Met ongeveer 269 miljard e-mails die elke dag worden verzonden, is de concurrentie om de al zeer afgeleide aandacht van uw publiek enorm, maar het is nog steeds winstgevend: e-mailmarketing is tot 40 keer effectiever dan sociale media-inspanningen omdat het klanten dwingt om sneller een aankoopbeslissing te nemen. Daarom is het echt de moeite waard om wat tijd te besteden aan het creëren van een succesvolle e-mailmarketingcampagne. Lees onze richtlijnen en ontdek hoe je het goed doet.
Hoe maak je een succesvolle e-mailmarketingcampagne – inhoudsopgave:
- Wat is een e-mailmarketingcampagne?
- Hoe voer je een succesvolle e-mailmarketingcampagne uit?
- Hoe segmenteer je je doelgroep en personaliseer je je boodschap?
- Hoe analyseer je de effectiviteit van e-mailmarketinginspanningen?
Als vandaag de dag bijna elke internetgebruiker minstens één actieve e-mailadres heeft, zou de voorbereiding van een effectieve e-mailmarketingcampagne geen grote problemen moeten opleveren, toch? Helaas bewijst dit alleen het potentieel van dit kanaal, en waar het potentieel enorm is, is er geen tekort aan mensen die bereid zijn het te gebruiken.
Wat is een e-mailmarketingcampagne?
Een e-mailmarketingcampagne is niets meer dan een bericht dat naar een specifieke groep ontvangers wordt gestuurd die we willen aanmoedigen om een bepaalde activiteit te ondernemen. Dit kan zijn het aanmelden voor een nieuwsbrief, het bezoeken van een verkooppagina, het downloaden van een e-book of het doen van een aankoop.
Wanneer is een e-mailmarketingcampagne succesvol?
Natuurlijk wanneer de ontvangers zich precies gedragen zoals we willen, dat wil zeggen, zich aanmelden voor onze nieuwsbrief, onze verkooppagina bezoeken, een e-book downloaden of iets kopen. E-mailmarketing is een ideaal hulpmiddel om relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden, wat zich vertaalt in het genereren van verkopen. Om dit te laten gebeuren, moet je echter niet alleen zorgen voor het voorbereiden van aantrekkelijke advertenties.
De strijd om de aandacht van de klant begint veel, veel eerder, en voorbereidende activiteiten omvatten het verzamelen van een database van contacten en de segmentatie ervan. Pas dan kun je verder gaan met het voorbereiden van de campagne, die zo veel mogelijk moet worden afgestemd op de behoeften van specifieke ontvangers. Maar eerst moet je ze leren kennen.
Hoe voer je een succesvolle e-mailmarketingcampagne uit?
Begin met de database
Effectieve e-mailmarketingcampagnes beginnen met je contactdatabase, die moet bestaan uit de e-mailadressen van die klanten die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Daarom is het het beste om ervoor te zorgen dat je je eigen database creëert, want hoewel het nog steeds gebruikelijk is om campagnes uit te besteden, is hun effectiviteit meestal veel lager.
Je eigen adresdatabase biedt je veel meer mogelijkheden die waarschijnlijk zullen vertalen naar verkopen. Dit komt omdat het bestaat uit de adressen van mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt, en daarom kunnen kopen wat je verkoopt.
Hoe bouw je je eigen database?
Maar hoe bouw je je eigen database? De ideale manier is om gebruikers aan te moedigen zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Ze moeten weten dat ze deze mogelijkheid hebben, maar ook een duidelijke reden zien om dit te doen. Om dit te bereiken, kun je ze een korting aanbieden op hun eerste of tweede aankoop of gratis verzending. Dit proces, hoewel tijdrovend en veeleisend, zal zich zeker uitbetalen, omdat – door het gedrag van onze eigen gebruikers te analyseren – we de inhoud die we verzenden kunnen personaliseren om de effectiviteit ervan te vergroten.
