Hoe je Canva-sjablonen verkoopt: 6 stappen naar het eindproduct – Maak en verkoop digitale producten #26

De verkoop van Canva-sjablonen is een van de interessante manieren om een passief inkomen te genereren. Het proces van het maken van aanbiedingen kost tijd en vereist veel energie, maar eenmaal voorbereide sjablonen kunnen zonder limiet worden aangeboden en inkomsten genereren. Om erachter te komen hoe je Canva-sjablonen kunt verkopen, lees je de onderstaande tekst.

Hoe verkoop je Canva-sjablonen? – inhoudsopgave:

  1. Verkoop van Canva-sjablonen – wat moet je weten?
  2. Wie koopt Canva-sjablonen?
  3. Welke soorten sjablonen kan ik maken en verkopen?
  4. Waar kan ik kant-en-klare Canva-sjablonen verkopen?
  5. Maak je sjabloon stap voor stap

Verkoop van Canva-sjablonen – wat moet je weten?

Canva is een tool voor grafische projecten, die kan worden gebruikt als onderdeel van een gratis of betaald account. In de Pro-versie van Canva heeft de gebruiker toegang tot de meeste middelen: elementen, lettertypen, afbeeldingen, enzovoort. Canva wordt vaak en graag gekozen door beginnende makers omdat het een eenvoudige en intuïtieve interface heeft. Er zijn veel gratis en betaalde sjablonen die kunnen worden gedownload en bewerkt voor persoonlijk gebruik.

Voordat je begint met het werken aan je eerste Canva-sjabloon, lees je onze twee cruciale tips:

  • kopieer de al bestaande sjablonen niet – zoals al eerder vermeld, heeft Canva een interne bibliotheek van sjablonen die elke gebruiker kan doorbladeren. Die sjablonen zijn alleen beschikbaar voor persoonlijk gebruik. De verkoop, doorverkoop of kopiëren van die sjablonen voor commerciële doeleinden is verboden.
  • overweeg om het Pro-pakket van Canva aan te schaffen – met deze versie van Canva kun je een link naar je sjabloon downloaden.
  • gebruik geen betaalde elementen voor je project – je klanten kunnen ook een betaalde Pro-versie van Canva hebben, het gebruik van sjablonen uit de betaalde bibliotheek betekent dat je klanten ze niet kunnen gebruiken.

Wie koopt Canva-sjablonen?

Je vraagt je af waarom iemand een Canva-sjabloon zou willen kopen als het programma zo eenvoudig te gebruiken is en een enorme interne bibliotheek van kant-en-klare sjablonen heeft? Er zijn verschillende redenen hiervoor:

  • de kopers hebben geen tijd om hun projecten zelfstandig te creëren,
  • sommige internetgebruikers houden niet van grafisch werken – sommige individuen genieten van grafisch ontwerpen, maar anderen vinden grafisch werk niet ontspannend of aangenaam,
  • een groot aantal individuen voelt zich niet zeker in design – ze hebben geen vaardigheden, geen geduld of andere eigenschappen die nodig zijn voor het werk,
  • sommige mensen hebben geld en willen dit uitgeven aan een kant-en-klaar sjabloon – dit is volkomen begrijpelijk en acceptabel en moet als zodanig in overweging worden genomen,
  • het kopen van het kant-en-klare sjabloon is goedkoper dan het in dienst nemen van een grafisch ontwerper.

Maar wat met de Canva-bibliotheek, waarom willen internetgebruikers die toegang hebben tot deze geweldige collectie sjablonen, nog steeds sjablonen kopen van externe makers? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. De sjablonen die op het platform te vinden zijn, zijn vaak uniek, wat betekent dat elk interessant project, bijvoorbeeld om op Instagram te gebruiken, slechts in één vorm bestaat. Wat als de sjabloongebruiker meerdere sjablonen voor hetzelfde doel nodig heeft en hij niet steeds dezelfde wil gebruiken?

