Public relations vs marketing – deze termen, hoewel terecht geassocieerd met het domein van bedrijfsmanagement, worden vaak verkeerd begrepen en in de verkeerde contexten gebruikt. Onbewust gebruik van deze termen kan leiden tot een situatie waarin het moeilijk wordt om informatie effectief uit te wisselen, wat, zoals we weten, de basis is van de activiteiten van elke onderneming. Wat is marketing en wat is PR? Wat zijn hun componenten? Wat is het verschil tussen deze concepten? Public relations en marketing – hoe verschillen ze? Benieuwd om erachter te komen? Lees verder.
Nou, nee. Marketing is een zeer complex vraagstuk, dat uit veel activiteiten bestaat. Voordat we echter verder gaan met de kenmerken van elk van hen, laten we het concept zelf definiëren. Volgens Kotler en Keller kan marketing worden teruggebracht tot een proces dat gericht is op het bevredigen van behoeften, terwijl tegelijkertijd winst wordt behaald (“Marketing”, p. 5). Dit is een zeer beknopte, maar treffende formulering van marketing. Dit komt omdat het de essentie ervan vormt – waarde leveren aan anderen in hun belang.
Dit vereist de uitvoering van veel acties op verschillende niveaus van de werking van de onderneming. Het meest populaire, basismodel dat deze werkgebieden laat zien, is het zogenaamde “4P-model”, van McCarthy, die marketing presenteerde als de som van vier componenten:
Volgens dit model komt marketing neer op het produceren van een bepaald product (goederen of diensten), het beschikbaar maken op een specifieke locatie (een specifieke markt, kantoorboekhandel, internet, online veiling, enz.), tegen een specifieke prijs (bij de uitvoering van de strategie van “cream skimming”, het positioneren van het product in de ogen van consumenten als premium, volgens de penetratiestrategie, dus lage prijzen, waarmee de markt kan worden veroverd of volgens de strategie van gemiddelde prijzen, waarbij de overige elementen met betrekking tot de prijs zijn die waarmee het merk concurreert met de rest)
Marketing omvat ook promotie (dus het ondernemen van acties om informatie over het product aan potentiële klanten te verstrekken en hen aan te moedigen om te kopen).
Zoals je kunt zien, is marketing niet alleen een synoniem voor het woord “promotie”, maar een veel bredere paradigma. Neem, 7P en 8P modellen, en de plaats van PR in marketing. Het eerder genoemde 4P-model werd later ontwikkeld, wat resulteerde in twee verbeterde versies ervan, die veel adequater zijn voor de huidige marktrealiteiten. De eerste daarvan – het 7P-model, van Booms en Bitner, ging ervan uit dat marketing niet alleen het product, de prijs, de plaats en de promotie is, maar ook:
Uiteindelijk werd het 8P-model gecreëerd om zijn eerdere versies aan te vullen met een partnerschap element. Binnen het kader van “menselijke” en “partnerschap” elementen kunnen we de aanwezigheid van public relations in de marketingstrategie van het bedrijf vinden. Bovendien verschillen deze elementen.
Marketing en zijn componenten vormen een vaag concept. Het menselijke deel omvat echter meer tastbare kwesties zoals het vormgeven van het imago van het merk en zijn producten om ze in de gedachten van consumenten te verankeren. Tegelijkertijd is het verweven met het reeds genoemde partnerschap dat marketing, en PR met zich meebrengt, in de hedendaagse realiteit.
Een wereld waarin het niet de eenzijdige communicatie of het afsluiten van enkele transacties is die het succes van een bedrijf bepalen, maar het opbouwen van relaties met de omgeving die het merk voorziet van een groep loyale en terugkerende klanten, contractanten en werknemers.
Public relations moeten worden begrepen als een bewust gevormde en gecontroleerde informatiestroom over het bedrijf. Uitgevoerd op een manier die het mogelijk maakt om de beeldvorming ervan opzettelijk te vormen, zowel in de gedachten van de klanten van het merk als van zijn zakenpartners en werknemers. En dat maakt het op zijn beurt mogelijk om niet alleen informatie op de juiste manier te beheren, maar ook om de reeds genoemde relaties tot stand te brengen, die cruciaal zijn vanuit het perspectief van modern zakendoen.
Wanneer we het hebben over de verschillen tussen marketing en PR, zijn de belangrijkste de hoofddoelen die deze werkgebieden voor zichzelf stellen. Terwijl marketing gericht is op het leveren van waarde terwijl het voordelen voor zichzelf behaalt, is PR gericht op het opbouwen en versterken van het imago, het creëren van banden en vertrouwen, het voeren van een dialoog met de interne en externe omgeving, en het betrekken van anderen in deze dialoog.
Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen dat effectieve marketing zonder PR kan. Dit komt omdat de directe doelstellingen van laatstgenoemde indirect bijdragen aan effectieve marketing.
Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij de drukke bijen gemeenschap! Twitter | Facebook
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…