In een voortdurend veranderende wereld, wat is beter, een leider of een manager te zijn? Deze vraag speelt nog steeds in de hoofden van supervisors en executives. Het verschil tussen deze twee concepten, hoewel op het eerste gezicht merkbaar, vervaagt wanneer het zorgvuldig wordt geanalyseerd en vertaalt zich direct in de effectiviteit van de operaties van de organisatie. Welke strategie past beter bij de huidige realiteit? Wat is de essentie van leiderschap en management? Is het mogelijk om tegelijkertijd een goede manager en leider te zijn? Laten we eens nader bekijken.

Leiderschap versus management – kenmerken en voorbeelden:

Management en leiderschap – een woord van introductie

Bij het bespreken van management en leiderschap, variëren de termen al op linguïstisch niveau door hun connotatie, d.w.z. de emoties die ze overbrengen. Het woord “manager” roept ordelijkheid, ingetogenheid en rationaliteit op, terwijl de term “leider” inspiratie, autoriteit en moed suggereert. Zo wordt de leider vanaf het begin gezien als degene die zich richt op het oproepen van emoties met positieve ondertonen, terwijl de manager veel neutraler wordt waargenomen.

Inderdaad verschillen deze rollen van elkaar, wat leidt tot verschillende aannames, het gebruik van verschillende middelen en het realiseren van verschillende doelstellingen. Geen van beiden vermindert echter de ander in termen van belang voor de goede werking van de organisatie, hoewel we zeker fasen kunnen onderscheiden waarin elk van hen naar voren komt.

leiderschap versus management infographic

Leiderschap versus management – over de rol van een manager

Een manager is een persoon die een organisatie beheert, d.w.z. de werking ervan plant en organiseert en tegelijkertijd motiveren om dergelijke acties uit te voeren en de effectiviteit van het bereiken van de geplande doelstellingen controleert. Hoewel het element van soft skills in de vorm van motiveren om te handelen hier aanwezig is, staan analytische, organisatorische en controlevaardigheden zeker op de voorgrond. De manager beantwoordt vaker wel dan niet de vraag “waarom?” met “hoe?” iets gedaan moet worden. Hij of zij richt zich op middelen en tools, en zorgt ervoor dat de individuele tandwielen in de werking van een bedrijf soepel draaien. Zoals we weten, is een goede organisatie niet genoeg om succes te behalen. Het heeft originele visies nodig, die het in staat stellen zich te onderscheiden van de concurrentie, maar ook de structuren van binnenuit versterken – het team overtuigen van de juistheid van de acties, hun waarden fuseren met die van de onderneming en – van het feit dat het de moeite waard is om degenen te volgen die hen leiden. Daarom beperkt een effectieve manager zich niet alleen tot toezicht houden, maar wil ook leiden, en wordt een symbool van de organisatie, waarmee de rest zich kan identificeren en die ze willen volgen.

Leiderschap vs. management – de rol van een leider

Wat hebben John F. Kennedy, Nelson Mandela, Steve Jobs en Mahatma Gandhi gemeen? Ze hadden allemaal visie, autoriteit en werden inspiratie voor miljoenen. Deze kwaliteiten vormen de ideale leider. Hij of zij gaat verder dan de beschikbare patronen, en baseert zijn of haar acties op informele structuren. Het zijn de ideeën, waarden en mensen die centraal staan in zijn of haar focus.

Al deze elementen maken deel uit van de huidige trends in management, waarbij de ondernomen acties niet alleen toelaten om de concurrentie te domineren met innovatieve oplossingen, maar ook om meer te presenteren dan alleen het eindproduct (bijv. ethische productie, ondersteuning van sociale en milieuvriendelijke acties, samenwerking met lokale producenten). Het proces geeft mensen het gevoel van doel, visie en waarden van de organisatie. Dit maakt de werknemers loyaal aan het merk, gemotiveerd en effectiever. In deze zin is de rol van een leider in een organisatie bijzonder nuttig in de fase van het bepalen van de richting waarin de organisatie moet gaan (het formuleren van een businessplan, het introduceren van een nieuw product, beslissen om nieuwe markten te betreden). Ook komt het van pas in crises, wanneer het nodig is om bestaande activiteiten te reorganiseren, mensen te motiveren om moeilijke situaties te overwinnen, of weerstand tegen noodzakelijke veranderingen te minimaliseren. In dergelijke situaties is het de leider die mensen aanstuurt, hen de kracht geeft om tegenslagen te weerstaan.

Leider versus manager – verschillen

Gegeven het bovenstaande kan er een classificatie worden gemaakt met betrekking tot de verschillen tussen de rollen van leider en manager:

  • Een manager beheert terwijl een leider leidt,
  • Een manager plant en organiseert terwijl een leider de visie heeft,
  • Een manager werkt op een “detail-naar-geheel” basis, met de focus op opeenvolgende, interactiecomponenten, terwijl een leider begint vanuit een algemeen beeld,
  • Een manager stabiliseert de organisatie terwijl een leider deze aandrijft,
  • Een manager probeert risico’s te beperken, terwijl de visies van een leider risico’s met zich meebrengen,
  • Een manager richt zich op plannen om de strategische stappen die een leider definieert uit te voeren,
  • Een manager richt zich op de organisatie, terwijl de aandacht van een leider gericht is op ideeën, waarden, mensen, en de algemene richting,
  • Een manager motiveert, een leider inspireert,
  • Een manager controleert, terwijl een leider tot actie aanzet,
  • Een manager neemt gestructureerde acties, uitgevoerd in fasen, terwijl een leider revolutionaire, sprongetjes-oplossingen biedt,
  • Een manager ondergeschikten door top-down te handelen, terwijl een leider hen bindt rond de waarden waaraan ze zich verbonden voelen,
  • Een manager gebruikt formele structuren, in tegenstelling tot een leider,
  • Een manager legitimeert zijn acties met zijn formele positie in de organisatie, terwijl een leider dit doet met zijn autoriteit.

Als je je afvraagt of je een betere manager of een leider bent, kan deze interessante quiz je helpen om twijfels weg te nemen.

Zie ook: Populaire managementstijlen – Lewin-Lipitt-White & Reddin’s benadering

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

The most important questions

  1. Wie is een manager?

    Een manager is een persoon die een organisatie beheert, dat wil zeggen de werking ervan plant en organiseert en tegelijkertijd motiveert om dergelijke acties uit te voeren en de effectiviteit controleert waarmee de geplande doelstellingen zijn bereikt.

  2. Wie is een leider?

    Een leider is een persoon met erkende autoriteit binnen de organisatie (en vaak daarbuiten), met innovatieve ideeën, gerespecteerde waarden, die mensen om zich heen verenigt en hen kan leiden.

  3. Wat is het verschil tussen management en leiderschap?

    Management is gestructureerd, formeel en resultaatgericht van aard, terwijl leiderschap inhoudt dat inspirerende koersacties worden vastgesteld waarmee men zich kan identificeren en naar kan streven.