Voor die mensen creëren en verkopen externe ontwerpers pakketten van sjablonen, bijvoorbeeld 20 sjablonen voor Instagram-berichten. Op deze manier krijgt de sjabloongebruiker toegang tot de kant-en-klare sjablonen, die grafisch consistent zijn, langdurig kunnen worden gebruikt en visuele samenhang kunnen presenteren op het bedrijfsaccount (of privéaccount) op sociale media.

Laten we de vraag beantwoorden, wie zijn de kopers van sjablonen? Dat zijn alle mensen (bedrijven) die een of andere activiteit op het internet uitvoeren. Al deze entiteiten hebben afbeeldingen nodig, maar niet iedereen wil ze individueel produceren. Of het nu een enorm internationaal bedrijf is of een lokale kapper, bij het uitvoeren van activiteiten op sociale media hebben ze een grafisch project nodig. De potentiële kopers van de sjablonen zijn:

  • internetinhoudmakers (bloggers, vloggers, influencers),
  • eigenaren van lokale bedrijven: restaurants, bedrijven, winkels,
  • freelancers,
  • leraren, opvoeders,
  • en nog veel meer.

Welke soorten sjablonen kan ik maken en verkopen?

Canva als grafische editor is een grote doos vol mogelijkheden met beschikbare soorten sjablonen die kunnen worden gemaakt en verkocht. Om het publiek dat we willen bereiken te bedienen, kunnen we aanbieden:

  • grafische ontwerpen die worden gebruikt als berichten en verhalen op sociale media,
  • thumbnails, banners voor YouTube,
  • infographics,
  • presentaties,
  • pitch decks,
  • posters, folders, brochures,
  • bedankkaarten voor aankopen,
  • bloggrafische ontwerpen,
  • e-books en oefenbundels,
  • CV’s, resumes,
  • to-do lijsten, kalenders, planners,
  • gefeliciteerde kaarten, uitnodigingen.

Deze lijst kan worden aangevuld met nog meer ideeën – het hangt allemaal af van je verbeeldingskracht en je publiek.

Waar kan ik kant-en-klare Canva-sjablonen verkopen?

Heb je een sjabloon klaar en wil je het verkopen? Weet je wat je daarna moet doen? Er zijn verschillende manieren om je product aan klanten aan te bieden. Hier zijn de meest populaire oplossingen:

  • je eigen internetwinkel – als je al een website hebt, kun je deze gebruiken om sjablonen te verkopen. Het is een tijdrovend en moeilijk proces, daarom besluiten veel beginners om het niet te starten. De voorstanders van deze oplossing kunnen kiezen tussen platforms: SaaS en Open Source. Meer hierover in de aparte tekst.
  • Etsy – verkopen op Etsy is een populaire oplossing, dankzij de eenvoudige interface die het gemakkelijk maakt om de winkel in te stellen en een aanbod te creëren. De tekst die uitlegt hoe je op Etsy kunt verkopen is te vinden op onze blog.
  • Creative Market – het platform werd opgericht in 2021 en is een online markt voor grafische ontwerpen. Voordat de sjabloonmaker met deze service kan verkopen, moet hij of zij een verificatieproces doorlopen. Hiervoor moet men een link naar zijn portfolio sturen, zodat de eigenaren van het platform de kwaliteit van de aangeboden werken kunnen verifiëren.

Als sjabloonmaker en verkoper kun je je kansen op een hoger inkomen vergroten door je sjablonen tegelijkertijd op veel verschillende platforms aan te bieden.

Maak je sjabloon stap voor stap

Account in CanvaDe eerste stap om het sjabloon in Canva te maken, is het registreren van een account in de Canva-service. Het basisaccount is gratis, maar de beste optie, zoals al eerder vermeld, is het Pro-pakket.

