Een persbericht is een verzameling relevante informatie die rechtstreeks is gericht aan het publiek van een mediabericht. Deze korte geschreven vorm biedt gecondenseerde, betrouwbare en snelle informatie voor potentiële lezers. In de reclame is dit type PR-tool al enige tijd aanwezig. Echter, steeds vaker wordt het persbericht gebruikt als een middel om de belangen van het bedrijf te promoten aan een grotere doelgroep. We leggen uit wat precies een persbericht kenmerkt en hoe je een persbericht schrijft zodat het leesbaar en waardevol is voor een potentiële klant.
Een persbericht is een officiële verklaring die een bedrijf zal helpen in zijn public relations-inspanningen. Dit type “lokmiddel” wordt al enkele decennia in de reclame gebruikt en is het primaire hulpmiddel voor marketingactiviteiten. Het moderne persbericht wint tegenwoordig aan belang. Het gepubliceerde bericht maakt het mogelijk om de interesse van de ontvangers te wekken en maakt de nieuwsinhoud ook breed beschikbaar op sociale media. Dit is een kans om bijvoorbeeld de diensten van een bedrijf te populariseren, met gebruik van het gewenste domino-effect.
Een PR-persbericht is dus een nieuwsitem, nieuws en informatie gerelateerd aan de activiteiten van het bedrijf, dat veel zakelijke kwesties kan betreffen. Het kan nieuws zijn over de implementatie van nieuwe technologie, de lancering van een innovatief product of het informeren van het publiek over een aankomend evenement. In het tijdperk van eenvoudige en korte reclameberichten is het persbericht weer in trek.
Het persbericht moet zodanig worden opgesteld dat de ontvanger het na een korte tijd kan begrijpen. Het mag niet te lang en saai zijn: meestal hebben berichten van een paar of meer dan tien zinnen de voorkeur. Een veelgemaakte fout is om te veel verwijzingen naar het bedrijf of de diensten die door de entiteit worden aangeboden op te nemen.
Een persbericht mag ook niet te opdringerig zijn – het is meer een waardevol nieuwsitem dat concrete informatie biedt die interessant en nuttig is voor de lezer. Een absolute must is de taalkundige en inhoudelijke correctheid van het nieuws. Als de ontvanger grammaticale of syntactische fouten opmerkt, zal hij zo’n bericht beschouwen als iets waardeloos.
Een persbericht moet worden gekenmerkt door stilistische correctheid, informatieve taal en geconcretiseerde inhoud. Naast deze aspecten kunnen drie aanvullende kenmerken worden opgesomd, die zeer vaak voorkomen in de context van het definiëren van PR-persberichten:
Een persbericht bestaat uit verschillende elementen die altijd in een bericht van dit type moeten worden opgenomen. Het belangrijkste element is de kop, die zichtbaar moet zijn en van de rest van de tekst moet worden gescheiden. Het moet in het bovenste deel van het bericht worden geplaatst, dat wil zeggen in het geval van sociale mediaberichten – in de eerste regel zodat het de aandacht van de ontvangers trekt.
Een ander punt is een samenvatting die specifieke informatie bevat over de inhoud die we willen overbrengen. In dit stuk, toepassen de 5xW+H-regel. Het derde aspect van deze vorm is de uitwerking of een bredere uitleg van de informatie die in de samenvatting is opgenomen. Het persbericht moet worden afgesloten met een paar zinnen op zijn hoogst, met de contactgegevens van het bedrijf in de laatste regel (of een opmerking die aanmoedigt om het profiel te bekijken of deel te nemen aan het evenement).
Lees ook: waarom is sociale bewijskracht in marketing zo belangrijk?Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij de drukke bijengemeenschap om in contact te blijven!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…