Genereer innovatie - inhoudsopgave
Gebrek aan innovatie is gevaarlijk
Waarom falen startups? Deze vraag werd gesteld door vertegenwoordigers van het analytische bedrijf CB Insights in 2021. Op zoek naar een antwoord bestudeerden ze de redenen voor het faillissement van 111 startups en concludeerden dat er meestal geen enkele oorzaak is. Startups falen om verschillende redenen. Volgens de bevindingen kunnen we er twaalf noemen.
Onder de belangrijkste oorzaken van falen waren zulke voor de hand liggende als het gebrek aan kapitaal voor de ontwikkeling of marketing van producten en diensten die niemand nodig heeft. Deze twee punten stonden bovenaan de lijst. Maar er waren ook minder voor de hand liggende redenen, zoals een gebrekkig businessmodel, prijsbeleid, problemen met pivoteren, of om het in meer Poolse dan startup-termen te zeggen, problemen met het veranderen van richting. Dit zijn allemaal gebieden waar veel ruimte is voor innovatie.
Zonder een innovatieve benadering kun je uiteindelijk van de markt verdwijnen, of het nu lokaal of globaal is. Duizenden bedrijven in elke uithoek van de wereld hebben dit ontdekt. Zelfs degenen die in hun glorietijd de markt leidden. Laten we eens kijken naar wat er met Kodak is gebeurd, of Blackberry.
De eerste controleerde drie kwart van de fotografische markt in 1996, met een omzet van $16 miljoen. Maar Kodak sliep door de digitale revolutie en bleef ver achter op zijn concurrenten. Blackberry was op een gegeven moment een populairdere telefoon dan de iPhone. Maar het onderschatte het tijdperk van de touchscreen. De rest is geschiedenis.
Waarom dit ter sprake brengen?
- Ten eerste – blijf staan. Observeer de markt. Innovatie begint met observatie.
- Ten tweede – innovatie heeft meer dan één naam of dimensie. En daarover hieronder.
Innovatie – wat het is en in welke dimensies het voorkomt
Voor elke organisatie betekent innovatie iets anders. En hun niveau van verfijning varieert afhankelijk van het volwassenheidsniveau van de betreffende organisatie. Bij Huge Thing gebruiken we vaak het model “3 Horizonten van Innovatie” om dit uit te leggen. – zegt Monika Synoradzka, CEO van Huge Thing en partner bij SpeedUp Group.
Wat is het punt? Mijn beller legt uit:
- De Eerste Horizon van Innovatie is degene die zich richt op de behoeften van hier en nu, en de onderneming in zijn huidige positie voorbereidt (het handhaven van de status quo).
- De Tweede Horizon van Innovatie reageert op uitdagingen waarvan de organisatie zich bewust is, maar die de organisatie nog moet ervaren. Dit type innovatie helpt om de concurrentie bij te houden, maar bouwt op de lange termijn geen voordeel op.
- De Derde Horizon van Innovatie betreft de meest baanbrekende, die ver voorbij de status quo van de organisatie vandaag reikt. Dit zijn de innovaties die een concurrentievoordeel opbouwen, maar om ze te bereiken en talrijke experimenten (en inherente mislukkingen) toe te staan, moeten bedrijven bewustzijn binnen de organisatie opbouwen van de waarde die innovatie met zich meebrengt, dat wil zeggen, een cultuur van innovatie binnen zichzelf creëren.
Innovatie vs. soorten startups
Rekening houdend met het eerder genoemde model “3 Horizonten van Innovatie” en hoe innovaties de markt beïnvloeden, kunnen we startups grofweg in drie categorieën indelen:
- Disruptief – dit zijn startups die innovatief genoeg zijn om de manier waarop hun markt opereert volledig te revolutioneren. Een goed voorbeeld is het Airbnb-platform, dat de manier waarop we vandaag de dag naar kortetermijn- en vakantieaccommodatie zoeken, heeft veranderd.
- Incrementieel – deze soorten startups maken kleine innovaties aan bestaande producten en diensten. Bijvoorbeeld, Uber Eats heeft het gemakkelijker gemaakt om eten te bestellen via je telefoon en mobiele app.
- Me too – de laatste categorie van startups creëert geen innovaties, maar brengt ze van de ene markt naar de andere. Hun oprichters merken iets interessants op in de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, en implementeren vervolgens de oplossing in hun markt.