Let op personalisatie
Een recent onderzoek onder 200 marketingleiders uitgevoerd door Forbes Insights en Arm Treasure Data heeft aangetoond dat waar personalisatie op een sterke manier wordt gebruikt, bedrijven positieve resultaten behalen. Veertig procent van de ondervraagde leidinggevenden zei dat hun inspanningen op het gebied van klantpersonalisatie een directe impact hadden op het maximaliseren van e-commerceverkopen, de omvang ervan en de winst (Bron: Forbes).
Bied nuttige inhoud aan
Gebruikers die ervoor hebben gekozen om je hun e-mail te geven, kunnen hun toestemming om je inhoud te ontvangen op elk moment intrekken, wat wettelijk is gegarandeerd. Zorg er dan voor dat ze dit niet willen doen door nuttige inhoud te bieden. In e-commerce is dit niet zo moeilijk, omdat je gepersonaliseerde inhoud kunt creëren en verzenden op basis van bijvoorbeeld gegevens die de meest bezochte productcategorieën, verlanglijsten of speciale aanbiedingen (zoals terug naar school of het begin van de vakanties) tonen.
Het voorwendsel is niet zo belangrijk, het gaat erom de gebruikers iets aan te bieden dat hen kan interesseren, want zelfs als ze op dat moment geen aankoop doen, zullen ze de e-mail niet als spam beschouwen.
Hoe segmenteer je je doelgroep en personaliseer je je boodschap?
In elke voldoende brede klantenbasis kunnen verschillende onderscheidende subgroepen worden geïdentificeerd, die vroeger segmenten werden genoemd.
Met deze indeling kunnen we de boodschap afstemmen op elk van deze groepen om gebruikers effectief aan te moedigen actief te worden. En actieve gebruikers betekent dat je een succesvolle e-mailmarketingcampagne hebt gecreëerd.
Verdere segmenten kunnen individueel worden gemaakt op basis van gegevens die rechtstreeks of onrechtstreeks door onze gebruikers zijn verstrekt. Om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen, kun je erom vragen, bijvoorbeeld in de vorm van een enquête, maar het is ook noodzakelijk om het gedrag voortdurend te monitoren, bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics. Je kunt je klanten segmenteren op demografie, gedrag, locatie, enz. Het hangt allemaal af van welke producten en diensten je verkoopt.
Een goed verdeelde database zal de nauwkeurige selectie van berichten op basis van de behoeften ervan mogelijk maken. De creatie van de advertentie zelf moet de klant ook een gevoel van uitzonderlijke behandeling geven. Inhoud die gebruikers bereikt, moet niet overweldigen met de hoeveelheid tekst of cijfers, maar moet visueel, leesbaar en begrijpelijk zijn.
Vergeet de CTA’s niet! De zogenaamde calls to action moeten opvallen in kleur en binnen het zicht van de gebruiker worden geplaatst. Speciale aandacht moet worden besteed aan nieuwsitems. Ze moeten open eindig zijn, wat de verleiding oproept om ze in een roddelachtige stijl te creëren. Click-bait stijl moet echter absoluut worden vermeden. “Misleidende” koppen, zelfs als ze zorgen voor een hoge open rate (het totale aantal gebruikers dat het bericht heeft geopend), zullen niet vertalen naar een toename van de verkopen, wat uiteindelijk waar het allemaal om draait.
Hoe analyseer je de effectiviteit van e-mailmarketinginspanningen?
Metrieken zoals click-through-rate (CTR) of open rate (OR) zouden geen doel op zich moeten zijn, omdat ze je niet de waarheid kunnen vertellen over hoe je e-mails je bedrijf beïnvloeden. Om de effectiviteit van onze e-mailmarketinginspanningen goed te evalueren, moet je je richten op verkoopgegevens, en – om dat te doen – moet je je outboundplatform integreren met Google Analytics en, als je het gebruikt, je CRM. Het koppelen van verkoopgegevens met gegevens die uit e-mailmarketingplatforms komen, maakt ook een betere combinatie van de inspanningen van marketeers met de werkelijke bedrijfsresultaten van de organisatie mogelijk. Van daaruit is het nog maar een stap naar het bereiken van een succesvolle e-mailmarketingcampagne.
Vind je onze inhoud leuk? Blijf in contact door je aan te sluiten bij onze Facebook en Twitter gemeenschap.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.