  1. Account in Canva
  2. De eerste stap om het sjabloon in Canva te maken, is het registreren van een account in de Canva-service. Het basisaccount is gratis, maar de beste optie, zoals al eerder vermeld, is het Pro-pakket.

  3. Idee
  4. Voordat je een product maakt, moet je weten wat je aanbod is en wie je klant is. Als je al een groep ontvangers hebt vastgesteld, omdat je bijvoorbeeld een account op Instagram over gezond eten beheert, denk dan na over welke behoeften van je gemeenschap je kunt vervullen door hen je kant-en-klare sjablonen aan te bieden. Wat dacht je van een persoonlijk receptenboek of planner met een lijst van dagelijkse, gezonde gewoonten?

    Als je vanaf nul begint, kun je al bestaande platforms zoals Etsy gebruiken om inspiratie te vinden. Typ in de browser “Canva-sjabloon” en kijk wat andere sjabloonmakers aanbieden. Wanneer je besluit een specifiek product te krijgen, kun je verschillende aanbiedingen controleren om de gemeenschappelijke kenmerken te vinden:

  • wat is de grootte van de gegeven werken?
  • wat zijn de noodzakelijke elementen? Bijvoorbeeld logo’s, contactgegevens van het bedrijf, enzovoort.
  • Projectontwerp
  • Er is één herinnering in deze fase – je kunt de beschikbare Canva-sjablonen niet kopiëren. Het project dat je wilt verkopen, moet een van je uitvindingen zijn. Je kunt de elementen gebruiken die beschikbaar zijn in Canva. Vergeet niet om die te gebruiken die gratis beschikbaar zijn.

     

    Begin met het creëren van een project dat is ontworpen volgens de juiste maat. Kies de juiste lettertypen, kleurenschema en elementen om de stijl van je werk te accentueren.

  • Link genereren
  • Wanneer je project klaar is, ga je naar de eerder gegenereerde link. Je kunt deze vinden door op de Deel knop te klikken die zichtbaar is in de rechterbovenhoek. Klik vervolgens op de Linkverbinding en kopieer de link die verschijnt.

    Deze link zal door je klanten worden gebruikt, en door erop te klikken wordt een kopie van het sjabloon geopend die ze kunnen bewerken en wijzigen op hun account. Dit betekent dat de wijzigingen die door je klanten worden aangebracht, de bestaande, originele sjabloon niet zullen beïnvloeden. Een klant zonder een account op het Canva-platform moet een gratis account voor zichzelf aanmaken.

  • PDF met een link naar het sjabloon
  • Je hebt een link naar je sjabloon, dus je moet graphics maken om de link erin te plaatsen. Je kunt een apart PDF-document maken. Selecteer de tekst om de link te plaatsen die het document met het sjabloon verbindt. Kies vervolgens het juiste pictogram in de rechterbovenhoek en voer je link in.

    Na het toevoegen van de link, download je het bestand in PDF-versie.

  • Aanbod in het ontwerp van het verkoopplatform
  • Wanneer elk onderdeel van het project klaar is, hoef je alleen nog maar je aanbod te publiceren op het geselecteerde verkoopplatform. Vergeet niet om je werk nauwkeurig te waarderen.

    Hoe verkoop je Canva-sjablonen? – Samenvatting

    Nu je weet hoe je Canva-sjablonen kunt verkopen, kun je vol vertrouwen de wereld van sjabloonontwerpers betreden. Deze basiskennis zou je moeten helpen bij het ontwerpen van je producten, en kan vervolgens een element worden dat je een stabiel, passief inkomen kan opleveren. Lees meer over auteursrechten in het artikel dat door de Canva-service is gepubliceerd hier.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    View all posts →

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    Share
    Published by
    Martin Sparks

    Recent Posts

    Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

    Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

    40 minutes ago

    Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

    Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

    3 hours ago

    Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

    De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

    4 hours ago

    De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

    Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

    7 hours ago

    Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

    In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

    8 hours ago

    Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

    Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

    10 hours ago