Hoe te werven op GitHub? Weet je hoe je dit hulpmiddel kunt gebruiken om je nieuwe medewerkers te werven? Goede praktijk vereist dat het wervings team aanwezig is op de platforms die door de potentiële kandidaten worden gebruikt. Veel IT-specialisten gebruiken en kennen het GitHub-portaal. Het is een goede plek om getalenteerde specialisten te bereiken met je vacature. Hoe te werven op GitHub – lees het artikel om meer te ontdekken.
Wat is GitHub? Het is een dienst voor programmeurs die specialisten van over de hele wereld verzamelt. Het platform maakt de publicatie van repositories (catalogi met programma’s) en open source software mogelijk die later door teams van programmeurs kunnen worden verbeterd. Ze kunnen samen aan een project werken en hun codes ontwikkelen.
GitHub wordt gebruikt als een soort portfolio. De recruiters kunnen zich vertrouwd maken met het project dat door een specifieke persoon is ontworpen. Voor sommige werkgevers is regelmaat een waarde die belangrijker is dan het aantal projecten. Dankzij het GitHub-account kan men de acties van de kandidaat volgen en ontdekken of hij plichtsgetrouw en ordelijk is.
De programmeurs kunnen hun GitHub-account gebruiken als een soort CV, maar tegelijkertijd als een hulpmiddel om hun merk op te bouwen. Naast de repositories is het de moeite waard om het profiel aan te vullen met een avatar, biografie, sociale media of website links.
Het oorspronkelijke idee van de dienst was om programmeurs van over de hele wereld te verzamelen – het was niet ontworpen om werknemers te werven. De populariteit van de dienst onder IT-professionals maakt het een geweldig hulpmiddel voor recruiters die de juiste kandidaten voor hun IT-projecten willen vinden. Wat moeten ze doen om de werving op GitHub te starten?
De recruiter die toegang wil krijgen tot de profielen van andere gebruikers moet in de eerste plaats zijn account op de GitHub-dienst openen – deze stap is gratis.
Wanneer je al je account hebt, kun je overgaan naar de fase van het zoeken naar de beste kandidaat. Om dat doel te bereiken, moet je de geavanceerde browser gebruiken die is verdeeld in zes secties: geavanceerde opties, repository-opties, code-opties, probleemopties, gebruikersopties en wiki-opties. Wat gemakkelijk opvalt, is dat de browser is aangepast aan de behoeften van programmeurs en niet is ontworpen met werving in gedachten. Bij het gebruik van de browser hoef je niet alle beschikbare filters te gebruiken.
Alle beschikbare velden kunnen je zoekopdrachten aanzienlijk verkleinen. Waarschijnlijk is het voldoende om het formulier in te vullen met de volgende informatie:
Als je op zoek bent naar een specifieke kandidaat, kun je de browser gebruiken om zijn gegevens in te voeren.
Het vinden van potentiële kandidaten is slechts een deel van het succes. Je moet je nog steeds vertrouwd maken met hun profielen en de individuen kiezen die met ons kunnen samenwerken. De profielen van de gebruikers zijn hiervoor bijzonder nuttig. Wat is belangrijk bij het doorbladeren van die profielen?
Aan de linkerkant van het scherm is er een sectie met de avatar, naam, achternaam en profiel van de gebruiker. Onder de Volgen-knop staat een korte beschrijving van de persoon, gevolgd door het aantal volgers en het aantal gevolgde profielen. Deze sectie kan de recruiter laten zien waar de kandidaat werkt en woont.
De programmeur kan dergelijke informatie over zichzelf delen als een link naar zijn website, zijn Twitter-account, prestaties en verenigingen waarmee hij verbonden is. Afhankelijk van de instellingen van het profiel kan de zichtbaarheid van de door de kandidaat verstrekte gegevens verschillen – gebruikers kunnen beslissen om de velden in te vullen of leeg te laten.
De recruiter moet aandacht besteden aan het tabblad Repositories. Naast het aantal repositories is er informatie over de gebruikte talen en de activiteit van de programmeur. De informatie over de populariteit van de geselecteerde repository is een top tip voor de recruiter – hoe hoger de populariteit, hoe beter de vaardigheden van de ontwikkelaar. Het volgende aspect dat moet worden gecontroleerd, is de bijdrage van de programmeur aan andere projecten die beschikbaar zijn op de dienst.
De laatste stap is contact met de geselecteerde gebruikers van de dienst. De gemakkelijkste manier om hen te bereiken is door hen een e-mail te sturen. Er zijn twee manieren om het e-mailadres van elke kandidaat te vinden: tijdens het browsen (naast de locatie), in het profiel van de gebruiker (onder locatie). Deze informatie is niet verplicht voor de gebruikers van de dienst, daarom bevatten niet alle programmeurs hun e-mail in hun profielen.
Voordat je voor het eerst contact opneemt met de kandidaten, is het nog steeds de moeite waard om hun websites en profielen op sociale media te bezoeken. Dit geeft je een beter inzicht in hun vaardigheden en ervaring, evenals hun interesses en hobby’s.
Het vinden van de ideale kandidaat op de GitHub-dienst en het leggen van contact met hem is geen garantie voor succes. Het portaal is niet ontworpen voor werving, maar om programmeurs van over de hele wereld te verzamelen om informatie over hun ideeën, ervaringen en projecten te delen. De meeste GitHub-gebruikers hebben al een baan en zijn mogelijk niet geïnteresseerd in jouw aanbod. De meest populaire ontwikkelaars worden overspoeld met voorstellen voor samenwerking, wat betekent dat recruiters creatief moeten zijn en passende prikkels moeten bieden om hun aanbod te onderscheiden.
Lees ook: Hoe om te gaan met werkhiaten op een cv?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…