Multidimensionale innovatie
Belangrijk is dat innovatie in bedrijven vaak alleen door de lens van het product wordt bekeken. Dit is echter een te smalle kijk, aangezien innovatie zowel het product als de processen, prijsstrategieën, distributiekanalen en veel meer kan omvatten.
Overigens, laten we eens kijken naar voorbeelden. Laten we eerst Netflix nemen.
Netflix
Toen Netflix in 1997 de markt betrad, was het destijds een DVD-verhuurdienst voor films. Maar tegen die tijd had het zijn businessmodel al geïnnoveerd, of specifieker, de manier waarop het schijven aan klanten bezorgde. In plaats van traditionele, stationaire verkooppunten, vertrouwde het Netflix-team op een extern distributienetwerk gebaseerd op de post. Als gevolg hiervan hoefden klanten nergens heen te gaan om films te huren – ze werden bij hen thuis bezorgd, recht in hun brievenbussen.
In de loop der tijd heeft Netflix ook in prijsstelling geïnnoveerd, de manier waarop het kosten in rekening brengt voor toegang tot zijn aanbiedingen. Dat was toen het bedrijf voor het eerst het abonnementsmodel introduceerde. Het gebruikt het nog steeds, maar tegenwoordig op grote schaal. En het bereikt schaal dankzij een andere innovatie – namelijk, het dankt het aan zijn beslissing om online te gaan.
Uber
Voordat Uber op de markt kwam, moest je om een taxi te bestellen of het nummer van de rit-hailing operator bellen of naar een taxistandplaats gaan. Uber heeft dat veranderd. Tegenwoordig hoef je alleen maar de app te installeren, het adres aan te geven waar je naartoe wilt en een chauffeur te bestellen. Vanuit dit perspectief heeft Uber de hele industrie veranderd – vandaag de dag bieden veel andere bedrijven ritten aan vanuit de app.
Wat betreft Uber zelf? Welke innovaties hebben dit bedrijf gevormd? De belangrijkste innovatie was de keuze voor een businessmodel gebaseerd op een marktplaats en ritdelen. Dit stelde Uber in staat om niet alleen gelicentieerde taxichauffeurs in te huren, maar ook “burgers.” Een andere innovatie was de uitbreiding van de diensten van Uber om een verscheidenheid aan vervoersopties, zoals elektrische fietsen en scooters, op te nemen.
SunRoof
Fotovoltaïsche panelen op daken zien er niet bijzonder esthetisch aantrekkelijk uit. Lech Kaniuk, de mede-oprichter van de Pools-Zweedse technologie startup SunRoof, die hele zonne-daken installeert in plaats van panelen, heeft dit gerealiseerd. Dus in zijn geval is de innovatie puur productgericht. Maar dat is nog niet alles.
Toen ik Lech vroeg naar de meest creatieve, innovatieve zakelijke beslissingen die zijn bedrijf sterk hebben beïnvloed of zelfs veranderd, noemde hij drie van dergelijke gebeurtenissen:
- De beslissing om de rol van SunRoof niet te beperken tot “slechts” een bedrijf dat een innovatief zonne-dak biedt, maar de visie te volgen van het creëren van een virtuele energiecentrale die het energieverbruik van onze klanten beheert.
- De beslissing om het hele proces te digitaliseren – van ontwerp tot klantenservice. We komen dichterbij het realiseren hiervan met SunRoof. Dit nieuwe hulpmiddel integreert alle documenten en systemen die in het bedrijf zijn geïmplementeerd op één plek, ter ondersteuning van het beheer van het bouwproces en het verbeteren van de service aan investeerders.
- Het creëren van een speciaal financieel product om ons aanbod uit te breiden. We willen ons dak volgend jaar al voor £1 kunnen aanbieden. Wat meer is, dankzij de opgewekte energie zal dit dak zichzelf terugbetalen.
The Village
In het geval van deze Poolse startup heeft de meest interessante innovatie een sociale dimensie – daar komen we zo op. The Village is een marktplaats die ouders verbindt die op zoek zijn naar professionele zorg voor hun kinderen en mensen die deze zorg kunnen bieden.
