Sociale netwerksites worden steeds populairder als hulpmiddel voor headhunters om kandidaten te verwerven. Dit gebeurt omdat een steeds groter deel van ons leven online naar sociale media wordt overgebracht. Sociale media worden niet langer alleen gebruikt om esthetische foto’s van influencers en fotografen te bekijken, maar ook om kennis op te doen, inspiratie op te doen en zowel privé- als zakelijke contacten te onderhouden. Ze zijn een geweldige plek om te adverteren, en recentelijk worden ze ook vaak gebruikt voor werving.
Het meest populaire wervingskanaal is zeker LinkedIn. De gecreëerde ruimte daar stelt je in staat om je netwerk van zakelijke contacten uit te breiden, te communiceren in branchespecifieke groepen of waardevolle inhoud te publiceren. LinkedIn laat je ook informatie op je profiel delen over de functies die je hebt bekleed, vaardigheden, cursussen en certificaten, wat het tot een soort online cv maakt. Een recruiter kan op deze manier eenvoudig zoeken naar kandidaten die passen bij het profiel voor de functie waarvoor ze werven. De zoektocht kan plaatsvinden in een zoekmachine op LinkedIn door de naam van de functie in te voeren, te zoeken in branchespecifieke groepen of gebruik te maken van zoektools zoals https://recruitin.net/.
Je kunt naar een specifieke kandidaat zoeken met behulp van de naam van de functie, trefwoorden, locatie en een specifiek bedrijf. LinkedIn laat je ook een onderschrift op je profielfoto plaatsen dat zegt “open voor werk” of “hiring”. Dit stelt recruiters in staat om werkzoekenden gemakkelijk te verifiëren, en kandidaten om recruiters te verifiëren die op zoek zijn naar toekomstige werknemers. Het is echter de moeite waard om rekening te houden met gebruikers die momenteel niet op zoek zijn naar een baan – misschien maakt jouw aanbod hen geïnteresseerd! Als je een database van potentiële kandidaten hebt, is de eenvoudigste oplossing om ze een bericht te sturen – het is belangrijk dat het gepersonaliseerd is.
Er is niets erger dan ongewenste e-mail en het versturen van hetzelfde bericht zonder specifieke informatie naar honderd mensen. In zo’n bericht moet je verwijzen naar de ervaring van de kandidaat, belangrijke informatie over de functie, compensatie en interessante voordelen, evenals ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf. Specialisten (vooral in de IT-sector) ontvangen zelfs tientallen berichten van headhunters per week. Laat de kandidaat zien waarom jouw aanbod zich onderscheidt van de massa. LinkedIn laat je ook een vacatureadvertentie toevoegen in de vorm van een advertentie die door jouw bedrijfsaccount is gepubliceerd. Als recruiter kun je de advertentie delen, doorsturen en rechtstreeks via het portaal promoten.
Hoewel LinkedIn het meest professioneel is en gericht op zakelijke relaties, is het niet het enige sociale netwerk dat wordt gebruikt om potentiële kandidaten te bereiken. Een minder formele Facebook kan ook nuttig zijn – er zijn veel groepen opgericht voor mensen die meer of minder actief op zoek zijn naar een baan. Daar kun je groepen vinden met vacatures voor specifieke functies, sectoren en steden.
Als je een recruiter bent, is het de moeite waard om jezelf aan dergelijke groepen toe te voegen en een actief lid te blijven. Naast het publiceren van vacatures in groepen, kun je ook overwegen om een aanbod op de fanpagina van het bedrijf te publiceren – hierdoor bereik je mensen die ons bedrijf al kennen en zich misschien op de een of andere manier ermee identificeren, vergelijkbare waarden delen of gewoon geïnteresseerd zijn in onze activiteiten.
Instagram, dat voornamelijk bekend staat om esthetische vakantiefoto’s en influencerberichten, is nog steeds in ontwikkeling en verandert van een puur vermakelijke plek op het web in een ruimte van nieuwe mogelijkheden. Het is al bekend als een geweldige plek voor advertenties – op het Instagram-account van het bedrijf kun je het proces van het creëren van een product of dienst “van binnenuit” laten zien, het werk van je team tonen, bewustzijn en loyaliteit voor het merk opbouwen en teasers van opkomende nieuwigheden, nieuwe functionaliteiten of aanpassingen delen.
Mensen volgen steeds vaker merken die ze leuk vinden en producten die ze elke dag gebruiken. Het publiceren van vacatures op zo’n plek, net als in het geval van Facebook, stelt je in staat om mensen te bereiken die het merk kennen en geïnteresseerd zijn in de activiteiten ervan. Het is niet mogelijk om rechtstreeks via Instagram op een baan te solliciteren, maar je kunt daar gemakkelijk een link plaatsen die je met één klik naar de carrièrepagina of het aanvraagformulier leidt.
Door de groeiende technologische vooruitgang moeten recruiters zich aanpassen aan de marktsituatie en hun wervings- en acquisitieactiviteiten online verplaatsen. Het gebruik van sociale media om kandidaten te verwerven biedt verschillende voordelen die iets kunnen variëren, afhankelijk van het kanaal dat je kiest. De methode om kandidaten op LinkedIn te verwerven stelt je in staat om hen zelfs te leren kennen voordat het officiële sollicitatiegesprek plaatsvindt – door berichten uit te wisselen, de publicatie en activiteit van een bepaalde persoon op LinkedIn te bekijken, evenals hun ervaring en voltooide cursussen te controleren. Sociale netwerksites stellen je in de eerste plaats in staat om een grote groep potentiële kandidaten te bereiken.
Bovendien, in het geval van publicatie op het bedrijfsaccount / fanpagina, bereik je mensen die het bedrijf kennen en geïnteresseerd zijn in de activiteiten ervan, zij het in beperkte mate. Een kandidaat die het merk kent en vergelijkbare waarden deelt, kan een geweldige aanvulling zijn voor een functie. Het publiceren van aanbiedingen op sociale media heeft ook een ander significant voordeel – het is relatief goedkoop. Als we geen betaalde advertenties gebruiken die het bereik van de aanbieding op het web vergroten, is het enige dat we uitgeven onze tijd. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de tot nu toe populaire vacatureportalen, waar het plaatsen van een advertentie aanzienlijke kosten voor de organisatie met zich mee kan brengen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…