Waarom is het de moeite waard om een mediaplan te maken? Maakt het een verschil om berichten op Facebook van tevoren in te plannen? Op welke soort berichten moet je je richten bij het publiceren op sociale media? We hebben het onderwerp onderzocht en antwoorden op al deze vragen en meer voorbereid in het onderstaande artikel.
Het verkrijgen van de aandacht van consumenten is een van de overkoepelende doelen van marketeers en sociale media professionals. Als je wilt opvallen tussen andere merken en chaos op je sociale media-accounts wilt vermijden – dan moet het bijhouden van een mediaplan een van je reguliere praktijken zijn. Waarom zou je een sociale media-kalender bijhouden? Laten we eens kijken!
Wanneer je een langetermijnplan ontwikkelt, kun je de inhoud beheersen en het element van willekeur in de berichten die je maakt elimineren. Je krijgt een voordeel als je eenmaal per maand besluit om de belangrijkste gebieden die je op Facebook, Instagram of je bedrijfs LinkedIn wilt behandelen, op te schrijven.
De komst van een andere innovatie in het bedrijf, het winnen van een prestigieuze prijs – dit zijn slechts een fractie van de mogelijke onderwerpen die je in je mediaplan kunt behandelen. Waar – naast de organisatie zelf – kun je nog meer kansen vinden om inspiratie op te doen voor waardevolle en samenhangende inhoud?
De meest handige optie is om een maandplanner te gebruiken – dit is de optimale periode voor het voorbereiden van inhoud voor je sociale media. Voor inspiratie kun je andere online kalenders bekijken die zich richten op het inplannen van verschillende activiteiten. Het opnemen van dergelijke vermakelijke elementen kan ook helpen om de minder formele kant van je bedrijf te benadrukken.
Sociale media is een van de meest effectieve tools om relaties met de omgeving op te bouwen en loyaliteit te winnen. Ongeacht of je een B2B- of B2C-bedrijf vertegenwoordigt – een mens is altijd aan het einde van de keten en het is de moeite waard om voor hun aandacht te vechten.
Het internet biedt veel tools en kant-en-klare sjablonen voor het plannen van Facebook-berichten. Je kunt met succes gebruik maken van hun mogelijkheden of een spreadsheet proberen – na het aanpassen aan je behoeften ben je in controle over je sociale media! Zo’n document helpt je zowel om ideeën voor inhoud te verzamelen als om een publicatieschema op te stellen.
Je kunt één blad van het document wijden aan het opschrijven van onderwerpen die jij of je teamleden inspirerend vinden bij het zoeken naar inhoud. Een ander goed idee is om de meest populaire onderwerpen/artikelen van je website op te sommen – laat ze dienen als “pilaarinhoud“.
Om te beginnen, laten we de term definiëren. Pilaarinhoud is de belangrijkste en waardevolste inhoud op je website of blog. Het behandelt de meest voorkomende kwesties die je bezoekers aantrekken en is tijdloos.
Bij het kanaliseren van je communicatie, of je nu berichten plant voor Instagram, Facebook of LinkedIn, probeer elementen van je pilaarinhoud op te nemen. Dit kan een foto of een korte animatie zijn die een bepaald probleem benadrukt. Op deze manier lever je voortdurend inhoud die inspirerend is voor je volgers en kennis of vermaak biedt die ze op je website hebben gevonden. Het is een win-win – je kunt af en toe de inhoud presenteren die je al goed kent, maar in verschillende edities en formaten om het fris en aantrekkelijk te houden.
Het meten van de effectiviteit van je sociale media-inspanningen is mogelijk als je je doelen van tevoren duidelijk hebt gedefinieerd. Streef je naar het vergroten van het aantal volgers of het aantal bezoeken aan je website? Misschien is het de interactie met een merk waar je naar op zoek bent? Door de prioriteiten vast te stellen, zul je het gemakkelijker vinden om ze te bereiken.
Bij het plannen van je berichten, houd rekening met de kans dat de ontwikkelde inhoud deze doelen kan bereiken. Goed ontwikkelde CTA’s helpen je om de gewenste statistieken te behalen.
Als je tot nu toe geen publicatiekalender hebt bijgehouden – is het tijd om je perspectief te veranderen en je avontuur te beginnen door zo’n schema bij te houden. Na slechts een paar van dergelijke sessies zal het verschil in je activiteiten voelbaar zijn.
Ten eerste stelt het je in staat om angst te elimineren in een situatie waarin je je na een paar dagen afwezigheid van sociale media verplicht voelt om een bericht voor te bereiden.
Ten tweede, zodra je de doelen van je inhoud hebt verduidelijkt, zul je zeker een verbetering in reacties zien – want als je ervan uitgaat dat een bericht bedoeld is om discussie op te wekken, zul je de juiste acties ondernemen om volgers aan te moedigen je plan in actie te brengen – zoals het stellen van boeiende vragen of het gebruik van CTA’s.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…
Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…
Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…
Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…
Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je…
Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die…