En hier komt een innovatie in de sociale dimensie die bijzonder intrigerend is. De startup verandert de manier waarop vrouwen professioneel worden geactiveerd na hun zwangerschapsverlof. Het geeft ze simpelweg een baan. Het tweede interessante aan The Village. Werken aan innovatie in een bedrijf is alleen mogelijk als de oprichter aan zichzelf werkt. Dit is wat Aleksandra Kozera, de initiatiefneemster van het project, benadrukte:
“Het uit elkaar gaan met mijn partner, trouw blijven aan mijn waarden en prioriteit geven aan mijn product en klantbeleving zijn cruciaal geweest voor het succes van mijn bedrijf. Therapie heeft me geholpen mijn motivaties te ontdekken en me op het juiste pad te zetten. Het gaat niet alleen om het digitale aspect, maar ook om het bieden van kwalitatief onderwijs dat klanten aantrekt en hen aanmoedigt om terug te komen.”

Hoe genereer je innovatie? Hoe te beginnen?
Als we innovatie in een proces zouden chart, specifieke stappen die bijna elke startup kan doorlopen, uit welke fasen zou dat proces dan bestaan?
“Het lijkt erop dat het hier het beste is om de benadering van het klassieke model van product- en serviceontwerp toe te passen. We onderscheiden de volgende fasen,” zegt Monika Synoradzka.
- Het definiëren van de uitdaging – houdt in dat we de uitdaging of het probleem identificeren dat we willen aanpakken;
- Gegevensverzameling – we vullen informatie aan over de uitdaging. Belangrijk is dat de aanvulling van informatie en de selectie ons gedurende het hele proces vergezellen;
- Ideeën genereren en selecteren – dat wil zeggen, werken aan een product, oplossing of dienst;
- Werken aan de zogenaamde MVP – dat wil zeggen, de eenvoudigste vorm van een oplossing, dienst, product die we met gebruikers kunnen testen;
- Testen met gebruikers – en dan de MVP aanpassen, opnieuw testen en implementeren.
In het proces, wees voorzichtig met fouten. Welke? – De eerste is om zo lang mogelijk te wachten met het confronteren van het idee en concept met gebruikers en klanten. Tegen intuïtief, ondanks de populariteit van de Lean Canvas-methode, die sterk gericht is op het definiëren van het probleem, zijn er voortdurend teams die niet luisteren naar de behoeften van klanten, volgens de CEO van Huge Thing en partner bij SpeedUp Group.
Tegelijkertijd voegt hij toe, is een andere herhaalde fout het niet goed definiëren van de behoeften van de klant, het niet begrijpen van de omgeving van de klant en op welke basis beslissingen worden genomen. Dit is zeer duidelijk onder startups die hun oplossingen richten op de B2B-sector, vooral grote organisaties.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Adam Sawicki
Eigenaar en hoofdredacteur van Rebiznes.pl, een website met nieuws, interviews en gidsen voor solo-ondernemers en online creators. Actief in de media sinds 2014.
Business strategies:
- Productgebaseerd vs. servicegebaseerd bedrijf. Welke te kiezen?
- Hoe technologie distributiekanalen verandert. 12 praktische voorbeelden
- Nieuwe klant of hogere prijs? Een paar woorden over prijsstelling
- Geen verveling toegestaan! Over verhalen vertellen recht uit Hollywood
- Hoe maak je een productroadmap? 4 basisstappen
- Ga je verder met de expansiestrategie van je startup?
- Creativiteit in het bedrijfsleven. Hoe innovatie te genereren?
- Hoe om te gaan met lage prijzen van concurrenten? 4 nuttige strategieën
- Missie, visie en waarden – hoe beïnvloeden ze een organisatie? Praktische voorbeelden
- Voordat je begint met het opschalen van je bedrijf, vind een product-marktcombinatie.
- Culturele verschillen en hun impact op het bedrijfsleven
- Verspil geen geld. Stel vragen en test. Over marktonderzoek voordat je een product aan het aanbod toevoegt.
- Hoe kies je prijsmetrics voor je bedrijf?
- Freemium - hoe nieuwe klanten te werven? Het acquisitiemodel dat wordt gebruikt door Slack, Spotify en vele anderen
- Hoe verplaats je je bedrijf van offline naar online? Drie verhalen die het waard zijn om te verkennen
- Een merkstrategie begrijpen. Praktische tips
- Marketing en PR – wat is het verschil? Heb je ze allebei nodig?