In de afgelopen jaren is de arbeidsmarkt zeer veeleisend geworden. Het hebben van adequate vaardigheden en kwalificaties die overeenkomen met die in een vacature zijn vaak niet meer voldoende. Een goed geschreven cv en sollicitatiebrief zijn zeer belangrijk. Het gaat niet alleen om stijl, taalkundige correctheid en lay-out, maar ook om consistentie van de inhoud en het vasthouden aan de feiten. Zowel in het cv als tijdens het interview is het niet de moeite waard om je werkervaring te verfraaien. Een veelvoorkomend probleem is de zogenaamde werkloosheidsperiode, een periode waarin een sollicitant werkloos was. De redenen voor werkloosheidsperiodes variëren, maar het is zeker niet gepast om ze te verbergen of erover te liegen in het wervingsproces.
Hoe evalueer je werkloosheidsperiodes op een cv? – inhoudsopgave:
- Wat zijn de redenen voor werkloosheidsperiodes?
- Een kans of een bedreiging?
- Waarom iemand met een werkloosheidsperiode aannemen?
- Samenvatting
Wat zijn de redenen voor werkloosheidsperiodes?
Bij het voorbereiden van sollicitatiedocumenten wordt het vaak problematisch om de werkloosheidsperiode uit te leggen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, komen lange onderbrekingen in de werkgelegenheid bij veel mensen voor. De eerste groep werknemers die hun carrière onderbreken, zijn ouders die besluiten om zwangerschaps- en ouderschapsverlof op te nemen na de geboorte van een kind.
Een andere reden kan zijn het opnemen van onbetaald verlof of zorgen voor een familielid. In de afgelopen jaren is een jaarlange onderbreking, ook wel bekend als een “gap year”, of een vakantie van werk om op te laden, je behoeften te begrijpen, afstand te nemen van huidige problemen of dromen te vervullen, ook populair geworden. Andere redenen voor werkloosheidsperiodes zijn:
- een poging om je eigen bedrijf te starten
- een poging om een aantrekkelijke baan te vinden
- het verhogen van de kwalificaties of het veranderen van de sector
- emigratie, niet-gemelde arbeid
- persoonlijke en gezondheidsredenen
Het is goed om de werkloosheidsperiodes op je cv te vermelden en kort uit te leggen. Hoe minder twijfels er in het begin zijn, hoe beter de kansen om door te gaan naar de volgende fase van het wervingsproces. Ook tijdens het sollicitatiegesprek zal de recruiter waarschijnlijk een vraag stellen over de reden voor de werkloosheidsperiodes. Een goed voorbereide antwoord is een kans om je droombaan te krijgen.
Een kans of een bedreiging?
Een carrièrepauze is een vrij complex probleem, dus het is moeilijk om duidelijk te bepalen of een kandidaat minder kans maakt om aangenomen te worden vanwege deze pauze. Veel factoren, zoals de redenen en de duur van de werkloosheid, evenals de sector en de functie waarvoor de sollicitatie wordt ingediend, hebben invloed op de beslissing van de recruiter.
De taak van de recruiter is om een kandidaat te vinden die aan alle noodzakelijke vereisten voldoet en het beste geschikt is voor de functie. Recruiters analyseren, bij het beslissen of ze een bepaalde kandidaat aannemen, de kansen en risico’s die gepaard gaan met de persoon en de competenties.
Dit omvat een gedetailleerde analyse van de werkloosheidsperiode, die in veel wervingen mogelijk geen betekenis heeft, en soms, bijvoorbeeld in het geval van het upgraden van vaardigheden, zelfs positief kan worden bekeken. Echter, in sommige sectoren die vooral verband houden met moderne technologieën, is een onderbreking in de professionele activiteit gelijk aan een gebrek aan actuele kennis en noodzakelijke werkervaring.
Als een werkgever op zoek is naar een kandidaat met uitgebreide kennis en veel ervaring, dan zullen ze geen persoon aannemen die training en veel meer tijd nodig heeft om zich aan te passen aan nieuwe verantwoordelijkheden.
Waarom iemand met een werkloosheidsperiode aannemen?
Bij het nemen van een beslissing om een bepaalde kandidaat met een werkloosheidsperiode aan te nemen, zijn de redenen voor de periode van werkloosheid en vakkundig gepresenteerde argumenten cruciaal. Mensen die werkloosheidsperiodes hebben, zijn niet altijd inferieure kandidaten, vooral als ze een potentiële werkgever kunnen overtuigen dat het geen verloren tijd was.
Werkgevers zijn vaak enthousiast over kandidaten die, terwijl ze werkloos zijn, verschillende banen hebben aangenomen. Ze zien het als bewijs van vindingrijkheid, initiatief tonen en een poging om een crisissituatie op te lossen. Andere argumenten ten gunste van kandidaten met werkloosheidsperiodes zijn als volgt:
- Vrijwilligerswerk wordt altijd positief bekeken, aangezien het een soort professionele activiteit is.
- Het runnen van je eigen bedrijf, zelfs als het niet succesvol was, toont de wens om te groeien en nieuwe uitdagingen aan te gaan.
- Het runnen van je eigen professionele blog helpt vaak bij het verkrijgen van een functie in marketing of public relations.
- Ouderschaps- of zwangerschapsverlof hoeft ook niet onproductief te zijn als je de competenties in de zorg voor kinderen, multitasking en organisatorische vaardigheden benadrukt.
- Een lange periode van werkzoektocht, als deze het upgraden van vaardigheden, het volgen van trainingen of het leren van een vreemde taal omvat, kan ook positief worden gezien.
Is het de moeite waard om een kans te geven aan een kandidaat met een gat in zijn cv? Er is geen duidelijk antwoord op deze vraag, aangezien het afhangt van veel factoren, zoals het type functie, de reden voor werkloosheid en hoe die tijd is gebruikt. Echter, zulke mensen kunnen een waardevolle aanwinst voor het bedrijf blijken te zijn.
Samenvatting
Bij het zoeken naar kandidaten voor een baan, streven recruiters ernaar om werknemers te vinden die creatief zijn en zich inzetten voor hun taken en verantwoordelijkheden. Daarom wordt de werkloosheidsperiode meestal grondig geanalyseerd. Dit betekent echter niet dat het altijd negatief moet worden opgevat. Als de kandidaat de reden waarom hij werkloos was goed uitlegt en de positieve kant van de situatie benadrukt, zal hij niet alleen een blijvende indruk achterlaten, maar ook zijn kansen op het krijgen van een baan vergroten.
Lees ook: Hoe kan HRIS-software de betrokkenheid van werknemers op de werkvloer vergroten?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.