Clickbait in artikel titels is een manier om een groot aantal lezers aan te trekken. Maar is het de moeite waard om deze methode op een blog te gebruiken?
Dit wordt geen ander artikel in de serie “BETROUWBARE MANIER OM SUCCES TE HEBBEN IN MARKETING” of “DOE DIT EN JE BENT GOD”. Als dat het geval was, zou de titel van deze inhoud ongetwijfeld als clickbait kunnen worden beschouwd.
De aantrekkingskracht van een pakkende maar niet waarheidsgetrouwe kop kan veel verkeer genereren. Het heeft echter één groot nadeel – het vernietigt onherroepelijk het vertrouwen van het aangetrokken publiek. Is het de moeite waard om te riskeren voor een snelle maar vluchtige toename van tijdelijke bezoeken?
De wereldwijde alomtegenwoordigheid van het internet resulteert in brede toegang tot informatie op elk moment, voor elke persoon met toegang tot het netwerk. Met de overdracht van kennis naar het internet is het een soort gids-basis geworden, een plek om de horizon te verbreden, een virtuele bibliotheek. Mensen hebben geleerd om informatie te zoeken met behulp van eenvoudige, intuïtieve zinnen die in de zoekmachine zijn getypt. Te lange inhoud wordt onaantrekkelijk voor een gebruiker die op zoek is naar snelle informatie. Bedrijven, auteurs en publicisten maken gebruik van dit feit en verwarren de ontvanger opzettelijk met “clickbait”.
Clickbait is niets meer dan nieuwsgierigheid-opwekkende posttitels die de ontvanger misleiden. Mensen ontwerpen ze om de lezer te verleiden de gegeven link te volgen en verkeer naar de gelinkte website te genereren. Pakkende maar valse koppen worden overal gebruikt – op blogs, op websites, in videotitels. Ze zijn een veelgebruikt hulpmiddel geworden om snel het aantal bezoekers te verhogen.
Onderzoekers van de Oxford English Dictionary definiëren clickbait als inhoud die is ontworpen om de aandacht van de kijker te trekken. Dit is zeker een zeer algemene en onnauwkeurige definitie die clickbait niet volledig verklaart. De volledige betekenis van de Engelse uitdrukking heeft een iets meer pejoratieve karakter. Het verwijst naar het marketingfenomeen van de “nieuwsgierigheidsgap”.
De nieuwsgierigheidsgap gaat over het prikkelen van een publiek om hun kennis uit te breiden na het lezen van een pakkend onderwerp. Echter, in het geval van clickbait-artikelen wordt aan deze behoefte niet voldaan. Een teleurgestelde kijker, die zich realiseert dat hij of zij de gewenste informatie niet zal ontvangen, reageert met teleurstelling. Als gevolg daarvan ontstaan irritatie en een afname van interesse.
Een teksteditor introduceert opzettelijk schokkende zinnen om de interesse van de gebruiker te wekken. Het hyperboliseren van de ernst van de situatie met overdreven zinnen wordt gebruikt om het aantal weergaven te verhogen, de winst uit advertenties te verhogen en publiciteit in het netwerk te verkrijgen.
De onmiddellijke effecten van het gebruik van valse koppen verdwijnen in de mist van de vele nadelen die achter dit soort “baiting” van de kijker schuilgaan. Het gebruik van clickbait mist het basisprincipe van marketingrelaties – het opbouwen van een verbinding met je publiek door hen te voorzien van wat ze op dat moment nodig hebben. Het is ook tegenstrijdig met de bewezen processen die in reclame worden aangetroffen.
Psychologische conditionering van ontvangers is onder andere gepresenteerd in het AIDA-model, dat vier opeenvolgende fasen van ontvangerreactie veronderstelt. Clickbait trekt weliswaar de aandacht, wekt interesse en kan zelfs verlangen oproepen, maar in de actiefase wordt de ontvanger geconfronteerd met een onoverkomelijk obstakel. Het is valse informatie die niet past in de context van de kop of het gebrek aan beloofde informatie, wat de bezoeker effectief teleurstelt.
Het belangrijkste is dat een goed geschreven kop een intuïtieve blauwdruk moet zijn, een samenvatting van het artikel, niet een gefabriceerde en niet-ondersteunde cluster van woorden. Blogposttitels moeten worden geschreven in lichte, maar contextueel geschikte taal. Het gebruik van clickbait is als lopen op dun ijs. We weten niet op welk punt een gebruiker onherroepelijk een artikel zal verlaten dat hen niet de voldoening geeft van het vullen van de “nieuwsgierigheidsgap”. Als je meer wilt leren over hoe je pakkende koppen schrijft, bekijk dan enkele tips die we hebben voorbereid.
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…