Hoe geef je constructieve feedback aan een collega? Heb je ooit iets echt onaangenaams met je collega moeten bespreken? Heb je geprobeerd je teamgenoot te prijzen en werkte dat niet zo goed? Er zijn methoden en strategieën voor een betere feedbacklevering die je kunt proberen. Lees het artikel om meer te ontdekken.
Managers en HR-specialisten onderscheiden ten minste drie soorten feedback en dat zijn: waardering, coaching en evaluatie. Deze selectie is niet volledig van toepassing op peer-to-peer feedback omdat evaluatie meestal door supervisors en hogere leidinggevenden wordt gedaan. Toch gelden er enkele regels voor de feedback die aan collega’s wordt gegeven. Als je wilt dat je feedback effectief is, probeer dan de onderstaande regels te onthouden.
Praat niet over persoonlijke zaken. Blijf bij feiten die met werk te maken hebben. Persoonlijkheid, karakter en andere eigenschappen kunnen geen onderdeel van je gesprek zijn.
Praat over specifieke dagen, specifieke taken of specifieke situaties. In een professionele setting is er geen tijd voor gissingen. Kom ter zake en zorg ervoor dat ze niet in de war raken. Goede feedback is altijd precies en accuraat.
Kritiseer nooit in het openbaar. Het is gepast om in het openbaar te prijzen, maar kritische opmerkingen moeten voor andere, meer privé gelegenheden worden bewaard. Het is niet moeilijk om iemands gevoelens te kwetsen of grote verlegenheid te veroorzaken. Houd het als regel aan: kritiseer niet in het openbaar.
Wanneer je jezelf het recht geeft om over iemand te praten, geef hen dan het recht om over jou te praten. Vraag om hun feedback en moedig hen aan om hun mening te geven. Uiteindelijk zou je feedback een kans voor groei voor jullie allemaal moeten zijn. Je collega’s kunnen ook waardevolle inzichten hebben, dus laat hen je hun perspectief en standpunt tonen.
Zolang je geen manager bent, hoef je je niet aan een schema voor je feedback te houden. Je hoeft niet te wachten tot het einde van de maand of week om je waardering te uiten. Handel respectvol en overweeg je bewoording. Uiteindelijk is het gewoon een eenvoudig gesprek.
Het doel van feedback is om te helpen bij de ontwikkeling. Je collega moet verbeteren en je opmerkingen zouden het proces moeten vergemakkelijken. Vergeet de “sandwich”-methode, aangezien deze verwarrend, ongezellig en niet echt tactvol is. Volwassenen hebben eerlijkheid nodig en kunnen een bepaalde hoeveelheid kritiek verdragen. Je hoeft de klap niet te verzachten, wees gewoon nauwkeurig, transparant en beknopt. Zeg tactvol wat er gezegd moet worden en draai er niet omheen.
Er zijn veel situaties waarin positieve feedback overwogen moet worden. Probeer je teamgenoten te prijzen wanneer iemand:
In de meeste bedrijven worden feedbackgesprekken gevoerd door managers, HR-leiders en supervisors, maar er is geen regel die peer-to-peer feedback verbiedt, vooral niet als deze oprecht, productief en met de groei van de persoon in gedachten is.
Er zijn veel manieren om constructieve feedback aan je collega’s te geven. De meeste mensen verwachten en waarderen constructieve en eerlijke kritiek. Meer feedback, vooral als deze op een tactvolle manier wordt gegeven, betekent betere begrip, prestaties en snellere persoonlijke groei. Weten hoe je constructieve feedback aan een collega kunt communiceren is een goed punt om de naald te verplaatsen en te beginnen met oefenen.
Een paar strategieën gemengd met zorgvuldige observaties vormen een goede start voor het feedbackproces. Onthoud dat feedback kan worden gezien als een kans om je echte meningen te delen en de band tussen jou en je collega’s te versterken. Het hoeft niet persoonlijk, beledigend of hard te zijn om effectief en verfrissend te zijn.
Weet je wat 360 graden feedback is? Bekijk ons artikel om erachter te komen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…