Het opbouwen van een persoonlijk merk is nuttig wanneer je als freelancer werkt. Je hebt waarschijnlijk de vaardigheden die potentiële zakenpartners willen. Wat je waarschijnlijk mist, is een overvloed aan klanten. Hoe onderscheid je jezelf van veel specialisten zodat klanten naar jou komen? Een van de elementen van succes is persoonlijke branding. Ik heb enkele tips voor je over hoe je een persoonlijk merk kunt opbouwen.
Als je dit nog nooit hebt gedaan, Google je volledige naam. Controleer wat potentiële klanten over jou kunnen vinden. Als je iets verontrustends hebt gevonden – reageer. Je kunt proberen om een foto of informatie van de site te vragen of je foto of naam te laten verwijderen. Als je poging tot verwijdering niet succesvol was, kun je proberen je inhoud te positioneren. Het bijhouden van een blog op basis van je naam zal je helpen.
De tweede stap is om je sociale media te doorbladeren. Controleer of je inhoud in het openbaar hebt staan die je niet wilt tonen aan je opdrachtgevers. Je kunt altijd de privacy-instellingen wijzigen, en als dat niet mogelijk is – verwijder de inhoud. Zorg ervoor dat de kanalen waarover je wilt opscheppen consistent zijn – bijvoorbeeld, dezelfde profielfoto zal helpen. Hierdoor zal niemand twijfelen of het van jou is.
Vergeet ook niet om links op de profielen toe te voegen, zodat het gemakkelijk is om meer profielen te vinden – vooral als andere mensen met dezelfde naam actief zijn. About.me, een eenvoudige, gratis visitekaartjesite, kan helpen. Als je geen sociale media monitoring gebruikt, hoewel ik zo’n investering aanbeveel, ga dan naar SentiOne – daar kun je een demo uitvoeren om informatie over jezelf te zoeken. Houd je gegevens up-to-date op het web.
Het is bekend dat afhankelijk van wat je wilt, je andere acties moet ondernemen. Verschillende waarden zijn belangrijk voor IT-klanten, anders als je je schrijfvaardigheden wilt verkopen. Maak duidelijk waar je om geeft. Het is het beste om het proces in fasen op te splitsen. Bekijk je profielen en website of blog op blootstelling aan relevante waarden.
Ik zeg niet dat je niet kunt publiceren wat je wilt op privéprofielen, maar je moet je bewust zijn van het feit dat opdrachtgevers je op verschillende niveaus kunnen scannen. Als je er geen hebt, open dan accounts op relevante portals en expert sites. Je kunt ook overwegen LinkedIn. Het is in ieder geval de moeite waard om je CV daar bij te werken. Maar ik weet uit ervaring dat je daar ook leads kunt krijgen.
Het is bekend dat niet iedereen de tijd heeft om meerdere uren per dag te besteden aan het analyseren van hun persoonlijke branding op het internet. Plan elke dag een paar of een tiental minuten voor deze taak – regelmaat zal de uitvoering van activiteiten waarborgen, en het zal geen tijdsverspilling zijn.
Denk na over hoe je je imago als expert wilt creëren. Verschillende gedragingen zijn gewenst in verschillende sectoren. De gemakkelijkste manier is om contentmarketing te gebruiken. Je kunt een blog starten, rapporteren aan portals, en vakbladen door teksten of expertcommentaren aan te bieden.
Het is ook een goed idee om deel te nemen aan geselecteerde bijeenkomsten of conferenties. Je kunt je presentatie van zo’n bijeenkomst op Slideshare uploaden. Er is geen universele regel of je het gratis of voor geld moet doen. Denk na over wat voor jou winstgevender is: veel kleinere klanten, snel en gemakkelijk, of misschien minder, maar moeilijker en waardevoller?
Je ideale klant – wat is belangrijk voor hem? Waarom zullen ze jou kiezen boven andere opdrachtnemers? Welke prijs is juist voor hen: zo dat ze het werk waarderen (niet te goedkoop), maar bereid zijn dat bedrag uit te geven. Geen enkele marketingactiviteit zal effectief zijn als je niet weet wat en aan wie je wilt communiceren.
Je kunt ook hulp van anderen zoeken. Als je programmeert, is het goed om een paar grafici te kennen. Schrijf je teksten? Het kan geen kwaad om correctieondersteuning te hebben. Je vergroot je kansen op de markt door je diensten en de ondersteuning van andere onderaannemers aan te bieden.
Geen enkele imago-opbouwende activiteit zal helpen als je zelf niet voor je imago zorgt. Hoe verkoop je? Tijdens vergaderingen of via de website? Hoe regel je ze? Waar komen je klanten vandaan? Door het proces van het verwerven van leads en het omzetten ervan te kennen, kun je werken aan verbetering. Misschien heeft de site verbetering nodig omdat mensen de inhoud die ze interessant vinden niet kunnen vinden? Misschien verwachten mensen meer inhoud?
Elementen om over na te denken zijn:
Het is de moeite waard om op te scheppen over de bedrijven waarmee je hebt samengewerkt, maar vooral wanneer je weet dat ze je kunnen aanbevelen – vooral als iemand je vaardigheden wil verifiëren. Overweeg hoe je je klanten kunt aanmoedigen om een aanbeveling achter te laten. Dit is een duidelijke voordelen voor jou, maar laat ze ook zien wat ze ervoor terugkrijgen.
Niet iedereen kan je klant zijn. Niet iedereen zou dat moeten zijn. Denk na over welke klanten het meest geschikt voor je zullen zijn. Bereid om een redelijke prijs te betalen en tevreden met je diensten of vaardigheden. Schat je kracht voor intenties in, want het is gemakkelijk om projecten aan te nemen die niet winstgevend zullen zijn of voor jou onmogelijk blijken te zijn.
De mogelijke gevaren moeten ook worden genoemd. Het is heel gemakkelijk om spijt te krijgen van de gepubliceerde inhoud. Je moet heel voorzichtig zijn met het onderwerp van de gepubliceerde informatie. Je kunt ontdekken dat je de voorwaarden van het contract schendt en een paar woorden te veel plaatst. Maar het meest voor de hand liggende gevaar is dat je je potentieel niet bereikt.
Kies je interessegebied. Waar je goed in bent. Het is moeilijk om goede marketing te hebben als je product niet goed is. Onderzoek vereist het gebruik van sociale media monitoring, de Twitter-zoekmachine, Buzzsumo – een tool voor het vinden van populaire teksten over een bepaald onderwerp – of Ritetag, een tool voor hashtags op Twitter.
Wees consistent, denk strategisch. Wees niet onder de illusie dat je officiële werkprofielen en privékanalen kunt hebben. Overweeg je aanwezigheid. IFTTT – een tool voor het creëren van afhankelijkheden tussen accounts, of Know, een systeem voor het controleren of een bepaalde login vrij is, zal je helpen.
Creëer goede inhoud. Mensen moeten zien en geloven. Maak graphics in Canva en beheer meerdere accounts met een buffer of Hootsuite. Kom naar buiten. Praat.
Naast monitoring zal gewoon ontvolgen nuttig zijn – het zal controleren wie het waard is om te volgen, en geavanceerde zoekopdrachten op Facebook zullen aangeven met wie je contact moet opnemen. Vergeet niet dat jij de CEO bent en verantwoordelijk bent voor het opbouwen van je persoonlijke merk. Beheer het goed.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…