Categories: BlogManagement

Het verschil tussen Technisch Projectmanager, IT Projectmanager en Projectmanager

De nomenclatuur van moderne organisaties kan je hoofd doen draaien. Technisch Projectmanager, IT Projectmanager, Projectmanager – al op linguïstisch niveau kan men concluderen over de reikwijdte van verantwoordelijkheden van elk van deze posities, evenals over convergenties en verschillen tussen hen. Echter, als het gaat om specifieke acties, blijkt de verdeling van competenties vaak vaag te zijn, wat chaos genereert – het laatste wat een ondernemer wil. Dus wat doen deze specialisten? Wat was de reden om hun posities ten opzichte van elkaar te onderscheiden? Bekijk ons rapport dat het onderwerp behandelt.

Projectmanagers – inhoudsopgave:

  1. Projectmanager – wie is het?
  2. IT Projectmanager – wat doet hij/zij?
  3. Wie is Technisch Projectmanager?
  4. FAQ. Vragen en antwoorden

Projectmanager – wie is het?

Een projectmanager is een persoon die zorgt voor het juiste beheer in de verschillende ontwikkelingsfasen – van planning, via uitvoering door middel van de juiste motivatie, tot controleactiviteiten. Meer gedetailleerde kenmerken van zijn taken omvatten:

  • projectanalyse en planning van het implementatieproces,
  • analyse van beschikbare middelen,
  • aanwijzen van actieplannen,
  • plannen,
  • monitoren van de omgeving – concurrenten, medewerkers, regelgeving, consumentenbehoeften,
  • bouwen en leiden van een team,
  • het team motiveren,
  • taakverdeling,
  • bemiddelen tussen zakenpartners, bedrijfsleiding, medewerkers en onderaannemers en het team,
  • prioriteren van individuele doelen,
  • ontwerpen van wijzigingen binnen het project, inclusief die gegenereerd door crises,
  • kwaliteitscontrole,
  • tussentijdse en eindrapportage,
  • bijhouden van projectdocumentatie.

IT Projectmanager – wat doet hij/zij?

De term “IT Projectmanager” verwijst naar een manager in de informatietechnologie. Deze functie betreft het beheren van cyberbeveiliging, besturingssystemen en operationele efficiëntie, internetmonitoring, rapportageprogramma’s en software-updates.

De IT Projectmanager plant, implementeert en controleert de IT-systemen van een organisatie. Tegelijkertijd omvatten zijn of haar taken het verhogen van het bewustzijn van het personeel over de IT-gegevensbeveiliging van de organisatie, het plannen van het budget voor activiteiten binnen zijn of haar competentie, het werven van het IT-team, zorgen voor de juiste staat van hardware en het standaardiseren van de IT-activiteiten van de organisatie.

Terwijl de Projectmanager zorgt voor de algehele, juiste uitvoering van het project, zijn de taken van de IT Manager specifieker in termen van het gebied van zijn activiteit, dat IT is, zonder zich te beperken tot individuele projecten in dit gebied, maar de gehele IT-domein van de bedrijfsactiviteit dekt.

Wie is Technisch Projectmanager?

De term Technisch Projectmanager moet worden begrepen als een functie die managementelementen combineert met die van IT. Dit roept de vraag op – wat zijn de gewenste verhoudingen tussen de vaardigheden in deze gebieden? Het antwoord is net zo gevarieerd als de behoeften van de organisaties zelf. De grens is daarom vloeibaar, en een goed gedefinieerd model van de functie van Technisch Projectmanager bestaat niet. We kunnen echter wijzen op de verantwoordelijkheden die vaak in dit verband worden genoemd. Daaronder zijn:

  • vertrouwd raken met technische documentatie,
  • vertrouwd raken met de broncodes,
  • samenwerken met technische experts,
  • ontwerpen van IT-systemen,
  • evaluatie van IT-systemen,
  • plannen, implementeren en controleren van projecten gerelateerd aan de IT-sfeer,
  • plannen van de zakelijke richting gerelateerd aan IT.

Een Technisch Projectmanager kan al dan niet een ervaren IT-professional zijn met kennis van hoe het bedrijfsleven werkt. Zoals eerder vermeld, het hangt allemaal af van de individuele behoeften van de organisatie.

Echter, de basiscompetentie die vereist is voor deze functie, vanuit het perspectief van een persoon met managementkwalificaties, is het vermogen om te communiceren met specialisten, begrip van de zakelijke doelstellingen die door individuele tools worden nagestreefd en nieuwsgierigheid in het stellen van technische vragen. Dit begrip en de houding ten opzichte van samenwerking in de mate waarin eigen competenties niet voldoende zijn, is in dit geval de sleutel tot succes.

Lees ook: Wat is het verschil tussen een leider en een manager?

Als je onze inhoud leuk vindt, volg ons dan op Facebook en Twitter!

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

9 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

7 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago