De huidige wispelturige advertentiemarkt vereist een aanwezigheid op sociale media. De weg effenen en de grenzen verleggen in online adverteren, over het algemeen zijn het de enkelvoudig beheerde Instagram en Facebook die commerciële oplossingen voor bedrijven bieden.
Ben je geïnteresseerd in adverteren op sociale media? Controleer welke van hen het waard is om op in te zetten als het primaire advertentiekanaal en waar je de verwachte resultaten kunt behalen.
Vergelijking van Facebook- en Instagram-advertenties – inhoudsopgave:
- Facebook en Instagram – verschillen en overeenkomsten
- Waar moet je op letten bij het kiezen van een platform voor adverteren?
- Facebook- en Instagram-advertenties – welke te kiezen?
Facebook en Instagram – verschillen en overeenkomsten
Tot voor kort kwam de vergelijking van de twee sociale netwerken altijd in het voordeel van Facebook uit. Het kon bogen op de grootste gebruikersbasis en de grootste inkomsten uit advertenties. Deze situatie verandert echter vrij snel. Tegenwoordig is het Instagram dat nummer één is onder adverteerders. De toename in de dynamiek van advertentie-uitgaven valt daarom verpletterend in zijn voordeel. Wat zijn de redenen voor zulke veranderingen?
Paradoxaal genoeg hebben Facebook- en Instagram-gebruikers niet zoveel gemeen als het op het eerste gezicht lijkt. Natuurlijk betekent dit niet dat er geen mensen zijn met accounts op beide platforms. Het is echter veilig om aan te nemen dat klanten die Facebook gebruiken voornamelijk voorkeur geven aan berichten en statussen, terwijl Instagram-gebruikers de voorkeur geven aan foto’s, accounts en verhalen. Je zou dat moeten weerspiegelen in de vormen van advertenties die aan hen worden gepresenteerd. Aan de kant van Facebook zou een veel uitgebreidere ecosysteem moeten worden bewaard – Facebook-advertenties kunnen op andere sites en zelfs in Messenger worden weergegeven.
Beide portals bieden daarentegen vrij vergelijkbare regels voor het creëren van een campagne. Je kunt het doel van de campagne vooraf definiëren. Je kunt kiezen uit het opbouwen van het imago van het bedrijf, het oproepen van interactie, een specifieke actie (bijv. contact opnemen met een vertegenwoordiger, een opmerking schrijven of de website bezoeken), tot de typische verkoop. Afhankelijk van het gekozen doel kun je een van de vooraf gedefinieerde advertentieformaten gebruiken, waarmee je je klanten beter kunt bereiken.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een platform voor adverteren?
Natuurlijk lijkt het het meest logisch om voor advertentiedoeleinden dat platform te gebruiken waarop het gepromote bedrijf al een actief account heeft, met berichten en mensen die zich abonneren op de aangeboden inhoud.
Beide sociale netwerksites kunnen zich als een zeer effectief hulpmiddel voor het aantrekken van klanten bewijzen. Het is niet de moeite waard om jezelf af te sluiten voor een bepaalde oplossing. Een goede oplossing is simpelweg om een profiel op beide sites te onderhouden en de effecten van je campagnes te vergelijken – rekening houdend met de uitgaven en de resultaten die ze opleveren. Misschien zullen sommige van de aangeboden producten of diensten beter verkopen op Facebook, en andere juist op Instagram. Het kan hetzelfde zijn met advertentieformaten – sommige inhoud zal natuurlijker in de Instagram “muur” passen, terwijl andere beter zullen interageren met de inhoud die op de Facebook-stroom verschijnt.
De aanwezigheid van concurrenten en hun inspanningen voor klantacquisitie is ook belangrijk. Terwijl het gebruik van een van de platforms een waardevolle indicatie van de effectiviteit kan zijn, betekent het aan de andere kant waarschijnlijk hogere advertentiekosten vanwege de noodzaak om te concurreren met andere spelers in de sector.
Soms is het winstgevender om een niche te vinden die je in staat stelt om een enigszins beperkt aantal, maar volledig nieuwe klanten te bereiken die nog niet door de concurrentie met hun aanbod worden bereikt. Bovendien, voor een aanzienlijk lagere prijs.
Facebook- en Instagram-advertenties – welke te kiezen?
In tegenstelling tot wat lijkt, is het onmogelijk om duidelijk te bepalen welke aanbieding beter de klanten van een bepaald portaal bereikt. Hoewel het misschien lijkt dat Instagram beter producten zoals kleding, gadgets of sieraden “verkoopt”. De sterke punten van Facebook zullen diensten en trainingen zijn, maar dit is een te grote generalisatie. Er zijn veel meer factoren om rekening mee te houden – acties van concurrenten, doelen, voorkeuren, locatie, consumentengewoonten of de doelgroep.
Het is waar dat statistisch gezien op Instagram videoinhoud veel hogere interacties behaalt. De grootste merken maken er gretig gebruik van, met een voorkeur voor video’s in het verticale formaat, dat momenteel het beste presteert op het gebied van verkoop.
Bovendien geven beschikbare gegevens uit de Verenigde Staten aan dat vrouwen de meerderheid van de aankoopbeslissingen in huishoudens nemen, dus campagnes gericht op dames hebben de neiging om betere resultaten op te leveren. Dit kan een suggestie zijn voor de juiste targeting van geposte inhoud, maar het is zeker de moeite waard om je eigen marketingstrategie te volgen en niet op marktonderzoek op te geven.
Als je het onderwerp van het onderhouden van sociale mediaprofielen wilt verkennen, hier kun je informatie vinden over het beheren van zakelijke Instagram-accounts en hier enkele tips hoe je je bedrijf effectief op Facebook kunt promoten.
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.