Categories: BlogE-commerce

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel wordt beschouwd als de basis van de meeste bedrijven. Wat is een businessmodel en uit welke elementen bestaat het? Waarom zouden alle bedrijven het moeten ontwikkelen? We zullen deze en andere vragen in het volgende artikel beantwoorden.

Businessmodel – inhoudsopgave:

  1. Wat is een businessmodel?
  2. Waarom is het de moeite waard om een businessmodel te creëren?
  3. Elementen van een Businessmodel
  4. Business Model Canvas
  5. Lean Canvas

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel voor een bedrijf is een langetermijnplan voor het verkopen van zijn producten of diensten. Dit concept verschilt afhankelijk van de gekozen benadering:

  • financiële benadering – richt zich op hoe het bedrijf winst zal genereren,
  • strategische benadering – kijkt naar de ontwikkeling en marktpositie van het bedrijf,
  • operationele benadering – houdt rekening met de processen die binnen het bedrijf plaatsvinden en hun impact op het creëren van waarde voor klanten.

Waarom is het de moeite waard om een businessmodel te creëren?

Een bedrijf dat op een legale basis wil opereren, moet zijn businessmodel analyseren. Het leidt de onderneming naar bepaalde vooraf gedefinieerde doelen. Het hebben van een model helpt ook om het gebruik van beschikbare middelen te maximaliseren, wat zal vertalen in winst.

Je kunt een businessmodel niet alleen aan het begin formuleren, maar ook in latere stadia, aangezien het kan evolueren naarmate het bedrijf groeit. Dit model stelt het bedrijf in staat om alle informatie over het product te organiseren. Het is ook gemakkelijker om mogelijke tekortkomingen en gebreken te zien.

Elementen van een Businessmodel

De basismanier om een businessmodel te creëren is om vier vragen te beantwoorden:

  • Wie? – Wie is de klant van het bedrijf? Wat zijn hun wensen en behoeften?
  • Wat? – Welk product biedt het bedrijf aan? Hoe voldoet dit product aan de behoeften van de klant?
  • Hoe? – Hoe zal het product aan klanten worden geleverd?
  • Waarom? – Waarom zouden klanten voor dit product moeten betalen?

Business Model Canvas

Alex Osterwalder ontwikkelde Business Model Canvas, dat een essentieel hulpmiddel is geworden om te definiëren hoe een bedrijf opereert. Bovendien stelt het je in staat om te bepalen of het bedrijf voldoet aan de behoeften van je klanten met zijn aanbod en of het winstgevend is. Het Business Model Canvas bestaat uit 9 elementen:

  1. Klantsegmentatie – Klanten zijn de basis van elk businessmodel. Om beter op hun behoeften te reageren, kan een bedrijf klanten in kleinere segmenten groeperen op basis van bijvoorbeeld gemeenschappelijke interesses of demografische kenmerken. Na het succesvol definiëren van de groepen, moet het bedrijf die isoleren wiens behoeften het van plan is te vervullen.
  2. Waardepropositie – Dit is het element dat bepaalt waarom klanten voor het aanbod van een bepaald bedrijf kiezen in plaats van voor een product van een concurrent. De waardepropositie lost op de een of andere manier de problemen van kopers op of voldoet aan hun behoeften.
  3. Kanalen – Dit is een ander element van het businessmodel. Het definieert hoe het merk communiceert met klanten en de waardepropositie aan hen overbrengt. Kanalen helpen de contactpunten met het publiek te definiëren die de uiteindelijke klantervaring beïnvloeden.
  4. Klantrelatie – Dit is het type interactie dat plaatsvindt tussen het bedrijf en de klant. Een bedrijf moet specificeren hoe het relaties wil opbouwen met een bepaald klantsegment en wat kopers verwachten, zoals of ze de voorkeur geven aan direct contact of meer geautomatiseerd contact, enz.
  5. Inkomstenstromen – dit model bepaalt de financiële bronnen die door het bedrijf worden gegenereerd. De focus moet liggen op het bepalen van de juiste prijs die de klant bereid is te betalen en het meest geschikte businessmodel: abonnement, eenmalige betaling, abonnement, enz. Je kunt ook aanvullende financieringsbronnen overwegen, zoals leningen, subsidies, enz.
  6. Belangrijke middelen – dit is de set van alle infrastructuur die nodig is voor de goede werking van processen in het bedrijf. Fysieke middelen (apparatuur, hardware), intellectuele middelen (kennis, patenten), menselijke middelen en financiële middelen moeten in overweging worden genomen.
  7. Belangrijke activiteiten – dit zijn de belangrijkste activiteiten die het bedrijf moet ondernemen om het model goed te laten functioneren. De activiteiten die worden ondernomen, variëren afhankelijk van de aard van het bedrijf. Bij de verkoop van een fysiek product moet rekening worden gehouden met het ontwerp en de productie ervan, terwijl bij het aanbieden van een dienst kennis nodig is en hoe de verplichting aan de klant kan worden nagekomen.
  8. Belangrijke partners – dit is het hele netwerk van partners, leveranciers, medewerkers die de soepele werking van het bedrijf beïnvloeden.
  9. Kostenstructuur – is een set van alle gemaakte kosten die voortvloeien uit activiteiten in een bepaald businessmodel. Dit kunnen zowel vaste als variabele kosten zijn.

