Wat maakt dat een klant bedrijf A kiest en de argumenten van bedrijf B negeert? De set van factoren die de consument overtuigen dat zijn keuze correct is terwijl hij de diensten van vergelijkbare bedrijven verlaat, wordt competitief voordeel genoemd. Entiteiten die beter gepositioneerd zijn in de markt ten opzichte van hun concurrenten kunnen meer mensen aantrekken en aanmoedigen om gebruik te maken van de producten of diensten die zij aanbieden.
Hoe ontwikkelt u dit voordeel en hoe brengt u het in de praktijk? Wat is uw competitieve voordeel in de context van het runnen van uw eigen bedrijf? Antwoorden op deze vragen zijn te vinden in het onderstaande artikel.
Competitieve voordelen zijn een set van factoren die een bedrijf in een voordelige positie plaatsen. Een bedrijf dat een handicap heeft, kan beter gedijen in de markt dan zijn concurrenten.
De essentie van deze kwestie kan worden teruggebracht tot het feit dat het bedrijf iets beter doet, zodat het kan rekenen op betere resultaten van zijn inspanningen.
De onderzoeker van marketingkwesties, Zdzisław Pierścionek, wijst op de belangrijkste concepten van het opbouwen van de concurrentiekracht van de onderneming: hij noemt aspecten zoals concurreren op het gebied van kosten, kwaliteit, of het gebruik van de positie van een leider in een bepaald veld.
Traditionele concepten geven dus aan dat de belangrijkste factoren voor bedrijven om te concurreren zijn het aanbieden van goederen die goedkoper en beter zijn dan die van hun concurrenten. In de huidige omstandigheden zijn dit niet de enige factoren om rekening mee te houden.
Het competitieve voordeel van een bedrijf kan worden toegewezen aan een van de vijf classificatiegebieden. Tegelijkertijd is het de moeite waard om te onthouden dat het niet eenmalig en voor altijd gegeven is, en onder invloed van tijd en variabele factoren kan het door het bedrijf verloren of gewonnen worden²:
De 5 types van competitief voordeel zijn:Er valt niet te ontkennen dat de meeste bedrijven de hierboven genoemde voorwaarden en kenmerken van competitief voordeel begrijpen. Daarom ziet men heel vaak reclameboodschappen met woorden zoals de goedkoopste, beste kwaliteit, innovatieve oplossing. Op deze manier proberen bedrijven een competitief voordeel op te bouwen op basis van al bewezen patronen. Dit is echter niet de enige manier om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Het product dat door een bepaalde entiteit wordt aangeboden, hoeft niet het beste te zijn voor de consument om er gebruik van te maken. Wat telt is de omgeving, contact met de klant, professionele service, leesbaarheid van de website, de correctheid van de werking ervan, en zelfs de manier van fotograferen van producten die op de subpagina’s zijn opgenomen. Het herhalen van zinnen die door concurrenten zijn gecreëerd, is geen goede manier om effectief een handicap op de markt te creëren.
Het is de moeite waard om te wedden op het opbouwen van positieve associaties met het bedrijf. Dit kan worden gedaan door een interessante pagina op sociale media te onderhouden, of door waardevolle inhoud op een blog te creëren in combinatie met een online winkel.
In dit tijdperk van snelle informatie-uitwisseling is het belangrijk om expliciet in te spelen op de zorgen van potentiële klanten. Het is noodzakelijk om een snelle reactie te waarborgen op opkomende vragen en geschillen.
Een extra voordeel is ook de nazorg: zorgen voor klanttevredenheid nadat de transactie is voltooid. Veel bedrijven bouwen een competitief voordeel op door een extra garantie op aangekochte apparatuur aan te bieden, loyaliteitskaarten te creëren, of regelmatige promoties voor vaste klanten te bieden.
Het formuleren van duidelijke boodschappen, begrijpelijk voor de klant, is een toegevoegde waarde. Een consument die wordt geconfronteerd met de zin: wij voeren onze diensten betrouwbaar uit, kan teleurgesteld zijn door het te algemene karakter van de boodschap. In plaats daarvan is het de moeite waard om de lezer te overtuigen dat: de diensten worden uitgevoerd door professioneel personeel met vele jaren ervaring in de branche, bevestigd door vele certificaten.
Het is ook niet aan te raden om de illusie van betrouwbaarheid te creëren. De boodschap die zegt: wij zijn de snelsten in de regio is te breed en op geen enkele manier meetbaar voor een potentiële klant. Een consument zal veel beter de verzekering waarnemen dat: wij verzenden goederen tot drie uur nadat de betaling is bijgeschreven. Het is een duidelijke en verifieerbare zin, en daarom overtuigender voor de ontvanger.
Vergeet niet – het competitieve voordeel van uw merk heeft een grote invloed op uw verdere marketingstrategieën en visuele identiteit, dus neem de tijd om er goed over na te denken.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…