Categories: BlogProjectmanagement

Hoe grote problemen in projectmanagement aan te pakken

De enorme veranderingen in werkorganisatie en bedrijfsmanagement die door de pandemie zijn geïnitieerd, zijn in 2022 geen enkel moment vertraagd. De economische onrust en dynamiek kunnen echter bevorderlijk blijken voor de soepele uitvoering van projecten. Laten we vandaag eens nader kijken naar de belangrijkste kwesties in projectmanagement.

Kwesties in projectmanagement – inhoudsopgave:

  1. Belangrijkste kwesties in projectmanagement
  2. Kwesties met betrekking tot de projectomvang
  3. Projectuitvoeringstijd
  4. Flexibiliteit van actie
  5. Samenvatting

Belangrijkste kwesties in projectmanagement

Volgens het Pulse of the Profession-rapport is een hoger percentage projecten efficiënt afgerond: het behalen van hun doelen, binnen het budget blijven en de geplande voltooiingstijd respecteren. Aan de andere kant werden er in 2021 meer projecten geannuleerd dan in voorgaande jaren.

Daarom zullen we de succesvolle projecten onderzoeken om van de besten te leren. Wat waren de belangrijkste kwesties met betrekking tot het management van deze projecten? En hoe zouden we ze vandaag proberen op te lossen?

Vandaag richten we ons op drie belangrijke aandachtspunten in projectmanagement. Dit zijn:

  • projectomvang
  • projectuitvoeringstijd
  • teamflexibiliteit

Kwesties met betrekking tot de projectomvang

Problemen met het definiëren van de omvang van het project beginnen meestal al bij de aanvang. En zelfs voordat de aannames volledig zijn verduidelijkt. Daarom is het zo cruciaal om zorgvuldig het blauwdruk van het project te schetsen. Haast je niet en neem de tijd om het doel en het actieplan zorgvuldig te verduidelijken voordat je taken plant.

Het is een goed idee om de juiste tools te gebruiken bij het plannen van de projectomvang en deze op te splitsen in epics of threads die begrijpelijk zijn voor alle betrokkenen.

  • Communicatie met de klant en partners
  • Om het succes van een project te waarborgen, is de geboorte ervan cruciaal. Een gunstige sfeer, een overtuigende presentatie van de belangrijkste aannames samen met de onderhandelings- en interpersoonlijke vaardigheden van de projectmanager kunnen allemaal bepalen of het project wordt afgewezen of uitgevoerd.

    De daaropvolgende discussie met de klant en andere besluitvormers zijn de bindende momenten die de initiële omvang van het project definiëren.

  • Natuurlijke omvangflexibiliteit versus scope creep
  • Maar waarom hebben we het over de “initiële” omvang van een project? Omdat de geplande omvang nooit identiek zal zijn aan de uiteindelijke omvang.

    De aanname van natuurlijke flexibiliteit van de projectomvang is een manier om om te gaan met variabiliteit in de omvang en gewoon een realistische benadering. Het stelt het projectkader in staat om zich aan te passen aan de werkelijke leverbaarheid en veranderende bedrijfsomstandigheden. Deze natuurlijke variabiliteit mag echter niet van toepassing zijn op de belangrijkste aannames van het project.

    Wanneer de belangrijkste aannames veranderen en de omvang van de uit te voeren taken uitbreidt, komt het succes van het project in het gedrang. Dit probleem wordt scope creep genoemd. De term scope creep betekent ongecontroleerde projectgroei. En het is de ondergang van maar liefst een derde van de uitgevoerde bedrijfsprojecten.

  • Inhoudelijke kant
  • Een andere hindernis in projectmanagement is het definiëren van de inhoud van het project. Een projectmanager moet eerlijk de vraag beantwoorden: weet ik genoeg over de taken die ik wil uitvoeren?

    Als het antwoord op deze vraag nee is, dan is het, ongeacht hoe vergevorderd het project is, noodzakelijk om advies in te winnen bij specialisten. Aanvankelijk bij degenen die het projectteam vormen. Maar soms is het advies van externe experts nodig.

Projectuitvoeringstijd

Zelfs zeer ervaren projectmanagers zijn hardnekkige optimisten als het gaat om de projectuitvoeringstijd. Dit blijkt uit de statistieken van voltooide grote projecten. In 2021 werd wereldwijd 55% van de projecten op tijd afgerond. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van het voorgaande jaar. De resultaten zijn echter nog steeds niet erg bevredigend.