Lean Canvas

Het Business Model Canvas fungeert als een hulpmiddel voor goed gevestigde bedrijven. Maar voor nieuwkomers hebben economen een iets andere versie van de sjabloon ontwikkeld, genaamd Lean Canvas. Het verschilt van het Business Model Canvas in vier aspecten:

  • Probleem – het is noodzakelijk om objectief te specificeren welk probleem het product oplost. Een dergelijke nauwkeurige diagnose versterkt de afstemming van het aanbod op de marktvraag. In deze fase is het ook de moeite waard om de concurrentie te analyseren om een voordeel te vinden.
  • Oplossingen – in deze fase is het noodzakelijk om het aangeboden product zeer nauwkeurig te beschrijven en de MVP (Minimum Viable Product) te definiëren. Het is een prototypeversie met een voldoende aantal functies voor een lancering op de markt en verbetering met nieuwe mogelijkheden in de toekomst.
  • Indicatoren – het is noodzakelijk om te specificeren hoe het bedrijf zijn succes zal definiëren, welke parameters zijn snelheid zullen aangeven en op welke verhoudingen het management moet letten.
  • Concurrentievoordeel – dit zijn alle aspecten die de uniciteit van een product beïnvloeden en het onderscheiden van de concurrentie. Het is ook de moeite waard om na te denken over het beveiligen van het product tegen kopiëren en diefstal.

Het definiëren van je businessmodel stelt je in staat om te weten of je bedrijf gericht is op het leveren van waarde aan je klanten en of de ontwikkeling van je bedrijf in de juiste richting gaat.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

7 redenen om een ebook te schrijven voor je bedrijf – Maak en verkoop digitale producten #14

Wat zijn de belangrijkste redenen om een ebook voor uw bedrijf te schrijven? In onze…

2 hours ago

De rol van kunstmatige intelligentie in besluitvormingsprocessen. 4 soorten data-analyse | AI in business #14

Hoe kun je de kracht van kunstmatige intelligentie benutten om je zakelijke beslissingen te baseren…

3 hours ago

4 verschillen tussen contentmarketing en copywriting

Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze worden echter verenigd door een gemeenschappelijk…

5 hours ago

Storyboard – wat het is en hoe je het kunt gebruiken voor videoproductie?

Als de auteur van de videofilms weet je zeker hoe tijdrovend het maken van elke…

7 hours ago

Wat is de COO en wat zijn hun 12 ultieme verantwoordelijkheden?

Vraag je je af wie de COO is? In veel bedrijven, vooral grote, heb je…

8 hours ago

Scrum Gids | 9. Een goede Scrum Master – eigenschappen

Wat maakt een goede scrum master? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst een…

10 hours ago