Hoe verkoop je je software? Weet je hoe je dat moet doen? Het ontwerp van de ideale software is slechts een deel van het werk, dat je dichter bij de meer tastbare voordelen brengt. Het moeilijke deel is de verkoop van het product. We hebben verschillende tips verzameld over hoe je je software kunt verkopen, ongeacht of het product bestemd is voor een grote zakelijke klant of als een SaaS-dienst zal worden verkocht.
Je potentiële klanten moeten zien dat je hun pijn begrijpt. Overtuig hen dat jouw product hun problemen zal oplossen en hun leven gemakkelijker zal maken. Presenteer de unieke waarde van je software en benadruk wat jou onderscheidt van je concurrenten. Laat je klanten niet raden waarom jouw product zo uniek is, maar informeer hen daarover vanaf het begin.
Om de kenmerken van je aanbod beter te presenteren, kun je in de verleiding komen om een tabel met vergelijkingen op te stellen. Op deze manier benadruk je alle voordelen die verband houden met jouw product – de voordelen die door de klanten in overweging moeten worden genomen tijdens het besluitvormingsproces.
Wanneer je alles over je product weet, moet je beslissen wie de persoon is die je met deze informatie wilt bereiken. Je hebt vast al gehoord van de term doelgroep. Het definiëren van de klantprofielen zou je moeten helpen om je visie te uniformeren en de specifieke doelgroep te bereiken. Bepaal de leeftijd, locatie, uitdagingen, functietitels en levensdoelen van je doelklanten. Je kunt een persona voorbereiden – als je niet zeker weet hoe je dat moet doen – probeer onze gratis sjabloon.
Wanneer je weet wie je potentiële klant is, probeer dan contact op te nemen. Vraag jezelf af, welke media je potentiële klant gebruikt en word daar actief om je aanwezigheid te benadrukken. Handel niet blindelings! Maak een marketingplan dat je in staat stelt om alle beschikbare middelen te gebruiken. Denk na over welke websites door je potentiële klanten worden bezocht. Dit kunnen zijn:
Wanneer je je potentiële klant hebt gevonden, kun je de tijd die hij heeft besloten aan jou en je product te besteden, niet verspillen. In het geval van zakelijke klanten moet je een afspraak goed van tevoren maken. Bereid je voor met de presentatie van je product en luister aandachtig naar de vragen van je klant. Presenteer vervolgens de kenmerken van je oplossingen en, wat belangrijk is, houd de vergadering kort. Vergeet ook niet om op tijd te zijn.
Internetgebruikers, die je potentiële klanten zijn, houden ook niet van tijdverspilling. Ze zullen je website bezoeken om meer te weten te komen over het aanbod. Zorg ervoor dat je beschrijving specifiek en nauwkeurig is. Vergeet niet om te schrijven over alle noodzakelijke functies, voordelen, parameters en vereisten. Voeg afbeeldingen en schermen toe, en als het mogelijk is, de film die de werking van je software presenteert, of de korte handleiding.
Je kunt sommige gebruikers niet overtuigen door ze een goed geschreven productbeschrijving of een demonstratiefilm te presenteren. Sommigen van hen moeten de software testen om te beslissen of het de prijs waard is. In plaats van een gratis proefperiode van 30 dagen aan te bieden, kun je besluiten om het freemium-model toe te passen op je verkoopstrategie. In dit geval hebben de gebruikers onbeperkte toegang tot de basisversie van het product, maar om geavanceerde functies te gebruiken, moeten ze een extra vergoeding betalen.
Veel klanten besluiten om het product te kopen na het lezen van de beoordelingen. Als je net bent begonnen met verkopen, kun je je eerste klanten of onafhankelijke testers vragen om een mening over je product te delen. Deel de beoordelingen op je website en op sociale media om ervoor te zorgen dat potentiële klanten kunnen ontdekken waarom het de moeite waard is om je software te kopen.
Je potentiële klanten, evenals de gebruikers die al je producten hebben, hebben misschien je professionele hulp nodig. Efficiënt functionerende klantenservice kan hun twijfels wegnemen en ook positieve emoties en vertrouwen in je merk opbouwen. Hedendaagse gebruikers zijn gewend aan snelle probleemoplossing, daarom kunnen ze verwachten dat je hen 24/7 klantenondersteuning biedt – hetzij via een hulplijn of via chat. Je kunt besluiten om een chatbot op je website te installeren naast de FAQ-sectie met de meest gestelde vragen. Vergeet niet om je e-mailadres aan je klanten te geven – ze kunnen onschatbare inzichten bieden in de werking van je software, wat je kan helpen om je product te verbeteren.
Hoe verkoop je je software? Zoals je al ziet, verschilt de verkoop van software niet van de verkoop van andere digitale producten. Het is de moeite waard om in gedachten te houden voor wie je je aanbod richt. De voorbereiding van de juiste strategie en het spreken in de taal van de klant zal je niet alleen dichter bij de aankooptransactie brengen, maar zal je ook helpen om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…