  • Realistische vertragingen
  • Het op tijd afronden van een project wordt meestal belemmerd door de onrealistische tijd die aan specifieke taken is toegewezen. Daarom is het de moeite waard om tools te gebruiken die statistische metingen van de werkelijke snelheid van taakuitvoering mogelijk maken en deze te vergelijken met de geplande tijd.

  • Teamcommunicatie
  • De tijd van projectuitvoering is natuurlijk nauw verbonden met de omvang en het budget. De doorslaggevende factoren blijken echter vaak de efficiëntie en flexibiliteit van het team te zijn.

    De prestaties van het team moeten voldoen aan duidelijke en begrijpelijke vereisten door middel van eenvoudige delegatie van taken en verantwoordelijkheden. Even cruciaal is de transparantie van de onderlinge afhankelijkheden van de verschillende fasen van de uitvoering van het werk, evenals de volgorde van taken. Zorg voor deze aspecten van communicatie om te voorkomen dat er vertragingen optreden bij de projectuitvoeringstijd.

Flexibiliteit van actie

De oorzaak en bron van falen in projectmanagement is gebrek aan flexibiliteit als gevolg van vasthouden aan bekende, ingesleten paden. Dit leidt vaak tot het gebruik van beproefde managementmethoden en -tools die niet geschikt zijn voor een bepaald project. Maar hoe verhoog je je flexibiliteit – als projectmanager – en die van het hele team?

  • Agility
  • Het is geen toeval dat de operationele flexibiliteit en probleemoplossing die inherent zijn aan kleine, wendbare softwareontwerpteams wereldwijd erkenning hebben gekregen. Steeds vaker zijn het de projectmanagementtools uit de IT-industrie die zich naar andere sectoren verspreiden wanneer de situatie een verhoogde operationele flexibiliteit vereist.

  • Betrokkenheid en zelforganisatie
  • Teams die agile worden beheerd, kunnen grote flexibiliteit uitoefenen. In deze teams raken managers vaak direct betrokken bij het project en geven en ontvangen feedback op hun acties. En teamleden kiezen – althans tot op zekere hoogte – zelfstandig de taken die ze willen uitvoeren. Dit alles maakt dat agile teams lijken op het model van zelforganisatie.

Samenvatting

We hebben de belangrijkste kwesties in projectmanagement in drie groepen gecategoriseerd. De eerste omvat het definiëren, begrijpen en handhaven van de omvang van het project tijdens de uitvoering. De tweede is de timing van projecttaken. De derde is het handhaven van flexibiliteit in teammanagement en het voortdurend aanpassen aan veranderende omstandigheden.

De beste manier om met deze kwesties om te gaan, is om up-to-date te blijven – met je planning en kennis, met je managementmethoden, met je team en met software die het beheren van zelfs zeer complexe projecten vergemakkelijkt.

BRON VAN STATISTIEKEN: Pulse of the Profession 2021

Lees ook:Projectmijlpalen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Weet je wat UX-ontwerp betekent? Definities en betekenissen | De ultieme UX-gids #4

Er is geen algemeen aanvaarde uitleg voor UX-ontwerp. Het vakgebied ontwikkelt zich dynamisch, en dat…

38 minutes ago

4 tips om je online e-commercebedrijf duurzaam te maken

De e-commerce sector beslaat een groot deel van de markt en breidt voortdurend zijn terrein…

3 hours ago

Wie heeft een FMS nodig? 5 tekenen dat je een freelance managementsysteem in je organisatie nodig hebt

We hebben al geschreven over de voordelen van een freelance managementsysteem in het artikel “Hoe…

5 hours ago

Welke nieuwe projectmanagementvaardigheden je in 2023 zou moeten bezitten

Efficiënt beheer van een bedrijfsproject is een garantie voor de concurrentiekracht van een onderneming. De…

6 hours ago

AI-tools voor managers | AI in business #35

Het beheren van een team kan ingewikkeld worden, maar wat als we sommige van die…

8 hours ago

E-commerce. Hoe een productbeschrijving voor een e-winkel te maken

Volgens gegevens gedeeld door OneSpace heeft maar liefst 98% van de consumenten toegegeven dat een…

12 hours ago