Wat zijn de voordelen van 360 graden feedback? Weet je hoe deze beoordelingsmethode je professionele carrière als leider kan helpen? Is er een betere manier om ervoor te zorgen dat je medewerkers gehoord worden? Is er een hulpmiddel dat kan worden gebruikt met veel respondenten, waaronder: managers, ondergeschikten en klanten? Lees het artikel om meer te ontdekken over de voordelen van 360 graden feedback.
360 graden feedback – inhoudsopgave:
- Wat is 360 graden feedback?
- Drie componenten van 360 graden feedback
- 10 voordelen van 360 graden feedback
- Samenvatting
Wat is 360 graden feedback?
Ook wel multi-rater feedback of multi-rater beoordeling genoemd, 360 graden feedback is gebaseerd op het ontvangen van feedback van meerdere bronnen. In dit scenario wordt de feedback verkregen vanuit veel verschillende perspectieven, en deze onderscheidende perspectieven maken het mogelijk om informatie van hogere waarde te verzamelen.
Iedereen kan een onderwerp worden voor 360 graden feedback en dit kan evenzeer omvatten: managers, supervisors, collega’s, ondergeschikten, klanten, leveranciers en HR-medewerkers. Het is een van de belangrijkste voordelen van 360 graden feedback dat het kan worden gebruikt in relatie tot zoveel verschillende rollen en posities in het bedrijfsleven.
In het proces van de beoordeling krijgen respondenten een vragenlijst waarin ze hun mening over de prestaties van de betreffende persoon kunnen geven. De leider (die wordt beoordeeld) moet een zelfbeoordelingsformulier invullen. In de volgende stap worden alle feedback vergeleken en geanalyseerd.
Drie componenten van 360 graden feedback
Er zijn drie hoofdcomponenten van de 360 graden feedback, die in overweging moeten worden genomen tijdens de beoordeling.
De eerste component is de beoordeling zelf, waarbij het zorgvuldig gekozen enquête-instrument (vragenlijst) door de onderzoeker wordt gebruikt.
De tweede component is de feedback. Wanneer alle enquêtes zijn ingevuld door de respondenten, moet er een mooi en overzichtelijk rapport worden gemaakt. Alle informatie moet aandachtig worden bekeken zodat alle belangrijke inzichten kunnen worden verzameld. Dit is bijzonder belangrijk omdat het gemakkelijk is om de bevindingen verkeerd te interpreteren. De enquête die voor het gegeven geval wordt gebruikt, moet goed zijn afgestemd en betrouwbaar zijn.
De derde component is het trainingsprogramma. Als resultaat van de beoordeling moet er een trainingsprogramma worden ontwikkeld om de zwaktes aan te pakken die tijdens de beoordelingsfase zijn onthuld.
10 voordelen van 360 graden feedback
De 360 graden aanpak wordt door bedrijven over de hele wereld gebruikt en alle voordelen en nadelen van het concept zijn al bekend bij de HR-specialist, toch is het de moeite waard om ze kort te bespreken als een snelle herinnering.
- Verhoogd zelfbewustzijn – elke persoon die wordt beoordeeld via de 360 graden feedback heeft de kans om zichzelf te bekijken vanuit het perspectief van anderen, met de zekerheid dat er geen individuele, persoonlijke vooringenomenheid of partijvorming is.
- Beter, dieper perspectief – de 360 graden is een van die hulpmiddelen die het mogelijk maken om de zwaktes van leiders te benadrukken. In de traditionele aanpak krijgen alleen medewerkers hun feedback van hun supervisors en is het nooit andersom.
- Verhoogd vertrouwen – positieve feedback van veel individuen vergroot het vertrouwen van de persoon die wordt beoordeeld aanzienlijk.
- Transparantie en openheid – als goed ontworpen en goed uitgevoerd, biedt de 360 graden feedback een kans voor verbetering van de communicatie.
- Empowerment van individuen – wanneer 360 graden feedback wordt gebruikt, hebben alle medewerkers de kans om hun zorgen te uiten. Individuen kunnen het gevoel hebben dat ze een stem hebben en dat het bedrijf hun mening en visie respecteert, waardoor elke actie die ervoor zorgt dat medewerkers worden gehoord een positieve impact heeft op de moraal van het personeel.
- Vermindering van verloop – elk hulpmiddel voor open, constructieve communicatie dat in het bedrijf wordt gebruikt, verbetert de relaties tussen teamleden, waardoor verborgen problemen de kans krijgen om aan het licht te komen en aangepakt te worden.
- Verhoogde verantwoordelijkheid – een van de meest opmerkelijke resultaten van 360 graden feedback is de verhoogde verantwoordelijkheid. Met transparante meetmethoden kunnen individuen op een positieve manier verantwoordelijk worden gehouden voor hun acties.
- Verbetering en verandering van de bedrijfscultuur – elk bedrijf moet veranderen om bij te blijven met de concurrenten, maar elke stabiele, grote structuur vereist een professionele methodologie voor verandering die is afgestemd op die behoeften. Het 360 graden feedback hulpmiddel kan een goede start zijn in het veranderingsproces, waarbij eerst alle zwaktes van de structuur moeten worden geïdentificeerd.
- Professionele ontwikkeling – 360 graden kan door de leider worden gebruikt met zijn eigen, individuele, professionele ontwikkeling in gedachten. De feedback kan veel onthullen over het karakter van de persoon en de mogelijke tekortkomingen in de managementstijl die moeten worden aangepakt.
Samenvatting
Zoals we hierboven zien, zijn er verschillende voordelen van 360 graden feedback aanpak. Het belangrijkste is dat met dit type enquête de transparantie van processen en de motivatie van medewerkers toeneemt. De 360 graden feedback is een instrument van bewezen bruikbaarheid, dat succesvol en efficiënt kan worden gebruikt voor feedbackprocessen in het bedrijf.
Lees ook: 4 soorten medewerkers die elk bedrijf nodig heeft
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.