Bedrijfseigenaren weten dat het tegenwoordig het belangrijkst is hoe een merk door consumenten wordt waargenomen en welke relatie het met hen heeft. In de afgelopen jaren zijn bedrijven zeer open geworden naar klantrelaties, die zijn gestopt met alleen een reclame-slogan te zijn en zijn veranderd in een meer echte creatie. Het aanmaken van sociale media-accounts, reageren op opmerkingen of het toevoegen van tags aan berichten is populair geworden. Bedrijven hebben gerealiseerd dat dichterbij zijn de betrokkenheid van consumenten opbouwt, wat op zijn beurt leidt tot echte winst.
Betrokkenheid marketing gaat niet alleen om het verspreiden van advertenties, maar om het creëren van een relatie met de ontvanger. Het is de betrokkenheid van de andere partij die hier de sleutel is. Marketeers proberen, door middel van verschillende technieken en strategieën, de deelname van het publiek te vergroten en een goede relatie met hen op te bouwen. Activiteiten die verder gaan dan verkopen worden het vaakst gewaardeerd door klanten. Dit houdt in dat ontvangers extra voordelen krijgen zoals interessante inhoud, gratis kennis of gratis mini-producten. Zelfs gepersonaliseerde berichten die individueel aan de ontvanger zijn gericht of een verzoek om feedback over het product kunnen hun betrokkenheid beïnvloeden.
Allereerst is het hier de moeite waard om te vermelden dat mensen zich volledig overweldigd voelen door advertenties die overal verschijnen. Ze zijn zo moe van hen dat ze ze niet meer opmerken. Dit betekent dat de traditionele vorm van adverteren niet langer winstgevend is en simpelweg geen producten verkoopt zoals vroeger. Het was noodzakelijk om een andere manier te vinden om het te doen. Het antwoord op de behoeften van vandaag is betrokkenheid marketing, die beter in staat is om het publiek te bereiken. Het is zeker een minder opdringerige manier van adverteren, maar genereert nog steeds winst.
Een vertrouwde groep gebruikers aan je zijde hebben is een zeer waardevolle bron. Tegenwoordig, wanneer mensen iets willen kopen, vertrouwen ze op de mening van anderen. Als je een betrokken publiek opbouwt en hen gelukkig houdt, zullen zij de beste pleitbezorgers van jouw bedrijf zijn. Dit zal ook een directe impact hebben op het vergroten van de organische reikwijdte van jouw merk.
Jouw publiek is een waardevolle informatiebron voor jouw bedrijf. Allereerst, door verschillende soorten marketinginhoud vrij te geven, kom je snel te weten welk type voorkeuren jouw publiek heeft. Kijk gewoon naar het aantal likes of shares. Op basis hiervan kun je een contentplan maken voor jouw volgende marketinginspanningen. Bovendien houden publieken ervan om hun mening over verschillende onderwerpen te uiten. Plaats gewoon een vraag op sociale media of voer een enquête over een onderwerp uit en je krijgt waardevolle informatie.
Allereerst is het de moeite waard om te zorgen voor het ontwikkelen van een contentplan. De meest voorkomende fout is het creëren van berichten zonder ze van tevoren te plannen. Het aanmaken van een social media-profiel vereist een beetje inzet en de invoering van een goede strategie. Hier is het heel belangrijk om regelmatig te publiceren, wat een enorme impact heeft op de reikwijdte van jouw profiel. Het maken van een contentkalender en het van tevoren inplannen van berichten vereist iets meer tijd, maar stelt je in staat om jouw activiteiten goed te plannen. Dit helpt je om inhoud af te stemmen op evenementen of actuele marketingactiviteiten, doordachte graphics voor te bereiden en dagelijks stress te vermijden.
Betrokkenheid marketing vereist interactie met jouw publiek. Alleen interessante inhoud plaatsen is niet genoeg. Het gaat om actieve deelname, reageren op berichten, vragen, opmerkingen of shares. Dit is wat klanten verwachten, en het wordt ook beloond door het algoritme.
Het internet biedt enorme mogelijkheden, en sociale media zijn een ideale plek om een merk te ontwikkelen en in contact te komen met klanten. Echter, elke platform is iets anders, niet alleen qua ontwerp, maar ook qua gebruikers en hun verwachtingen. Marketingmaterialen die enorme reikwijdte krijgen op Instagram, trekken mogelijk helemaal geen interesse van Facebook- of TikTok-publieken. Echter, wanneer je net begint met betrokkenheid marketing, weet je niet echt waar je jouw publiek zult ontmoeten, en waar jouw inspanningen de verwachte resultaten zullen opleveren.
Sociale media zijn op dit gebied onvoorspelbaar, dus zelfs als je een voorlopige analyse hebt gedaan en het lijkt alsof Instagram bijvoorbeeld een goede keuze zal zijn, kan de realiteit jouw plannen verifiëren. Daarom is de beste strategie om mee te beginnen een multikanaalbenadering. Na verloop van tijd zie je of het zinvol is om alle profielen te beheren of dat het beter is om je te concentreren op degene die het hoogste niveau van betrokkenheid genereerde.
Echter, tegelijkertijd is het de moeite waard om je eigen plek op het web – jouw website – niet te vergeten. Daar moet al het verkeer naartoe worden geleid. Hoe creëer je betrokkenheid van het publiek op je eigen site? De beste manier is om een blogsectie toe te voegen, waar ontvangers gratis kennis krijgen.
Door jouw publiek te betrekken, creëer je een relatie met hen die meer betekent. Het gaat niet alleen om verkopen (hoewel dat natuurlijk een bijproduct is), maar om vertrouwen. Deze benadering levert niet alleen goede financiële resultaten op, maar stelt je ook in staat om waardevolle informatie te verkrijgen over de klanten zelf en de producten of diensten die je aanbiedt. Het helpt je ook om naar het bedrijf vanuit een iets andere hoek te kijken en te zien wat het waard is om te verbeteren of te veranderen. Betrokken klanten zijn ook de beste merkambassadeurs. Betrokkenheid marketing vereist een beetje werk in de implementatiefase, maar het levert veel betere resultaten op dan traditionele reclame.
Lees ook: Merkambassadeurs gezocht!
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…