buffer of Hootsuite. Pitch mensen. Praat. Naast monitoring zal gewoon ontvolgen van pas komen – het zal controleren wie het niet waard is om te volgen, en geavanceerde Facebook-zoekopdrachten zullen aangeven wie het waard is om contact mee op te nemen. Vergeet niet dat jij de CEO bent en dat jij de hersenen achter je persoonlijke merk bent. Beheer het dienovereenkomstig.
10. Persoonlijke branding voor freelancers – andere ideeën
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.